Lave værksted i lade, en flok spørgsmål :)

Hej LDS'ere

Jeg er stille og roligt begyndt på min "Værksted i en del af laden" projekt.
Det vil blive på ca 60kvm, laden er bygget i leca blokke.
Planen er at holde det frostfrit og måske en 10 grader med en kolifer. (har pille fyr som driver huset, og det burde kunne drive værkstedet med også )

Og når jeg er i starten af projektet, så er der jo nogle spørgsmål der melder sig, og så er det altid dejligt med indput

Den første udfordring er at jeg skal have bygget en væg som adskillelse til resten af laden, jeg har vedhæftet snitmål på laden.
Jeg kunne jo godt tænke mig at lave den i leca også, men det bliver jo voldsomt dyrt, og ikke mindst et stort arbejde med sådan en kæmpe væg
Hvad ville DU gøre? Skulle man lave leca i 2 meters højde, så man har stabile væg i bunden til at hænge ting op på, og så lave resten i træ skellet?

Nu er laden jo i leca, skulle man så isolere den med 100mm når den nu skal holdes med lidt varme på? eller er leca'en i sig selv nok til de 10 grader?

Og der skal også støbes gulv, og så er vi tilbage til spørgsmålet, skal man undlade at isolere, for at få jordvarmen op? Eller skal man isolere inden man støber?

Meninger og ideer modtages med kyshånd

 


Mvh

Morten

Hej LDS'ere Jeg er stille og roligt begyndt på... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
enig... Enig...
Sidder bare og bliver lidt misundelig

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
menæh... 60kvm... Så er det sgu en stor bil. Tænker mere ifht. varme. Kunne det være smart at holde lavere til loftet, hvor højden ikke er påkrævet til liften? 3x8 meter er vel absolut max for hvad en lift kan håndtere, og varme stiger jo til vejret... Delvist sænket til 2,5 måske?

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...indskudt dæk med adgang direkte fra værkstedet. Kan lige se det for mig, men nu drømmer jeg selvfølgelig på andres vegne

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Jo man kunne jo godt sænke loftet til 3 meter i resten af værkstedet, men spørgsmålet er om det ikke bare er nemmest at det hele er samme højde? Hvad mener du med 3x8 meter? Hehe ja det er også en af mine drømme igennem mange år, pt har jeg et værksted/fyrrum på 60kvm men der kan ikke komme en bil ind, og da slet ikke en lift, så derfor ombygningen, men den kommer stille og roligt over tid, jeg er ikke millionær og kan købe alt på en gang og så gå i gang

Mvh

Morten

jo nemmest er jo bare at lade det stå åbent, men så kan du også gå inde under liften og fryse, mens al varmen hænger oppe under kippen.

Med 3x8m mener jeg at så er der ihvertfald plads til at hænge en helt lang sprinter op på liften... Skal de være større ?

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
Jo højere, der er til loftet, jo mere varme koster det.
3,5 meter i højden ved en lift ER tilstrækkeligt, også ifm alm. kassevogne. Og skal der overhovedet større kasse vogne ind????

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan simpelthen ikke forstå at du synes 3½m er højt nok?! Lad os bare tag ekærestens Sharan som eksempel.

Sharan højte der 1730mm

Og en lift løfter 1900mm

Det giver en samlet højde på 3630mm så får den sq sænket tag

Og en varevogn er ca 2m høj..

hvilket bare gør det endnu værre


Mvh

Morten

Du skal lige trække lidt frihøjde fra, så det er lige før Sharan'en kan være på 3½ m..

Men jeg ville nu også lave lidt højere når muligheden er der, du kan jo evt nøjes med at lave højt i lift området.

Det kommer også an på lift type så, en 4 søjlet er der ikke noget at trække fra, der skal faktisk ligges noget til Selv om det dog bliver en 2 søjlet..  Ja det bliver nok med ekstra højde i lift området..

Jeg har vedhæftet et billede af laden, det skal være værksted fra porthul og så bagud, jeg laver så en port til værkstedet ved siden af den eksisterende.

Men hvordan ville I gribe opgaven an med at lave loft? Jeg kan ikke rigtige gennemskue hvad tømmer man skal bruge når det er ca 6x10 m.. o hvad jeg skal fæstne det i..

Gode ideer?


Mvh

Morten

Har du overvejet at lave en grav under liften i stedet for at skulle lave så højt til loftet? Så kan du eventuelt støbe en kant på så du kan dække dne til med nogle plader når dne ikke er i brug.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis