Støbe overligger til 3m hul. blanding og jern?

Mit Garage projekt skrider stille og roligt fremad, og det er snart tid til at støbe overliggere

Jeg skal lave to en på 3½ meter til et 3m port hul, og en på 1½m til et vindue

Den på 1½m er jeg ikke så nervøs for, selv om den skal holde en god del væg.

Men den på 3m er jo lidt mere vital, den skal dog kun holde to rækker overliggende Leca, så belastningen er jo ikke vanvittig.

Jeg har tænkt på 4x16mm kamstål, der så er svejset sammen med noget 6-8mm så det danner en kasse, jeg vil så få konstruktionen galvaniseret inden den indstøbes. Virker det ikke som en fin løsning, overliggeren bliver 19x19 som blokkene er.

Jeg vil bruge en cement/støbemix blandig på 1:4, men kan ikke finde ud af om støbemixen skal være 0-8 eller 0-16 hvad er stærkest?

Og hvis man læser om overliggere, så ligger stålet i bunden, er det måden, eller kan jeg godt lavet et bur som jeg tænker at gøre?

Jeg har googlet lidt rundt, men synes ikke rigtigt jeg kan finde de svar, jeg skal bruge :/


Mvh

Morten

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Belastningen på din bjælke ligger i bunden, hvor der opstår et træk. Længere oppe i bjælken er det kun tryk, den skal optage.
Jeg ville lave det påtænkte bur så lavt som muligt, så jernet så vidt muligt kommer til primært at ligge i den nedre halvdel.
Jeg har støbt nogle, ikke helt så store, bjælker i de små Lecanødder, med kun lidt sand og så 1:4. Leca for at imødegå det værste kuldebro. Sørg endelig for at lave støbeformen meget robust, da møget er ganske tungt, selv i Leca og vibrer det godt, så det får godt fat i jernet.
Rigtig lækkert at lave!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det var måske ikke så dum en ide at lave den i noget leca, er det stabilt nok?
Ok, metallet i bunden, check, burde 4x 16mm ikke være rigeligt? eller skal der flere i? Det er jo ikke det der vælter budgettet

Ja jeg glæder mig også til at lave det, er jo et super projekt, hvor der virkeligt kan spares nogle $$ på at gøre det selv

Mvh

Morten

Stålet i bunden vil tage de momenter som fremkommer men der skal også armeres for forskydning. Dette gøres ved at der i bjælken ilægges bøjler i hele bjælkens længde!

Forholdet mellem armering og beton har noget at sige i forhold til den brudform man ønsker bjælken skal give, og man kan derfor ikke helt ukritisk bare fylde stål i betonen!

Beton er et af de mere komplekse byggematerialer fordi det netop er et komposit materiale og det er ikke bare at sætte sig ned og regne på det hvis man ikke har noget fornøden baggrundskendskab. Hvis du alligevel er insisterende på at stå for beregningen selv, så kan jeg da kun anbefale at du prøver at anvende de beregningsark - excel - som ligger frit tilgængelige på betonelementforeningens hjemmeside.

Når du vurderer om det skal være stenstørrelse 8mm eller 16mm, så er det mest under hensyntagen til betonens evne til at fordele sig mellem armeringen da der også her skal tages højde for hvordan stålet ligger i betonen.

 Certificeret Statiker

Husk at bjælkerne også skal bære deres egenvægt!

 Certificeret Statiker

Jeg vil se om jeg kan finde de Excel ark, det vidste jeg ikke at man kunne finde, tak for det hint

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med bøjler, kan du skære det ud i pap for mig

Mvh

Morten

Annonce
Her er et typisk beton tværsnit. Armeringen i bunden skal sikre optagelse af moment, bøjlerne er den armering der følger omkredsen og de lægges med indbydredes afsten ca. 100-250mm afhængigt af lasten

 


 Certificeret Statiker

OK, så er jeg med, det var også det jeg havde tænkt mig at lave, så det kan svejses sammen inden galvaniseringen 😊

Mvh

Morten

Skrevet af Juel på 12-01-2015 22:42
OK, så er jeg med, det var også det jeg havde tænkt mig at lave, så det kan svejses sammen inden galvaniseringen 😊

Hvorfor svejse det sammen og galvanisere det. Normalt bindes jernet sammen med bindetråd inden udstøbningen? Jernet ligger jo omgivet af beton og er dermed beskyttet mod iltning (rust).

 

 

 


fase
Skrevet af Juel på 12-01-2015 22:42
OK, så er jeg med, det var også det jeg havde tænkt mig at lave, så det kan svejses sammen inden galvaniseringen 😊

Hvorfor svejse det sammen og galvanisere det. Normalt bindes jernet sammen med bindetråd inden udstøbningen? Jernet ligger jo omgivet af beton og er dermed beskyttet mod iltning (rust).

 

 

 


fase
Skrevet af Juel på 12-01-2015 22:42
OK, så er jeg med, det var også det jeg havde tænkt mig at lave, så det kan svejses sammen inden galvaniseringen 😊

Hvorfor svejse det sammen og galvanisere det. Normalt bindes jernet sammen med bindetråd inden udstøbningen? Jernet ligger jo omgivet af beton og er dermed beskyttet mod iltning (rust).

 

 

 


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis