Støbe overligger til 3m hul. blanding og jern?

Mit Garage projekt skrider stille og roligt fremad, og det er snart tid til at støbe overliggere

Jeg skal lave to en på 3½ meter til et 3m port hul, og en på 1½m til et vindue

Den på 1½m er jeg ikke så nervøs for, selv om den skal holde en god del væg.

Men den på 3m er jo lidt mere vital, den skal dog kun holde to rækker overliggende Leca, så belastningen er jo ikke vanvittig.

Jeg har tænkt på 4x16mm kamstål, der så er svejset sammen med noget 6-8mm så det danner en kasse, jeg vil så få konstruktionen galvaniseret inden den indstøbes. Virker det ikke som en fin løsning, overliggeren bliver 19x19 som blokkene er.

Jeg vil bruge en cement/støbemix blandig på 1:4, men kan ikke finde ud af om støbemixen skal være 0-8 eller 0-16 hvad er stærkest?

Og hvis man læser om overliggere, så ligger stålet i bunden, er det måden, eller kan jeg godt lavet et bur som jeg tænker at gøre?

Jeg har googlet lidt rundt, men synes ikke rigtigt jeg kan finde de svar, jeg skal bruge :/

Mvh

Morten

Mit Garage projekt skrider stille og roligt fremad... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Havde det nu været til indendørs brug, så havde jeg også bare gjort det, men den her skal jo sidde udvendigt, og skulle der komme en lille sprække i betonnen, så vil en galvanisereret ikke boble op og sprænge hele bjælken. Så derfor, det er nogle hundrede kr der giver Peace of mind

Mvh

Morten

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis