Gips overlægger

Hej

Jeg havde en stor dør åbning uden dør i, jeg ved ikke lige hvad men kalder sådan noget for. Men sagen er at jeg har pillet det træ som sad og dækkede murstene ned, og min plan er så at spartle denne dør åbning op, og male det.

Jeg har nogenlunde styr på hvordan jeg gør sidene pæne, men selve overlæggeren vil jeg godt ungå og spartle.

 

Jeg har derfor tænkt mig at når siderne er spartlet pændt op, så vil jeg dække overlæggeren med gips.

Mit spørgsmål er så hvordan dette gøres? Det kunne være fedt hvis det kunne ordnes med nogle at de matrialer jeg i forvejen har her hjemme.

 

Det jeg har i forvejen er: Gips, 70 mm stål stolper og skinder, og det samme har jeg også i 45 mm.

Jeg har også noget træ læggende på 45 mm x 2

Jeg vil helst lave det i træ, og som men kan se på billedet så er det pudes som sider der i forvejen meget ujævn, hvordan gør men dette så det bliver lige og men ikke mister særligt meget højde?

Det puds som sider der i forvejen er åbenbart klasket op i noget hønsenet, det sidder rimmeligt godt fast, det minder faktisk mere om beton end puds.

 

Håber at der er nogen som kan hjælpe eller linke til et sted hvir men kan læse om det.

Hej Jeg havde en stor dør åbning uden dør i, jeg... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ham her ved sikkert ikke hvad han taler om: https://www.youtube.com/watch?v=hQUIqDVFDqU

Og nej... det er stadig dumt at blande selv, specielt når du skal lappe på et eksisterende murværk/ puds. Sandsynligheden for du rammer 100% ved siden af er meget stor, med et dårligt resultat til følge.
Det handler om at matche det eksisterende materiale så meget som muligt, ellers vil du ende op med at få 2 produkter som arbejder forskelligt og med risiko for revnedannelse.
Der er ihvertfald ingen med en smule viden omkring pudsning der smider en hjemmelavet cementbaseret blanding i en kalkbaseret mørtel.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

For det første udtaler jeg mig ud fra egne erfaringer. Men det var da en god video, Og han klemte det på med pudse bræt, Men prøv lige at høre hvad han siger 4 minutter og 35 sekunder henne, Det er ikke helt samme ordvalg som mit, Meeen

Desuden har jeg flere gange her på LDS set metoden med udkast af cementvælling til mindre rep. opgaver, men nu vil jeg ikke forurene denne tråd med mere køvl om bagateller.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det med at blande forskellige materialer sammen kan jeg godt se at ikke er så smart.

Jeg har også en mindre dør åbning som er placeret ca. 60. cm fra den stor. Jeg har pillet døren ud og har tænkt at blænde den side som vender mod stuen og den anden side som ikke bliver blændet har jeg tænkt mig at bruge som sko hylde eller skab.

Dette mindre døre har jeg altså tænkt mig at blænde med gips, og forstærke kanterne (der hvor gips og væg mødes) med sådan noget stof/glasfiber ligne ting som en maler har anbefalet. Han var meget sikker på at der på denne her måde ikke vil komme revne i som men ser tit når dør med gips bliver blændet.

Jeg tænker at nogen gange er det vel fint nok og hoppe over:-)

Det er vanskeligt at få væg og gipsplade til at flugte og ikke danne en revne over tid. Det skal næsten fuldspartles med fiber førend det bliver godt vil jeg mene.

Det er næsten nemmere at lave en ny væg i multiplade i døråbningen, du kan få dem i 5cm og så bagefter pudse dør/multipladeåbningen ind i den eksisterende væg. Sæt et stykke vinkeljern ind i døråbningen i bunden sådan at multipladen ikke står på gulvet, gulvet bevæger sig også ifht. væggen.

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Janus 007.
Ham på videoen ved godt hvad han taler om, men det er om puds og udkast på rørvæv. Her bliver den udkastet overflade kørt sammen og presset ind mellem strøerne. Og det er fordi det er strøerne der holder på hele pudset.
Så derfor skal udkastet udføres på denne måde ved rør væv og med løs hånd. Kalkmørtel har også en bedre vedhæftelse end kalk cementmørtel. Der bruges altid kalkmørtel ved dette.

Ved en opmuret væg er det som ev elmand beskriver. Her skal udkasten være tynd og kastes hård på for at kunne hæfte fast. Samt skal overfladen være meget ru, for at få det bedste bindelag for pudsen. Så den køres kun forsigtig over de steder hvor man har kommet til at lave for storer knolder som man skal undgå.

Og det nået vås at færdigprodukter er bedre end dem man laver selv.
Et bland selv mørtel har bedre elastisitet og tørre på en bedre måde.

Jeg forstår ikke hvordan du er kommet frem til samligningen med kalk og cement i denne tråd? For her skal der bruges cement.
Cement på kalk binder sammen men arbejder forskelligt på grund af styrken . Så ikke godt at bruge. Kalk på cement falder bare af forde kalk ikke kan binde på cement. Så det går heller ikke. Hvis der er brugt cement bruges cement. Hvis der er brugt kalk bruges kalk.

Og når man skal lappe noget, er det igen bedst at blande selv, fordi den har denne elatisitet.

Cement baseret, som skal bruges her:
Udkast laves 1/4 - cement/murergrus
Puds laves 1/15 -1/19 - cement/ bakkemørtel.





Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Janus007
Du har nok ret med at det bil bære bedre med multiplader, og jeg skulle nok have oprettet en tråd fær jeg begyndte at blænde med gips.

Sagen er at jeg er ret sikker på at jeg kan få den blændet gipsvæg til at flugte, medhensyn til revnerne så er vil kun tiden vise om det også nu holder. Jeg ved at de nede i den lokale maler butik der har de noget amereingsvæv som men bruger til at undgå revne i lige netop sådan nogen opgave.

Jeg ved at at både Lip og alfix laver også laver amereingsvæv som men bruger til at ungå revner prøv og se på deres hjemmeside.
Skulle det være det allerbedste burde du mure op i mursten med fortanding og det hele som din nuværende mur. Men så får du ikke plads fra den anden side. Gips væg har den negative egenskab som du selv er klar over, og det kan afhjælpes med armeringsvæv. Multiplader kunne være en løsning, men ville også have risiko for at revne.
Ved reparations arbejder kan man ikke altid nå det teoretisk allerbedste, men mindre kan i praksis ofte også gøre det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

#Den Studerende Bygningskonstruktør, du kan aldrig ramme samme blandingsforhold derhjemme, derfor er det altid bedre at købe det færdigblandet. 

En skovl cement og 10 skovle strandmørtel er altså ikke bare lige sådan at ramme fra gang til gang og det er her vi har balladen, ik sandt? Det er noget andet hvis du står med en tvangsblander og der er noget mængde på, men derhjemme hvor du måske skal mixe et par poser eller 3 der vil resultatet være derefter.

Du udkaster bare som du lyster jeg gør det som en dygtig murer forklarede mig.

Nåh.. jeg orker ikke at diskutere det her længere, det har vidst heller ikke den store betydning hvad jeg har erfaring med.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af Janus007 på 21-01-2015 23:05

#Den Studerende Bygningskonstruktør, du kan aldrig ramme samme blandingsforhold derhjemme, derfor er det altid bedre at købe det færdigblandet. 

En skovl cement og 10 skovle strandmørtel er altså ikke bare lige sådan at ramme fra gang til gang og det er her vi har balladen, ik sandt? Det er noget andet hvis du står med en tvangsblander og der er noget mængde på, men derhjemme hvor du måske skal mixe et par poser eller 3 der vil resultatet være derefter.

Du udkaster bare som du lyster jeg gør det som en dygtig murer forklarede mig.

Nåh.. jeg orker ikke at diskutere det her længere, det har vidst heller ikke den store betydning hvad jeg har erfaring med.

 

Jamen det godt at høre at du vil gøre som mig

Hvem bruger skovle? Jeg bruger måle spande.

En dygtig murer, som jeg gør det efter forskrifterne

Balladen ligger mest i, at folk bruger den forkerte metode eller blandingsforhold.

Jeg kommer med en konkret rettelse af hvordan man kaster ud og mere til. Så kan jeg ikke forstå hvorfor du skal være så flabet og "fortælle bag din tekst" at jeg er en dårlig murer.

Det synes jeg er lavt. du aner ikke engang hvad jeg kan og hvad jeg har lavet/laver.

Så pas lidt på med det tak

skriv i PB hvis der er andet der trykker dig.

Hilsen Martin.

Undskyld at din tråd bliver ødelagt med dette her Ninjaman

 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Vi må nok desværre vænne os til at det er den normale måde janus007 skriver indlæg på. Det er ikke første gang han er meget klogere end alle os andre uddannede "tosser" Men det er altid rart at få en uddannet fagmand, der har alle argumenter i orden, til at komme med de rette råd. Det sætter jeg stor pris på. Så en "finger" til dig Martin

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også