Dampspær - isoleret loftrum

Hej

Jeg har isoleret mit tag udvendigt (betontag - gl. tagpap - 30cm polystyren - tagpap) og regner herefter med at kunne pudse mine indvendige lofter som de er - (3,5m til kip). Over gang og soveværelse er lofthøjden 4,5m hvorfor jeg har sænket loftet med henblik på et opbevaringsloft. 

lofterummer er opbygget i 145mm spærtræ med forkskalning og gips under neden. Jeg har isoleret mellem spærene med 4cm ROCKFON Coral og 4 cm ISOVER - med henblik på lydisolering.

Så:

Bør jeg lave dampspær i den sænkede lofts-konstruktion? jeg tænker at de knap 10 cm. mellem soveværelse og loftrum vil medføre en temperaturforskel. Loftsrummet er som beskrevet isoleret - men uopvarmet! Hele huset varmes med gulvvarme.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ØHHH har du tænkt dig at brænde tagpap fast på polystyren plade, altså flamingo i så fald ville jeg daglige advicere det lokale brandvæsen først...... :p Lyder i mine øerne som en temmelig dum plan. Det du bØr gøre er at bruge isolerings som f.eks Rockwool hardrock de er beregnet til netop under lag som tagpap
Læs evt http://www.rockwool.dk/produkter/u/9496/flade-tage/renovering-af-flade-tage/varme-tage-med-tagpap
Ok nu læste jeg at du har lagt tagpap på polystyren hvordan i alverden kunne du det.... Nå men med hensyn til dampspærre så er tommelfingerreglen vel at der skal dampspærre i hvis opvarmet rum støder til et uopvarmet så umiddelbart ja til damspærre
Beklager min manglende præcision i beskrivelse af opbygningen. Tænkte mest på min dampspær da jeg skrev Der er lagt en 25mm Rockwool TF plade på polystyrenen. Underpap, TF og polystyren er skruet fast ned i betonen. Alle skruehuller er lappet...

men tak for svar vedr dampspær. Jeg er næsten færdig med gipslaget nu.

Bliver bekymret for om min loftstrappe er tæt nok...

Det er sådan en situation hvor man kan diskutere hvor meget dampspærre virker, da du har minimal isolering op til rummet i forhold til yderskærmen. Men det koster ikke at lave dampspærre så det bør man gøre, men din bekymring for om trappelem er tæt nok, mener jeg er ubegrundet, da der vil være noget opvarmet i loftrummet. Hvis gipspladen er det færdige loft, er det da sent nok at blive i tvivl om dampspærre. Skulle den ikke have været monteret?

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Utæthed ved trappen var nu mest ifht. Fugt. Jeg satte dampspær op i udgangspunktet, men blev i tvivl om det nu også var rigtigt. Men tak for svar. Jeg lader den sidde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis