Gips overlægger

Hej

Jeg havde en stor dør åbning uden dør i, jeg ved ikke lige hvad men kalder sådan noget for. Men sagen er at jeg har pillet det træ som sad og dækkede murstene ned, og min plan er så at spartle denne dør åbning op, og male det.

Jeg har nogenlunde styr på hvordan jeg gør sidene pæne, men selve overlæggeren vil jeg godt ungå og spartle.

 

Jeg har derfor tænkt mig at når siderne er spartlet pændt op, så vil jeg dække overlæggeren med gips.

Mit spørgsmål er så hvordan dette gøres? Det kunne være fedt hvis det kunne ordnes med nogle at de matrialer jeg i forvejen har her hjemme.

 

Det jeg har i forvejen er: Gips, 70 mm stål stolper og skinder, og det samme har jeg også i 45 mm.

Jeg har også noget træ læggende på 45 mm x 2

Jeg vil helst lave det i træ, og som men kan se på billedet så er det pudes som sider der i forvejen meget ujævn, hvordan gør men dette så det bliver lige og men ikke mister særligt meget højde?

Det puds som sider der i forvejen er åbenbart klasket op i noget hønsenet, det sidder rimmeligt godt fast, det minder faktisk mere om beton end puds.

 

Håber at der er nogen som kan hjælpe eller linke til et sted hvir men kan læse om det.

Hej Jeg havde en stor dør åbning uden dør i, jeg... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Drenge og dem der engang var det:-)

Nu vi er ved det med at pudse, så har jeg en andet spørgsmål.

Hvad bruger men til armering af de udadgående hjørner? Jeg går ude fra at men ikke bruger de samme som men bruger til. Jeg søger noget som jeg kan vedhæfte hjørnerne når jeg skal til at spartle væggen.
Jeg har fundet det her: http://www.rockidan.dk/omraade/produkter-opdelt/anvendelsesomraade/vaegge-og-lofter/armering/rockidan-5520-hjoerneprofil-med-vaev.html

og de her: http://www.rockidan.dk/omraade/produkter-opdelt/produktgruppe/armering/hjoernearmering/baswaphon-kantprofil-pvc-vinkel.html

og det her: http://www.rockidan.dk/omraade/produkter-opdelt/produktgruppe/armering/hjoernearmering/baswaphon-duo-hjoerneprofil.html

Jeg synes ikke om de 2 sidste, da der stå at men skal krasse puds af hvor at monter dem, er der nogen som kender til noget helt andet end dem jeg har fundet?

Jeg har en tilsvarende åbning imellem stue og alrum. Den er ikke armeret og hjørner har holdt nu i 8 år uden problemer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har i vores bryggers gasbetonvægge, hvor siden af elementet vender ind mod gennemgangs åbningen. De er meget udsatte for stød, så derfor har jeg opsat en "træliste" i samme bredde som gasbetonen (75mm) Listen er skåret af et høvlet brædt, og hjørnerne er gjort pæne med overfræseren - men en håndhøvl kan også bruges...

Hos BMGB.dk har vi plads til mange flere... :-)
Jeg tog ud og købte gips hjønebeskytter næsten lige efter jeg skrev indlægge. Jeg skulle aligevel i bygge makedet, så jeg tænkte at jeg tager en chance. Når det er sagt så tænker jeg at jeg monter de her beskytter hvis overskudet til er der når jeg når så langt.

Noget helt andet, så er jeg næsten færdig med den døre overlægger som skal stå åben, jeg mangler bare 1 lille bitte område som er på størrelse med 3 stk. 20 kroners mynter.

Men hvad med den anden overlægger, altså den som skal blændes. Der er en træplade over denne her. Vil i mene at jeg også skal pudse denne her op, selv om den ene side af en bliver blændet?

Jeg tænker at her kan jeg da bare lige skrue en gips plade op som dækker den. Vil det helt ærligt ikke bare være overkill og pudse denne her op?
Jo måske, men nu har du jo øvelsen så denne gang går det som en leg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Så er begge dørekamme færdige samt overlægger. Jeg har dog valgt ikke og pudse træ overlæggeren op, den aligevel bliver skujlt.

 

Men tak for hjælpen til alle sammen, det var godt lige og blive presset lidt til at gør arbejdet rigtigt.

Godt gået

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også