Gratis gulvvarme!!

Ved flere lejligheder her jeg i mange tråde om gulve i uopvarmede værksteder, udhuse m.m. fremsat en provokatorisk påstand, nemlig at det er tosset at isolere sådanne gulve.

Det står mig soleklart, at det er meget høflige folk, der skriver her inde, idet man ikke direkte skriver, at man mener, at jeg har knald i bøtten, men nøjes med slet skjult undren.

Påstanden skyldes mine iagttagelse gennem 60 år, nemlig fra da jeg var ganske spæd, hvor jeg boede tæt på Rockwoolfabrikken i Hedehusene, der den gang lå i en grusgrav der.

Undertiden fløj der nogle batts rundt og landede på de udgravede søer. Om vinteren hvor vi skarnsunger sneg os ned i grusgraven og løb på skøjter lærte vi, at vi skulle holde os fra disse rockwoolbatts, idet der stod klart vand nede under, selv om den omgivende is, nogle gange, var måske >20 cm tyk. Søerne var ca 4-5 meter dybe. Ligeledes erfarede jeg, at under batts, der lå på jorden, og var holdt fast, var der ufrossen jord, sand eller plut.

Disse forhold gjorde, at jeg kunne konstatere, at der kom en smule varme op fra jorden eller undergrunden, hvilket jeg også ser, at man i dag udnytter ved jordvarmeanlæg.

Så efter denne lange indledning kommer jeg frem til mit ærinde, nemlig at der selvfølgelig også trækker varme op i gulvet i uopvarmede, eller sjældent opvarmede, bygninger. Har man så oven i købet flottet sig med vægisolering og isolering i taget, kan man ligefrem holde sådanne bygninger frostfrie i langt det meste almindeligt forekommende frost.

Til glæde for de som nu sidder og tænker, "nu rabler det for den gamle tosse", kan jeg dokumenter ved vedhæftede skilderi.

Som man kan se, er taget ikke frosset over porten i midten, bortset fra tagudhænget. Taget til venstre og højre i billedet er frosset til. Forklaringen er, at taget i midten er ikke isoleret, og "jordvarmen" stiger altså op og tør taget, hvorimod taget til venstre og højre er isoleret og varmen kan ikke tø taget. Der er adskillelser inde i bygningen mellem de forskellige rum, og ingen steder er der isolering i gulvene og nej, der er heller ingen varmekilder inde i bygningen.

Jeg undres over, at man vil ofre dyr isolering på, at holde jordvarmen ude af sine garager og udhuse, men det er jo heller ikke mig givet at skulle forstå alt her i tilværelsen!!

Godt Nytår!


Med venlig hilsen
ktm

 

Ved flere lejligheder her jeg i mange tråde om... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I hårde vintere fryser jorden helt ned i mere end 1m dybde men det er sjældent.

Men den varme der er i jordens øverste lag kan ikke bruges til noget da det er meget små energi mængder som hurtigt er brugt,


Men blot en god vintermåtte på jorden gør, at der er frostfrit under den, i en skarp grænse til det omgivende frosne.
Men uagtet alt, så glæder jeg mig vældigt over, at mine garager er frostfrie!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jamen kære Svend Høst,
der bliver jo netop tilført varme fra jorden, ikke kun kortvarigt, men hele vinteren.

Venlig hilsen
Knud

Nej det gør det ikke , desværre , det er varmeenergi som langsomt bliver brugt ligesom som strømmen på en  akkumulator , og det er kun sommerens  solenergi som kan oplade den igen dvs tilføre varme.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
I de 15 år jeg har haft de omtalte garager, har de været frostfrie, og det er jeg så ganske godt tilfreds med!!
Vil du mene, at jeg ville være bedre stillet, hvis jeg fyldte 200 mm isolering i gulvene, stadig uden at tilføre varme af nogen art??

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce

Det er jo en energimæsig sensation , en uopvarmet garage som er frostfri på grund af akkumuleret solvarme i jorden , kontakt venligst Danmarks tekniske Universitet de vil meget gerne høre hvordan du gør , man har prøvet ligesiden jernalderhusene med nedgravede jernplader som skulle hente varme op fra jorden og virke som en form af en radiator , men det virkede heller ikke.................


   elektriker fra jævnstrømmens tid
jamen kære Svend Høst
Nu skriver du jo selv: "det er varmeenergi som langsomt bliver brugt..."
Ja netop, og når vinteren er ovre, kommer der en ny varm sommer og varmer jorden op, dejligt.
Og man har fundet ud af hvordan man skal udnytte den varme, nemlig jordvarmeslanger og en varmepumpe. Det virkede bedre end jernpladerne.

Venlig hilsen
Knud
Det er nu også min erfaring, at det uisolerede gulv, giver lidt varme til den ellers isolerede garage.
Det har så til gengæld den fordel, at garagen er dejlig kølig om sommeren.

Jeg varmer kun lejlighedsvis garagen op, og synes ikke det er en ulempe med et ikke isoleret gulv.

Jeg har en lille "kælder" i et helt uisoleret skur, kælderen er lavet af 2mm jernplade, den er 700 mm bred 2000mm lang og 1000mm dyb, siderne er isoleret med 100mm, bunden er ikke isoleret, låget er bare 25mm brædder i hele kælderens størrelse, den står i ren ler, her har aldrig været frost i de 30 år den har på bagen, så ja passiv jordvarme kan virke......

Jeg har d. 27/12 14 stillet spørgsmålet til DMI. Hvis det er inde under deres videns område kommer der et svar i starten af januar. Så kommer jeg tilbage uanset hvad deres konklusion måtte være.

Men jeg tvivler nu på at Svend kan overbevises uanset hvor mange forklaringer der rulles ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er da altid varme i jorden hele året rundt. Varmen kommer fra jordens kerne. det vel ikke så svært??

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis