Timber Crock - Nem måde at skære stammer på.

Hej.

I declaire this workshop open !!!

Jeg har længe funderet over en nemmere måde at skære stammer på, og traf så i ferien denne løsning, der kom til live i formiddags:

Den fungerer rigtig godt. Pladen der holder stammen er lige justeret til en mindre vinkel, og nu holder den de stammer jeg har på måske 30 - 40 cm helt stabilt.

Den er mere end dobbelt så hurtig at arbejde med end savbukken.

Det var min tanke at lave den sammenfoldelig, men det ku jeg så ikke lige overskue.

Nu sku det bare være


 varmetossen

Hej. I declaire this workshop open !!! Jeg har... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Jo, den har jeg godt set, men fandt så den jeg lavede. Den har ingen problemer med eller uden bark eller løs bark.

De andre er mere komplicerede at konstruere og et større materialeforbrug.

mvh


 varmetossen

Hej.

Kan meddele at Crocken virker og er en fornøjelse at arbejde med

Og her er den lille ting, der får det hele til at virke:

Den opmærksomme seer vil opfatte at vinklen er forskellig fra det første billede for bedst mulig funktion.

Generelt ang. brændehåndtering er der et par ting jeg må benytte mig af, da min ryg er ødelagt.

For ikke at skulle på jorden hele tiden, bruger jeg min gamle, trofaste brandøkse til at hente stammer og brændestykker op med. Eller brændesaksen.

Prøv at google 'Pickaroo' hvis I vil se lidt om at skåne ryggen.

For mig helt uundværlige værktøjer.

mvh


 varmetossen

Jeg har på you tube set nogle maskiner der langt over går jeres holder og sav, de klipper simpelthen store stammer over og samtidig flækker det meste af stammen. Genialt, men nok ikke for den lille amatør bruger.

Hej.

Ork ja, man ku sagtens more sig i konstruktionsafdelingen, men det er budgettet desværre ikke til.

Denne her var gratis, da materialerne stod i huset  Nåh ja, lidt svejsepinde.

Jeg har en kammerat der har et savværk, og han har sådan en brændemaskine der afkorter, kører gennem en spaltekniv hvor man kan vælge antal stykker af trillerne og smider dem på et transportbånd. Jo, det går tjep, men den er dyr i drift, om ikke andet sprøjter skæreolien lige igennem den, og det er vist ikke en fejl.

mvh


 varmetossen

Jo Klaus, men jeg har vist tidligere nævnt et sted at du just ikke er tabt eller sparket af vognen.

Annonce

Klaus, tillykke med crock'en. Jeg kan godt se, der er væsentlige fordele fremfor med en buk.
Hvordan lader du den om man så må sige? Jeg gætter på du lægger stammen op i gaflen og så løfter bagenden op til vandret. Falder crock'en ned ad sig selv og griber fat eller hvordan, for ellers kan du vel næppe arbejde med den på egen hånd?
Og et tillægsspørgsmål, hvis ovenstående procedure er den du anvender, er det så ikke hårdt ved ryggen at skulle løfte stammerne til vandret i den højde?

Hej.

Det går ret let. 'Låsen' hænges op på opstanderen, og når stammen lægges i gaflerne falder den som regel ned selv. Når stammen så anbringes i en vinkel lidt over vandret, passer det med at når den slippes bider den som regel fast. Den har ikke tabt en stamme endnu.

Nu pralede jeg lidt, da jeg sagde 2m, dem jeg har er 1 1/2m, vi sku jo også trække dem ud af skoven.

Løfter dem op på armen med brandøksen og op i gaflerne, så kører det

Min søn skar med den i dag og var meget begejstret. Selvfølgelig helt uvildig

mvh


 varmetossen

Hvis man kan køre trillebør under, letter det jo løftearbejdet efterfølgende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Så blev det tid at drage til skovs igen, og nu skulle det nye medlem i træafdelingen med.

Crocken blev stillet ind over traileren, og sønnen bar til. Så er en trailer altså hurtig fuld.

Og alt det savsmuld, jeg er fri for derhjemme.

Der ligger en mk.II på gulvet i værkstedet. Den skal kunne foldes sammen og bliver også malet, før den går i salgsafdelingen

Regner med, den bliver færdig i morgen.

mvh


 varmetossen

Hej.

Så er den der og virker. Det er kun for at gøre det lettere at transportere den.

Den første har udført et stort og strålende arbejde i skoven, og jeg er glad for alt det savsmuld jeg nu ikke har herhjemme

mvh

 


 varmetossen

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også