renovering af rundsav.

Hej LDS. Jeg kunne godt tænke mig at fikse min gamle DeWalt bordrundsav op. Jeg drømmer om at få lavet hæve/sænk på klingen, som reguleres via håndtag. Idag justere jeg klingen ved at løsne en skrue og så "løfte" eller sænke den til ønsket højde og så låse den med en skrue. Kan huske Matthias wandal lavede et hæve/sænke agregat til en rundsav på et tidspunkt......men han har også adgang til lidt flere maskiner end jeg! Er der nogen der har et bud på en mulig løsning??mvh morten
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med et billede af dyret, fra den side som du regner med at det skal foregå, er det lettere at sætte sig ind i.
Jeg har en "gammel" dewalt bordrundsav på 4 ben. Der er en udmærket hævesænke funktion. Det er et håndhjul på en slags gevindstang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tænker lidt ALA det samme med gevind stang og håndtag, jeg skal få taget et billede næste gang jeg er derude:-) Min er også en ældre sag....men kører upåklageligt! Den trænger ligeledes til et nyt bord, da der på den eksisterende bordplade ikke er forberedt til parallel anslag!:-( er der nogen der har billeder af projekter med gode ideer er jeg meget åben for inputs:-)

Uden at ane hvordan din sav ser ud, så kunne du måske bruge en almindelig saxe donkraft. 

Den koster ikke meget og er faktisk jævnt stabil. 

Jeg har brugt en på min fræser som du kan se her , men om det kunne virke på en sav, kommer jo an på mange omstændigheder 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det virker sgu ikke helt dumt det der Henrik, det vil jeg helt sikkert ha i mine overvejelser!:-)
Der er ikke ryddet op til ære for fotografen! :-)

Tillykke med dit nye køleskab, er det ikke emballage der ligger tilbage Nå spøg til side.

Så mange år har min dewalt ikke på bagen. Og her tror jeg ikke at håndhjul og gevindstang passer.

Men Henriks saxedonkraft er ikke dum der. Lav en fod med hængsel op under bordet. og skrue donkraft fod på den. Så kan den virke direkte nedad på håndtaget. Du fjerner så parallelstænger som du nu spænder fast på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mener det er fruens tørretumbler! :-)
Det ser da ud til du har hæve sænke på saven...
Jeg har en sav med samme system, jeg har sat en gascylinder på, så den er i balance, så kan nemt køres op og ned, og er nem at finjustere.
Og man er fri for at dreje mange omgange på et håndtag....
Der er hæv og sænk på, men synes det er omstændigt at fin indstille;-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis