Timber Crock - Nem måde at skære stammer på.

Hej.

I declaire this workshop open !!!

Jeg har længe funderet over en nemmere måde at skære stammer på, og traf så i ferien denne løsning, der kom til live i formiddags:

Den fungerer rigtig godt. Pladen der holder stammen er lige justeret til en mindre vinkel, og nu holder den de stammer jeg har på måske 30 - 40 cm helt stabilt.

Den er mere end dobbelt så hurtig at arbejde med end savbukken.

Det var min tanke at lave den sammenfoldelig, men det ku jeg så ikke lige overskue.

Nu sku det bare være


 varmetossen

Hej. I declaire this workshop open !!! Jeg har... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Så har tænkestuen, tegnestuen og maskinafdelingen været i gang igen. Dette er nok den endelige hvis den kan holde til belastningerne.

Den kan adskilles for transport, højdejusteres til at passe over en trailer, og så kan den lige noget

Godt så, har ikke en skid med sagen at gøre, men lad det nu leve

Nå, der kom så to af det samme. Havde lidt bøvl med at finde frem til dem i comp

mvh

 


 varmetossen

Hej Klaus.

Lækkert med lidt andre indspark på hvordan tingene kan gøres. Personligt har jeg hidtil savet alle stammer over 30 cm ved jorden. Er de mindre har jeg lavet dem i ca 30 m stykker og så smidt dem i Oregon savbuk der kan indeholde 0,2 m3 træ af gangen. Så er det bare og smide saven igennem en bunke af gangen. Dejlig nemt. Den kan også foldes sammen.
Men laver så en ordentlig bunke af gangen. Flytter jo bare stativet istedet for brændet. Virkelig nemt.

Hej.

Ja, der er forskellige måder at få brænde på. Vi har i nogle år skåret graner ned, op til 40 cm, og de stykker vi gider slæbe til vej håndterer crocken fint og vi skærer direkte ned i traileren og kører det hjem. Det sparer en del rygbøjninger. Som de sidste billeder antyder, måtte vi bare smide stammerne i traileren af tidnød (De hysteriske jægere der tror en motorsav forstyrrer i skoven), men jeg synes stadig jeg har meget glæde af den i forhold til den gamle savbuk herhjemme.

mvh


 varmetossen

Fandt lige et link med den føromtalte savbuk.
http://oleknudsen.dk/easy-cut-savbuk.html

Hej.

Jeg kan sagtens se hvad du mener, og jeg kunne også bruge sådan en at skære i herhjemme, men uden det skal blive en salgstale så sparer crocken mig for mange opsamlinger ved at skære direkte i traileren, og med fare for at gentage mig selv, så bliver det meste af savsmuldet i skoven, og jeg har rigeligt her i forvejen.

mvh


 varmetossen

Annonce

Uden at have en dyt forstand på det, men kunne man ikke rimeligt nemt lave briketter af savsmuld?
Jeg tænker en pap æske, og presse/stampe savsmulden hårdt deri..

Jeg har en gang prøvet at hælde et par liter savsmuld ind i brændeovnen og så tænde "bål" ovn på det... det brændte, men om det overhovedet gav noget varme fra sig er jo mere tvivlsomt 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej.

Jeg lavede engang en hygge-terrassebrænder ved at lave hul i bunden af en stor kagedåse så det passer til rør på vel 25 - 30 mm Ø. Røret sættes i, savsmuld kommes i og stampes med en mukkert eller lign. Så tages røret op og der tændes op. Den brænder fint og ret længe.

mvh


 varmetossen

Hej Klaus
Kan du ikke tage et par nærbilleder af top og bund, der hvor den griber træet?
/Mikkel
Da jeg bøvlede med skovbrænde lavede jeg mig blot en simpel skærekasse oven på en EUR-pl. 3 snit med den store skovsav og der var 1 m3 triller eller færdigbrænde hvis stammerne var kløvet i forvejen.
Hvis man skal lave holdbare træbriketter eller træpiller af savsmuld, skal træmassen varmes op til 70 grader - så frigives et limagtigt stof/bindemiddel kaldet lignin.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også