Gratis gulvvarme!!

Ved flere lejligheder her jeg i mange tråde om gulve i uopvarmede værksteder, udhuse m.m. fremsat en provokatorisk påstand, nemlig at det er tosset at isolere sådanne gulve.

Det står mig soleklart, at det er meget høflige folk, der skriver her inde, idet man ikke direkte skriver, at man mener, at jeg har knald i bøtten, men nøjes med slet skjult undren.

Påstanden skyldes mine iagttagelse gennem 60 år, nemlig fra da jeg var ganske spæd, hvor jeg boede tæt på Rockwoolfabrikken i Hedehusene, der den gang lå i en grusgrav der.

Undertiden fløj der nogle batts rundt og landede på de udgravede søer. Om vinteren hvor vi skarnsunger sneg os ned i grusgraven og løb på skøjter lærte vi, at vi skulle holde os fra disse rockwoolbatts, idet der stod klart vand nede under, selv om den omgivende is, nogle gange, var måske >20 cm tyk. Søerne var ca 4-5 meter dybe. Ligeledes erfarede jeg, at under batts, der lå på jorden, og var holdt fast, var der ufrossen jord, sand eller plut.

Disse forhold gjorde, at jeg kunne konstatere, at der kom en smule varme op fra jorden eller undergrunden, hvilket jeg også ser, at man i dag udnytter ved jordvarmeanlæg.

Så efter denne lange indledning kommer jeg frem til mit ærinde, nemlig at der selvfølgelig også trækker varme op i gulvet i uopvarmede, eller sjældent opvarmede, bygninger. Har man så oven i købet flottet sig med vægisolering og isolering i taget, kan man ligefrem holde sådanne bygninger frostfrie i langt det meste almindeligt forekommende frost.

Til glæde for de som nu sidder og tænker, "nu rabler det for den gamle tosse", kan jeg dokumenter ved vedhæftede skilderi.

Som man kan se, er taget ikke frosset over porten i midten, bortset fra tagudhænget. Taget til venstre og højre i billedet er frosset til. Forklaringen er, at taget i midten er ikke isoleret, og "jordvarmen" stiger altså op og tør taget, hvorimod taget til venstre og højre er isoleret og varmen kan ikke tø taget. Der er adskillelser inde i bygningen mellem de forskellige rum, og ingen steder er der isolering i gulvene og nej, der er heller ingen varmekilder inde i bygningen.

Jeg undres over, at man vil ofre dyr isolering på, at holde jordvarmen ude af sine garager og udhuse, men det er jo heller ikke mig givet at skulle forstå alt her i tilværelsen!!

Godt Nytår!


Med venlig hilsen
ktm

 

Ved flere lejligheder her jeg i mange tråde om... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo netop det, der skiller vandene i denne tråd !!

Opsparet solenergi eller varme fra jordens indre.

Selv om det ikke er et afstemningsforum er det lige ved at stå 6 - 1 til det sidste.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg sender også en mail til min lærer, som er energi ingeniør så

Jeg synes jeg har hørt at solvarmen varmer jorden omkring i 60-100 cm dybte. men kan jo ikke varme jorden op under et hus. Det resterende kommer fra jordens kerne. det også derfor rende fundamenter skal som minimum 90 cm i dybten for at være frostfri og pille fundament 120 cm dybt.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 28-12-2014 01:15
Der er da altid varme i jorden hele året rundt. Varmen kommer fra jordens kerne. det vel ikke så svært??

 

Nej der kommer ikke varme fra jordens indre op til os , det er akkumuleret solvarme der ligger i det øverste jordlag , hvis du har hørt om permafrost som man har i Sibirien , der er jorden frosset året rundt , det er kun de øverste jordlag som solen når at tø op , hvis der kom varme fra jordens indre ville det jo ikke fryse året rundt.

Her i DK svinger jordtemperaturen i 120cm  dybde mellem ca 4.5C i februar til ca 12-13C sidst i juli , mens jordtemperaturen 1-5cm dybde følger lufttemperaturen om vinteren , men bliver varmet kraftigt op om sommeren .

Der er masser af geotermisk energi , men vi skal langt ned for at udnytte det her i DK , modsat Island hvor det geotermiske varme vand varmer beboelser drivhuse og også driver turbinerne på elværker , virkeligt co2 neutralt.

 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 28-12-2014 01:25
Jeg sender også en mail til min lærer, som er energi ingeniør så

Jeg synes jeg har hørt at solvarmen varmer jorden omkring i 60-100 cm dybte. men kan jo ikke varme jorden op under et hus. Det resterende kommer fra jordens kerne. det også derfor rende fundamenter skal som minimum 90 cm i dybten for at være frostfri og pille fundament 120 cm dybt.

 Varmen i jorden breder sig vertikalt ellers ville der jo være permafrost mange pudsige steder..........

 

 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af ev elmand på 28-12-2014 01:07

Jeg har d. 27/12 14 stillet spørgsmålet til DMI. Hvis det er inde under deres videns område kommer der et svar i starten af januar. Så kommer jeg tilbage uanset hvad deres konklusion måtte være.

Men jeg tvivler nu på at Svend kan overbevises uanset hvor mange forklaringer der rulles ud.

 Det er helt fint at du har sendt aben videre til DMI , du skulle nok have brugt DTU det er mere deres område ..............men "jordvarme" direkte fra jordoverfladen virker ikke her hverken i drivhusene eller i isoleret vinterhave som støder op til mit hus og som er på bar jord med fliser eller i halvtagsdrivhuset op ad sydgavlen , hvis jer ikke tilføre varme når det fryser (isdøgn) så går frosten ind før eller senere , det er naturligt det skal det,  der er visse naturlove man ikke kan grad bøje så det passer til hvad man ønsker og tror på , men jeg kan da stadig huske hvad jeg lærte i varmelære og med 40 års erfaring , så mener jeg at ved hvad jeg taler om .

Slut fra min side på denne tråd..............

 

 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Hvor har du ret Svend - - i noget af det du skriver - - Det er alt sammen et spørgsmål om balance i tilført varme og afgivet varme. Er den afgivne varme ud til omgivelser større end den tilførte, fryser jorden naturligvis. Nu havde jeg lige et link til spørgekassen på DMI så ser jeg hvad der sker. Og uanset hvad svaret er skal jeg nok undlade at gradbøje den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

er dette så mine prutter som smelter sneen omkring dette skatkammer? :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det vil jeg mene, Christian. Måske du har feber???

I en kloak tilføres der hele tiden opvarmet vand, men den stikker jo også så dybt, at den er nede i frostfri dybde med varmegrader, der kan stige op. Så det ene med det andet giver optøning.
I det tilfælde jeg beskriver, er det et lokale, der henligger i mørke sommeren igennem uden vinduer og sjældent åbnet port. Det er der, hvor min dejlige Fordson Major fra 1956 har kantonnement.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis