Oliefyr med startproblemer

Hej

Jeg har et oliefyr som driller mig lidt: det vil ikke starte. Jeg bruger det kun sjældent, da jeg har et pillefyr som primært bruges. Oliefyret bliver kun brugt som backup.

Det er for nyligt blevet udskiftet fra et Electro-Oil Inter Viscostat (fra 1980), til et Bentone B-22 (fra 1989), fordi det ikke altid ville starte og fejllampe lyser, hvor det til sidst slet ikke ville starte (mistænker magnetspolen for defekt).

Bentone brænderen kørte til at starte med uden problemer, men en dag jeg ville tænde det, kunne det ikke.

Udluftning er foretaget flere gange, jeg har prøvet at justere luften både op og ned, fotocellen er ren. For to dage siden monterede jeg dysen fra Electro-Oil brænderen samt rengjorde og justerede tændelektroderne, og så kom der liv i Bentone brænderen. Desværre var glæden kort, da jeg her til morgen igen ikke kunne starte det.

Tanken er overjordisk, og der er olie på (ca. 500 liter), tanken står højere end fyret - dog bliver olien suget op fra oven. Der ligger olie inde i røret ved dysen, når jeg har forsøgt at starte det nogle gange ved at trykke på fejlknappen.

Er der nogen der har et godt forslag til hvad jeg selv kan prøve at gøre?

Hej Jeg har et oliefyr som driller mig lidt: det... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
så er det bare mig der ikke forstår forskellen på: over midten af dysen og længere fremme end dysen. jeg ville mene det var det samme

Morten
Elektrodernes højde over dysen, er normalt bestemt af holderen de sidder i.
Så kan man justere elektroderne frem og tilbage, elektroderne er bøjede i enden, så nok deraf forvirringen?



Vi prøver igen, i morgen --
Den kan jo flyttes i 3 dimensioner. Afstand imellem, op/ned ved at dreje elektroder ( som også virker på afstand) og så kan den skubbes fremad. 
Der skal være væsentlig længere afstand ind til dysen end der er imellem elektroder. Ellers kan gnisyten stå ind til elektroder i stedet for imellem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-01-2023 22:42:36

Den kan jo flyttes i 3 dimensioner. Afstand imellem, op/ned ved at dreje elektroder ( som også virker på afstand) og så kan den skubbes fremad. 
Der skal være væsentlig længere afstand ind til dysen end der er imellem elektroder. Ellers kan gnisyten stå ind til elektroder i stedet for imellem. 

... Slå ind til dyssen... gætter jeg på der skulle stå?

Mine elektroder kan kun justeres i højden over dyssen, der hvor olie keglen kommer ud og så kan de drejes individuelt i holderen for at justere afstanden mellem spidserne. 

De er desuden isoleret næsten op til de "knækker" ind over olie keglen. 



Morten
Helt korrekt:  Gnisten kan slå ind til dysen 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis