Hjælp, min grund oversvømmes!

Hjælp, min have og grund den oversvømmes!
Jeg aner snart ikke mit levende råd om hvilke tiltag jeg skal tage for at komme det her uendelige regnvandsproblem til livs og håber nogle herinde har nogen kvalificeret bud.
Sagen er den jeg skal have afledt regnvandet på en eller anden måde, så det ikke ser ud som på billederne. Vi ligger i en lavning desværre, så vandet vil stå her om alle omstændigheder, men jeg skal have det ledet væk. 
Græsplænen er grubbet, og fræst inden den blev sået, men jorden består af ren ler :-(
Langs den mur ved siden af trappen ligger der en Ø110 drænslange, men enten er det stoppet, eller kan slet ikke følge med.
Er der nogen som har nogle ideer til hvilke tiltag jeg skal have slået gang i, eller hvem jeg kan ringe til eventuelt..?
De bedste hilsner Emil

 


De bedste hilsner Emil 
Hjælp, min have og grund den oversvømmes! Jeg... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nedløbende er tilsluttet offentlig kloak, eller regnvandskloak som det er nu
Bygnings kontruktøren: Det har jeg godt kunne læse mig frem til der skulle være, vil tro jeg har 7-10 cm fra murstens underkant ned til sandet stenene ligger på.
Grunden til der ikke er mere, er at så vil alt min belægning kommer til at ligge så vanvittig lavt i forhold til omkring liggende terræn at vandet i hvert fald vil rende mod huset.

Sten belægningen havde os fald væk fra huset da det blev lagt i sommers, men det er sunket lidt nu. Men tror dog stadig det falder væk fra huset.

Men tag vand, regnvand, dræn vand osv. føres i kloaken til regnvand

De bedste hilsner Emil 
Enig... Få renset dit dræn og din regnvandsledning.. evt. sandfang m.m.. af en slamsuger.. Det koster ikke en formue, hvis du ved hvor dækslerne er ;-)
Mvh Jan

Jeg vil også som Svend Høst siger, plante en del træer og buske der kan drikke noget vand.

Det hjælper dig selvfølgelig ikke her og nu, men på sigt vil de hjælpe dig. 

Er huset nybygget? for så kunne det jo være traktose, hvis jorden ikke er blevet dybdegrubbet efter de store maskiner har kørt rundt. 

En mand her i byen har i sommer anlagt ny græsplæne foran hans hus, og han har kørt en masse ny jord på, for at rette den op. Der er nu en rimelig stor sø, fordi vandet ikke kan finde vej ned i gennem jorden. 

De samme oplevede jeg da vi fik drænet rundt om huset. Her fik vi gravet en rende på ca 1 meter ud fra huset, og fik isoleret sokkel, og lavet dræn. Men der gik et halvt års tid, hvor jorden var mere fugtig i det område, og hvor græsset groede som besat.

Så måske kan tiden hjælpe lidt.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Men når du ligger lavt, vil det nok være en god ide, med en rist ved den røde linje på billedet.
Det er jo ikke altid et dræn vil være virksom, eks frossen jord og tøbrud. Og en rist leder også hurtigt vandet væk, hvis der strømmer vand til.

Men en rensning af systemet er da bestemt påkrævet...
Annonce
Huset er fra i år, og vi har boet der 5 måneder, så har svært ved at forestille mig det allerede skulle være stoppet med sand, men selvfølgelig en oprensning af alle rør er da en god start
Jorden har / har haft traktose.. Det er gammel leret landbrugsjord, rigtig lorte jord.. Det blev grubbet ned i 6-70 cm inden græsset blev sået. Men som nævnt er jorden nok fuldstændig mættet for vand..
Men tror jeg vil prøve at anlægge en rist langs den røde linje, så er der da os et sted at feje vandet hen når det ligger sig som det gør
Alternativt måske grave et 50 cm hul, tage et ø 300 kloak rør, bore en masse huller i det, vikle en omgang fibertex omkring, stille det ned i hullet og så smide en dykpumpe i ved behov? Så kan jeg da få vandet drænet når der er høj søgang

De bedste hilsner Emil 
Der er flere ting der kan gøres. Problemet er at ved lerjord, kan vandet løbe vidt omkring mellem ler og mullag. Du får fuld gevinst, da du både skal klare det der lander på din egen grund og samtidig lege faskine for naboen.
Jeg ville, sammen med naboen, grave et dræn i skel, så naboens vand bliver ledt væk inden det kommer til din grund. Så vidt jeg husker er det ulovligt at aflede vand til nabogrund. Jeg har p.t. et problem med afløbet fra brønden til naboens markdræn er stoppet, så det bliver en juleprojekt...
Du kan suppliere med at grave et par huller, hvor vandet står, med et pælebor, så langt ned som muligt, fylde sten i og så afslutte med muld og græs. så får du gennembrudt lerlaget og kan få ledt noget vand i jorden. Det er ikke sikkert det virker, afhængigt af tykkelsen på lerlaget, men det er da et billigt forsøg.
Jeg ville som det første finde en måde at få vandet pumpet væk på, og et sted at pumpe det hen. Det er helt uholdbart at have alt det vand stående omkring huset.

Kim Carlsens ide med pæleboret er god, men der skal lige en modifikation til.
Du køber en rulle fiberdug. Så laver du rør, med samme diameter som hullerne, af fiberdugen ved at klippe baner som syes sammen og lukkes i den ene ende. Fiberdugsrører stikkes helt ned i hullet og fyldes op med små runde sten (ral etc). Så folder du dugen i toppen, så der ikke kan komme jord ind i røret. Hullet lukkes slutteligt med muld og græs.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Når huset er nyt skal der være adskilt kloak og regnvand så det må vi gå ud fra at der er.

Hvis det er lavet ordentligt bør der ikke være tilstoppede rør så tidligt, og en ø 110 slange skal kunne tage vandet.

Hvis der er afløb til faskine kan du ikke komme af med vandet, faskiner i lerjord er altid en dårlig løsning, og i en lavning er det ubrugeligt.

Det store problem er vel at huset er bygget på det absolut laveste sted på grunden og at det burde være bygget på en sokkel der var 20-30 cm højere.

Der kan være mulighed for at de der har projekteret kan drages til ansvar for byggefejl.
Gem billederne til i skal afholde 1 års. eftersyn og træk billederne frem der

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis