Oliefyr med startproblemer

Hej

Jeg har et oliefyr som driller mig lidt: det vil ikke starte. Jeg bruger det kun sjældent, da jeg har et pillefyr som primært bruges. Oliefyret bliver kun brugt som backup.

Det er for nyligt blevet udskiftet fra et Electro-Oil Inter Viscostat (fra 1980), til et Bentone B-22 (fra 1989), fordi det ikke altid ville starte og fejllampe lyser, hvor det til sidst slet ikke ville starte (mistænker magnetspolen for defekt).

Bentone brænderen kørte til at starte med uden problemer, men en dag jeg ville tænde det, kunne det ikke.

Udluftning er foretaget flere gange, jeg har prøvet at justere luften både op og ned, fotocellen er ren. For to dage siden monterede jeg dysen fra Electro-Oil brænderen samt rengjorde og justerede tændelektroderne, og så kom der liv i Bentone brænderen. Desværre var glæden kort, da jeg her til morgen igen ikke kunne starte det.

Tanken er overjordisk, og der er olie på (ca. 500 liter), tanken står højere end fyret - dog bliver olien suget op fra oven. Der ligger olie inde i røret ved dysen, når jeg har forsøgt at starte det nogle gange ved at trykke på fejlknappen.

Er der nogen der har et godt forslag til hvad jeg selv kan prøve at gøre?

Hej Jeg har et oliefyr som driller mig lidt: det... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu skriver du ingen gnist, der skal være gnist. Nogen gange er tændledninger til elektroder så stive, at de nemt smutter af transformator eller elektroder når man samler det. Så du skal være sikker på at der kommer en ordentlig gnist, som bliver blæst i en bue ind i den forstøvede olie. Kig evntuelt med et spejl.

Hvis der kommer ild et kort øjeblik, og fejllampe alligevel lyser, kan det være der er for beskidt i lameller i brænder, så fotocellen ikke kan se lys.

Får du gang i den, skal luften justeres så flammen er blålige med smørgule spidser. Og røgen fra skorstenen skal ikke være mørk.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er rigtig Klaus med spanden. I min ungdoms dumhed, har jeg prøvet din metode, men uden spand. Jeg skulle lige kigge, og AV FOR S.....
pludselig virkede det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand. Tak for svar. Jeg er godt klar over at der skal være gnist, men jeg ved ikke om der er en gnist, så det var bare for at høre om det var sandsynligt at det kunne være fejlen.
Jeg prøver at gå ledningerne efter, umiddelbart sidder de godt fast på elektroderne, men det skal tjekkes fra a til b.
Jeg ser slet ingen flamme.

Klaus, tak for dit tip, jeg vil forsøge at gøre dig efter. Kan jeg tage "brænderrøret" af imens? Ellers er det nok svært at se om der kommer gnist - hvis ikke må jeg prøve med et lille spejl som elmand foreslår.

Mvh
Henrik

Hej.

Du kan sagtens både høre og se om højspændingen laver gnist, også med røret på, og det er HØJSPÆNDING og skal som sådan omgås med største forsigtighed.

mvh


 varmetossen

Annonce

Hvis du ikke får gnist efter at ledninger er tjekket og ok, kan det naturligvis være højspændingstransformator eller forbindelsen til den i kontrolkassen. skal du tjekke den ude på gulvét efter Klaus hans metode, forudsætter det at der ikke skinner lys direkte ind i brænder, da fotocelle så melder fejl.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ud med brænderen af med brænderrør, tag elektroderne af(så de ikke tænder) og tag dysen af.
Så tager du en frysepose og holder den fast der hvor dysen sad. Så starter du op så der kommer olie ud og gentager til posen er 1/4-1/2 fuld.
Når olien er faldet til ro, kigger du om der er vand i(det skiller og er tydligt at se). Er der vand i, får du ikke liv i den før det er væk. Vand er tungere end olie.
Hvis du kan stille den på gulvet og starte den op ville det være en god måde at tjekke om det er brænder eller kedel/skorsten. Men pas nu på, flammen er ca. 1 M lang og vær klar til at afbryde.
Du er sikker på at der ikke sidder et spjæl eller ligende som er lukket eller en død fugl

it is better to burn out than to fade away

Vores oliefyr (Shell Termocompact 2) stoppede her forleden helt uden varsel - lød som om det kørte, men der var ingen flamme.
Resatte fyret med samme problem - blæser starter efter ca 1 min, men der kommer ikke nogen flamme. Ingen rød fejl-lampe på kontrol-boksen
Checkede af alt uden at kunne finde nogen fejl - søgte på nettet (bl.a. denne tråd) uden det gav noget. Checkede kontrol-boksen for åbenlyse fejl (brændte komponenter, sikringer eller løse forbindelser) uden held - checkede elektroder som så fine ud. Checkede også fotocellen som godt nok havde en meget lav modstand (150 Ohm), men modstanden skiftede afhængigt af lyset, så jeg antog det var OK.
Overvejdede at købe et brugt fyr som reservedele, men med konen på nakken (det skal fixes NU) endte jeg med at bestille en service mand som kom næste dag. Da jeg havde forklaret ham symtomet over telefonen, sagde han straks - "det er flammesensoren" (fotocellen)...
Da han kom, tog det kan 2 minutter at skifte denne, og vupti, så kørte fyret igen. Glad men 1200 kr fattigere.
Han sagde at disse fyr (Reillo) er meget driftsikre, og hvis der er olie på er det enten flammesensoren eller en af ledningerne som er knækket - aldrig selve kontrol-boksen...

 


KlausMP
.... Jeg kunne dog ikke finde den rigtige manual til Bentone brænderen, så jeg kiggede i lidt forskellige manualer, og der stod det samme i alle sammen, så jeg justerede efter det: 1,6-2,0 mm mellem elektroderne, 7,0-8,0 mm over midten af dysen og 0,5 mm længere fremme end dysen. 
Det er lidt uklart for mig hvad der menes. 
2mm mellem elektroderne tjek. 
8mm over dyssen men også. 0.5mm over dyssen. Den kan vel ikke være begge på samme tid? 

Morten
Der står 8 mm over midten af dysen og 0,5 mm længere fremme end dysen.
Jeg mener nu den skal være lidt længere fremme f.eks. 5 mm og så mener jeg også lidt længere afstand imellem f.eks. 3 mm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis