Står og skal bruge disse mål i meter/ cm og mm.

Hej, jeg skal igang med et mindre byggeprojekt,men har svært ved at forstå målene der er beskrevet, måske en tømrer eller lign der kunne hjælpe mig med at få målene på plads ville være dejligt :-)
 

  •  2×8  8′ length
  • 2×6  8′ length
  • 2×4  8′ length 
  • 4×4  8′ length 
  • 1×4  8′ length 
  • 1/2″ Kreg pocket screws
  • 1/2″ Kreg pocket screws
  • 3/4″ Deck screws
  • 5/16″ x 3″ bolts
  • 5/16″ washers
  • 5/16″ wood anchor
  • På forhånd vil jeg gerne sige tak . 
Hej, jeg skal igang med et mindre byggeprojekt,men... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fandt lige et link til de 'rigtige' dimensioner på træ:
http://www.engineeringtoolbox.com/softwood-lumber-dimensions-d_1452.html

 

Skrevet af ev elmand på 22-01-2015 23:28
 Min gamle skolekammerat der er ingeniør i Toronto Canada, og sælger lidt til Amerikanere, siger at de snart bør komme ud fra stoneage (stenalderen)

 Det er da godt at vide at man ikke er alene herovre. Gad vide om det er ham jeg moedte lige da vi kom herover for 20 aar siden. Han fortalte at en af hans foerte opgaver var at designe en fremkaldermaskine til X-ray film. Han forsoegte at lave tegningen i tommer men han havde problemer med det. Paa det foerste moede med (den amerikanske) kunde lavede han den aftale at hvis de ikke kunne hjaelpe ham med at loese et problem fik han lov til at lave tegningen metrisk.

Hans opgave var. En tank der er 4" *4" * 8"  hvor mange gallons af fremkaldervaedske kan der vaere i den?  Efter et kvarter og kraftig brug af lommeregnere fik han 3 forskellige resultater.

saa gav han dimensionerne i cm. 10cm * 10 cm * 20cm og regnede lynhurttigt ud (uden briug af hverken lommeregner eller at taelle paa sine fingre) at den rummede 2 liter. Han fik lov til at lave sine tegninger metrisk.

Tilbage til det oprindelige sperogsmaal. der er andre der har svaret men forklaringen paa at en 2 *4 kun er 1.5 * 3.5 er at traeet naar det bliver savskaaret skaeres til 2*4 derefter bliver det hoevlet, og der bruges 1/4" paa hver side til at hoevle det saa tykkelserne ender paa 1.5 *3.5 for det de kalder 2*4  laengden derimod bliver ikke roert, saa den bliver ved med at vaere 8 foedder.

Canada er officielt metrisk, men vi (jeg) har det forfaerdeligt med vores nabos taabelige maade at maale alting paa.

Foroevrigt er en tomme bredden paa den gamle konges tommelfinger, og min far har fortalt at den Danske konge var stoerre end den svenske dvaerg, for det toemmer ahn koebte derovre var for kort

Hvem er saa kongen af Amerika???

 


Karsten

Det sjove er at vi bryster os med at vi er gået over til det metriske system, for en menneskealder siden... bare ikke når vi taler feks hjul og tv skærme... 

Hvem ville gå ind i Fona og med høj klar stemme sige: Jeg vil gerne bede om et 81,28 cm tv 

Og så melder spørgsmålet sig er et tv fra Samsung, som er produceret i sydkorea, målt i Amerikanske Engelske eller en helt anden tomme ?

Englænderne bruger stadig deres gamle mål:

1 Gallon=8 pints. 1 Pints=0,473 liter. 1 Stone=6,35 kg. 1 Pound=16 ounce. 1 ounce= 473,6 grains. 1 Grain = 0,065 gram. 1 Yard=3 feet. 1 fod (feet)= 12 inches. 1 inches (tomme) = 2,54 cm.

PS: Min tomme-lfinger passer sku meget godt.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Til Karstencan. Det min kammerat arbejder mest i er rustfri til pakkelinjer på bl.a. mejerier. Og så er han fuldstændig vild med veteran flyvemaskiner. Flyver selv "The red baron" ved flyopvisninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der står 2 tommer x 8 tommer 8 fod i længden.
Som  skrevet flere gange en tomme er 2,54 cm og en fod er 12 tommer (30,48 cm)
Har du en lommeregner Så bruger du den og ganger tommer med 2,54 cm og ganger fod med 30,5 cm
som LL1 skrev i går kl. 2127 - 5x20cm og 240cm lang altså 5 cm bred - 20 cm høj - 240 cm lang.
Vi har meget godt herude, Karsten Thors firma Thors design har bl.a. til huse i et gammelt mejeri som ligger 2-3 km fra mig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er det en  - skjult - anbefaling

mvh


 varmetossen

Ikke fra min side, det er blot en konstatering. Han laver noget meget fancy (meget dyrt) udendørs møblement. I noget "jerntræ" det er gamle havnesveller der skæres op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 23-01-2015 22:26
Til Karstencan. Det min kammerat arbejder mest i er rustfri til pakkelinjer på bl.a. mejerier. Og så er han fuldstændig vild med veteran flyvemaskiner. Flyver selv "The red baron" ved flyopvisninger.

Det lyder spaendende, naeste gang der er en flyopvisning maa jeg se den og hilse paa "the red baron"

 

 


Karsten

Men det er en enkelt stykke tømmer der skal bruges på et bord - lidt ligesom den jeg har et link af, bare kortere, så ved ikke med de der 20 cm i højden, så bliver det da godt nok nogle tykke plader ? 

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis