Renovering af loft.

Hej kære LDS medlemmer, er igang med at renover mit lift og dertil havde jeg lige nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med/besvare.

Jeg har købt et ældre hus med forskudt plans, hvor jeg er igang med at renover loftet, da de oprindelige træloft ikke så særlig sund og raske ud. Det jeg har gjort indtil videre er at pille alt ned så det eneste der er tilbage er selve skelettet altså bjælker og selve taget.

Fra underkant af taget til underkant af bjælkerne er der 22-23,5cm, kan jeg bruge 200mm isolering eller skal jeg længere ned?

Har hørt af nogen at der skal pap eller noget der ligner pap på undersiden af taget altså før isoleringen, passer det hvis ja hvad er den opgave eller funktion?

Da jrg har pillet de eksisterne spærtræ ned og skal erstattes med nogle nye fik jeg så af vide at de skal sidde i vatter, hvordan gøre man så lige det?? Eller skal jeg bare skrue dem på bjælkerne?

Også lige et side spørgsmål, under ned-tagning/rivning af loftet fandt vi flere (4-5) bikuber og fulgerede i hjørnerne, hvad skal vi gøre for at forhindre det, så det ikke sker igen???
Skal lige nævnes der var bikub og fulgeredet er fundet der er taget et fladt tag (tror de kalder det for et pull up tag)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

j
Jeg må erkende at jeg ikke helt forstår spørgsmålet sådan i bred forstand. Billedmateriale/tegninger af hvad du havde tænkt dig, ville hjælpe.

Ved det flade tag er det nok build-up tag der menes.

Mht. Fugle og insekter, så skal tagrummet være ventileret, så man kan ikke bare ukritisk lukke af, selvom der er mulighed for at lukke af med snefang og insektnet, som luften kan passere igennem.

Mvh.
Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hvad mener du iøvrigt med ikke særlig sundt? Hvis der er/har været fugtskader på loftet, så er det højst sandsynligt taget, og ikke loftet den er gal med. Når du går så omfattende til værks, så er/kan der også være krav om at du opdaterer konstruktionen til nuværende krav for isoleringstykkelse og dampspærre, hvilket vil sige en noget kraftig udvidelse af højden på tagværket, eller nedsænkning af lofter, afhængig af hvad der er mest rentabelt og lovligt. Du skal have en minimumsgennemsnitshøjde på 2,3m i beboelse.

Noget der ligner pap på undersiden? ...skud i tågen, men er du sikker på der ikke menes underpap? I så fald er det en 2-lags tagdækning med under- og overpap, og skal således ikke ligge under, men over taget. Den kan dog i build-up tag også bruges som dampspærre, hvilket bevirker at der er underpap både på under- og oversiden af isoleringen i taget.

Det lyder dog uanset som noget af et projekt, som der som minimum er nødvendigt at indhente mere viden til, og måske overlade det til proffer, for at sørge for det bliver udført korrekt. Husk at husets 5. Facade - taget - er den vigtigste.

Jeg tror at spørgeren mener undertags dug, på spørgsmålet om noget der ligner pap !

Der skal ikke under tag på den konstruktion da eventuelt vand ikke vil kunne løbe ud i en tagrende men vil ophobe sig. Det var nok mere tjenesteligt om der kom et nyt lag tagpap på taget, og på sådan et tag ville det nok være proff. tagfolk der skal lave det, hvis det skal være tæt.

muligvis. Men hvis spærene er fuldstændig blotlagte fra undersiden, og det i virkeligheden er oversiden der er kilden til problemerne, så ryger den også, og så er der kun spærene tilbage... Og så fanger bordet , om man så må sige. Det er jo trods alt kun 25% ændring/udskiftning der skal til, inden man skal opgradere. Det lyder til at være længe siden den grænse er passeret i dette projekt.

Jeg har også en lille mistanke om at spørgeren nok aldrig skulle have gået igang selv, uden at have en fagkyndig vejleder med. Nok er det her lav det selv men det forudsætter dog at man har en smule begreb om tingene

Annonce

Et par billeder vil være nødvendig for at få den rigtige vejledning. Ellers kommer der for meget gættekonkurrance ind over.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev

fuldstændig korrekt

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis