Gulvvarme, isolering mm.

Hej. Vi er i gang med en stor renovering af et hus vi håber på at kunne flytte ind i i Q1 2015
Vi skal snart til at lægge gulvet. Det skal være en gulvavrme løsning med varmefordelingsplader i spånplader med spor. Det en et-plans villa med beton klaplag pt.

Tanken er at lægge lag således - fra beton og op:
Dampspærre
Strør
100mm isolering mellem strør
25mm spånplader til 20mm pex rør
Varmefordelingsplader
Gulvpap
Laminatgulv


Mine spørgsmål er nu:
1. Er dampspærren placeret korrekt? Nogle siger den skal nederst som jeg har beskrevet - andre siger den skal over isoleringen - hvad mener i?

2. En anden ting om isoleringen - må den ligge direkte på dampsærre/beton - eller passer det den skal hæves?

3. Må isoleringen lægges direkte op af spånpladerne eller skal der være afstand?

4. Er det terræn-bats der skal bruges - eller er alle bats OK når nu der ikke skal støbes?

5. I en tilbygning til huset er der i dag 100mm glasuld under gulvet - men så yderligere ca 100mm luft under det. Der er udluftning 2 steder i sokkel.. Er det ok at lukke de udluftningshuller og isolere fuldt i alle 200mm?

Jeg ser frem til at læse gode svar
Hej. Vi er i gang med en stor renovering af et hus... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget møg.. jeg har allerede rockwool batts.. men det er ikke terræn.. Jeg så en guide hvor de lagde plader af masonite.. men hvis du siger der kan gå svamp i dem.. så er det jo ikke smart.. hvad hvis man lægger "normale" batts og så skyder f.eks. et hønsenet fast under så de batts ligger "fast" på dem og hviler?
Jeg forstår ikke hvad den udluftning skal til for.. Jeg ville allerhelst bare lukke hullerne og isolere hele tomrummet..
Lille ekstra spørgsmål.. Hvordan ved jeg hvad størrelse strør jeg skal bruge..? Og hvordan ved man hvor langt der skal være mellem opklodsning.. afstanden altså.. er det bare en smagsag?

Nu bliver jeg i tvivl!
Det gulv med ventilation under isoleringen er i din tilbygning?
Den konstruktion du beskriver i pkt. 1-4 er i hovedhuset?
Eller...................?

Få fat i TRÆ 64 fra træinformation, og anvend laminerede strøer med Knudsen Kiler som opklodsning på murpap,cellutex, 12 mm krydsfiner (10 x 10 cm)

Det handler lidt om det hele - men primært tilbygningen hvor niveauet er lavere og de 4 udluftningskanaler er.
I hovedbygningen forventer jeg at kunne lægge fugtspærre med opklodsede strør - for at få i water - med isolering mellem strør, så gulvpladerne med alufordelingspladerne og rør i.. Så gulvpap og så laminatgulvet.
Det har jeg set i guides på goerdetselv.dk
Jeg er i tvivl om fremgangen ved tilbygningen hvor niveauet er lavere.. Det vi fjernede var er gulv der var klodset op på gule mursten med glasuld mellem strør. Ingen damp-/fugtspærre så vidt jeg husker. Bare spånplader på de strør..

Men kan det område løses med fugtspærre på beton - så luftrum op til opklodsede strør med isolering imellem - holdt oppe af ex hønsenet? Så gulvpladerne, gulvpap og laminat? Eller hvad gøres der?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis