Lave værksted i lade, en flok spørgsmål :)

Hej LDS'ere

Jeg er stille og roligt begyndt på min "Værksted i en del af laden" projekt.
Det vil blive på ca 60kvm, laden er bygget i leca blokke.
Planen er at holde det frostfrit og måske en 10 grader med en kolifer. (har pille fyr som driver huset, og det burde kunne drive værkstedet med også )

Og når jeg er i starten af projektet, så er der jo nogle spørgsmål der melder sig, og så er det altid dejligt med indput

Den første udfordring er at jeg skal have bygget en væg som adskillelse til resten af laden, jeg har vedhæftet snitmål på laden.
Jeg kunne jo godt tænke mig at lave den i leca også, men det bliver jo voldsomt dyrt, og ikke mindst et stort arbejde med sådan en kæmpe væg
Hvad ville DU gøre? Skulle man lave leca i 2 meters højde, så man har stabile væg i bunden til at hænge ting op på, og så lave resten i træ skellet?

Nu er laden jo i leca, skulle man så isolere den med 100mm når den nu skal holdes med lidt varme på? eller er leca'en i sig selv nok til de 10 grader?

Og der skal også støbes gulv, og så er vi tilbage til spørgsmålet, skal man undlade at isolere, for at få jordvarmen op? Eller skal man isolere inden man støber?

Meninger og ideer modtages med kyshånd

 


Mvh

Morten

Hej LDS'ere Jeg er stille og roligt begyndt på... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger jo meget af hvor kritisk du er med hvor frit dit gulv skal være. Der er mange måder på det, men jo mindre understøtning du er villig til at sætte ind, des større skal dimensionerne være, og prisen følger med op

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
hvis længden er de 10 meter, så er det kun et spørgsmål om antal, men 6m i spænd er meget for en bjælke - det kunne jo halveres ved at lægge en langsgående rem ind

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Har du overvejet at lave en grav under liften i stedet for at skulle lave så højt til loftet? Så kan du eventuelt støbe en kant på så du kan dække dne til med nogle plader når dne ikke er i brug.


Så har du vist nok ikke skruet meget på biler!!
Den går slet ikke. Der vil ikke gå mange minutter, før man i kampens hede ryger på røv og albuer med nakken først ned i hullet, siger manden, der lige er kommet ind fra værkstedet med både 2- og 4-søjlet lift og 3.5 meter til loftet.
(En halvt år gammel støddæmper er knækket! )

Med venlig hilsen
ktm

 

Bilen skulle jo helst ikke komme til at se sådan her ud, efter en tur på liften.

 

Ja grav er UDELUKKET
Ja vil jo helst ikke have understøttere, så må lave det med noget tværgående, så der kommer noget kryds hele vejen hen

Altså ktm kan du køre de lifte helt op? Jeg forstår det ikke

Og tak for alle jeres gode inputs

Mvh

Morten

Annonce
Du kunne lave det lidt ligesom gitterspær, så får du jo godtnok nogle "stopler" på loftet, men det går vel også.
mener nu også at det med grav lige er at stramme den.

6 meter spænd kan også sagtens lade sig gøre med stål eller LVL'er - det er bare dyrt.En enkelt stolpe midt i det hele ville kunne gøre underværker i den sammenhæng - evt. rykket lidt til den ene side for fremkommelighedens skyld

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Ja for sevans Je_ns! God ide, der er jo lofthøjde nok, og jeg skal ikke bruge loftet til noget alligevel

Mvh

Morten

Hvis man nu skal lave sådan nogle spær, hvad tykkelse skal man så lave dem i?
De skal jo kun holde sig selv + loftbeklædning + isolering.. Der kommer jo ikke tag på, og ingen vind belastning.
er 95x45 reglar nok, eller skal man op i en 45x120 tror I? Der er et spænd på 6meter.

Og er der nogen der har et program der kan udregne størrelser og vinkler?
Jeg har et til trapper, men det kan jo ikke lave spær

Mvh

Morten

5" hoveder, 4" rem og 3" tænger tror jeg vil være nok, siden der ikke er nogen taglast, men du kan læse nærmere om det i TOP-pjecen om gitterspær... Uden helt at kunne huske det, så mener jeg den hedder enten TRÆ 27 eller TRÆ 31... Nej - kan ikke huske nummeret, så lad være med at lægge for meget i det. Husk dog alligevel at få støttelægter og kryds op ad "tagfladen", for at støtte spærene, så de ikke sakser eller vælter. Så vidt jeg husker, så er det ikke helt ligegyldigt hvor høj rejsning der er på. Mener de helt lave kræver større hoveder, fordi krydseffekten ikke er så stor.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis