Ny el tavle

Jeg skal have nyt el tavler og er ved at købe stumper hjem inden min el mand kommer

 

Jeg har 35 A forsikring ude i el kassen et sted, kan jeg spare penge ved at få den ind i huset ??

I dag har jeg dette 1 x 16A 3f til Vaskemaskine ..1 x 10 A 3f til komfur... 3 x 10A 1f til lys

Må jeg uden videre lave det om til 1 x 16a 3f vaskemaskine ...1x 13 a komfur ...3 x 13a 1f til lys

?????

Vil jeg også kunne lave min 1 x 16a 3f vaskemaskine om til ....2 x 13 A 1 f  ( bruger 230 v stil til vaskemaskine og en til tørretumbler)

Jeg skal have nyt el tavler og er ved at købe... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 02-12-2014 21:17

Materialerne køber trådstarteren selv ind fordi  endten kommer hans ven, som er elektriker, og laver arbejdet eller fordi han selv vil lave det.

Ja, og det er utroligt hvad vi ser med de tavler vi får ind som er brændt af - dårligt lavede forbindelser, for tynde ledninger,alt for mange ledninger moslet i - you name it.

Tavlen er installationens hjerte - ikke for lægfolk.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Den skal i en målertavle seperat
Skrevet af S. fabrin på 02-12-2014 21:17

Materialerne køber trådstarteren selv ind fordi  endten kommer hans ven, som er elektriker, og laver arbejdet eller fordi han selv vil lave det.

Den sidste del tror jeg du har heeeelt ret i

P.S. Har selv engang skrevet et spørgsmål sådan, men alle ved jo godt, at man selv laver det når man skriver det sådan, så lad os bare kalde en spade for en spade

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af EISOE på 02-12-2014 21:53

Ja, og det er utroligt hvad vi ser med de tavler vi får ind som er brændt af - dårligt lavede forbindelser, for tynde ledninger,alt for mange ledninger moslet i - you name it.

Tavlen er installationens hjerte - ikke for lægfolk.

Jeg vil gerne give dig ret i dette... Man skal tænke sig om, og risikoen for at der sker fejl for en der ikke ved hvad han laver er stor og så mange penge spares der jo heller ikke ved at lave en tavle selv... En LK færdigmonteret tavle med alle kontroller på kan man få for under 2000 kr. og det er ikke mange penge over så mange år som den holder...

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Skrevet af vatnisse på 03-12-2014 00:57
Den skal i en målertavle seperat

Nej det er ikke nødvendigt. Den kan godt sidde i samme tavle som gruppeafbryderne. Det er blot et spørgsmål om at købe det rette materiel.

 

 

 


fase

Alle må bygge tavler, men det er kun den autoriserede elinstalatør, der må montere den, og i sidste ende er det hans ansvar den opfylder alle krav.

Vil ikke godt lade være med at bruge at tid på at skrive om jeg selv vil lave det eller ej !!!!
Jeg har en uddannet installertør til opgaven som i dag laver noget andet og har bedt mig selv om at skaffe godkendte dele til opgaven
Skrevet af je__ns på 03-12-2014 11:59

Alle må bygge tavler, men det er kun den autoriserede elinstalatør, der må montere den, og i sidste ende er det hans ansvar den opfylder alle krav.

Muligvis. Men vores datterselskab, der producerer el-tavler efter EN 60439-1 - 3 ville ikke kunne sælge en eneste tavle, hvis ikke den er CE-mærket og der ligger en varmetest på den.

 

 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Urup på 03-12-2014 12:03
Vil ikke godt lade være med at bruge at tid på at skrive om jeg selv vil lave det eller ej !!!!
Jeg har en uddannet installertør til opgaven som i dag laver noget andet og har bedt mig selv om at skaffe godkendte dele til opgaven

Det er nu ment som en venlig information om, at selvom du selv køber stumperne, så er det ikke sikkert du sparer så mange penge igen, og du skal have lavet din varmetabs beregning på den nye tavle og det kan godt gå hen og blive dyrere end at købe end af disse eks.

 

http://www.greenline.dk/elartikler-...petavler-c

 

Men det lyder til du har styr på risici og det hele så held og lykke med det

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis