Tri-Horse Builder Plans - fra http://www.basswoodmodular.com/

Er der nogen har har set denne før? Synes selv den er genial godt lavet, og har selv lige købt planerne.Så jeg en dag kan prøve at lave en selv. 

Eneste anke lige nu, er alle målene på tegningerne, er i inches og feet, hvilket besværliggøre det hele en del. Så hvis der skulle være nogen der har prøvet at bygge dem selv, og allerede havde konverteret alle målene til metriske mål, ville jeg da være enormt glad hvis du ville dele dem med mig.

https://www.youtube.com/watch?v=kpJcG8J1-bs

Er der nogen har har set denne før? Synes selv den... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 30-11-2014 22:18

Det er jo egentligt utroligt at et så stort land som Amerika, stadig ligger og bavler rundt i tomme målene. Gad vide om deres raketter også er bygget efter tomme mål !

Ja selvfølgelig er de bygget efter tomme mål, hvad havde du ellers tænkt dig

 

 

 


fase
ja det er alt andet lige nemmere at dele med 10 end 128 ...MEN! Under jordskælv, storm eller andet, ville jeg hellere være i et amerikansk træhus, end nogen andres - de er ihvertfald 3 gange stærkere end det der bliver bygget herhjemme

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Nå så det tror du

Men hvorfor skulle vi bygge så stærke huse med den smule vind vi kan få.

Og så syntes jeg også at når vi ser i nyhedderne hvor de har haft en tyfon eller lignende igennem deres træhuse, er det mest pindebrænde der er til overs.

@ Jørgen

Ja den var måske ikke uddybet helt godt nok.

Jeg tror det ikke - jeg ved det. USA er ekstremernes land, uanset vi snakker politisk, økonomisk, håndværksmæssigt eller natur(katastrofer) ...jeg burde nok have sagt et af dem jeg selv har været med til at bygge. ...og grunden til det - foruden det er rart at vide det bliver stående, er vel trods det at alt det gamle bras vi har haft stående (altså det der er væltet), så er der stadig stormskader i vidt omfang grundet klimaforandringer... Det gjorde da ikke noget at huset kunne holde længere end til næste efterår.

Og jo - ekstremernes land vil også sige at der findes ekstremt ringe håndværkere derovre. Vi har et højt gennemsnit... Eller har haft ihvertfald - på kvaliteten af håndværkere, men tager man de bedste derovre i træfagene, så når vi dem ikke til sokkeholderne hverken i kvalitet eller produktivitet. Især i sammenhæng og modulbyggeri af træhuse, er der mange der har meget at lære herhjemme - til gengæld kan vi glemme alt om isolering. Der er vi lysår foran, men det er også fordi det bliver udført af ufaglært arbejdskraft derovre. Der følger ingen stolthed med jobbet.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce

Hej.

For dem der har lyst, så søg på 'Tree Top House' og 'Timberframe'

mvh


 varmetossen

Der er sådan set ingen grund til at tage helt der over for at se ordentlig tømre arbejde, tag til Nord Norge eller Sverige der er de lige så lang fremme i skoene hvad angår byggeri i træ. Også uden brug af diverse norm plader og jern.

Hvis du skulle forvilde dig ind på en tømre fagskole, ville du se at de bliver under vist i brugen af norm plader og alskens metalbeslag. Men ikke noget med skråfals eller tap samlinger, det tager for lang tid så det får de ikke lært. En af min brors sviger sønner er Tømre og jeg spurgte ham for sjov en dag og han kunne lave mig en kasse med skjulte svalehale samlinger, knægten lignede et stort spørgsmåls tegn. Det var da elementær under visning da jeg gik på fagskolen for mere end 40 år siden.

@ Jørgen

Ja og i Tyrol. Man må for håndværkets skyld sige at det er beskæmmende at fagskolerne har afskaffet brug af fuldtømmer på skolen, og at en lærling idag ikke hverken har en snedker- eller stikøkse i værktøjskassen. Det er ved at være ren montage efterhånden. Ve den stakkels knægt som får skævt og bomkantet tømmer, og bliver sat igang med at bygge en carport uden beslag og skruemaskine. At de ikke længere skal file save, kan jeg forholde mig til, men de skal s... kunne slibe værktøjet skarpt, hvis det skal blive ordentligt. Har oplevet folk der troede stemmejern var engangs. "Jamen der er jo hakker i!" Og? Hen på stenen(ene) med det, og poler til slut, så lur mig om ikke det skærer dobbelt så godt, som da du pakkede det ud første gang.

Nå... Den snak her hører vist til i en anden tråd.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Et nyudpakket stemme jern er altså ikke skarpt, næh det er først skarpt når du har håndslebet det så du kan spejle dig i æggen.

Og da jeg var dreng var det altid vinter, hvor temperaturen aldrig kom over minus 25 grader, og hvor vi børn måtte arbejde i roe- og kartoffelmarkerne 25 timer i døgnet i ugens 7 dage året rundt, hvorefter vi skulle hjem og malke 50 køer hver, og derefter igang med lektierne, der tog mindst 6 timer hver dag også lørdag og søndag. Skole var kun 10 minutter hver anden dag og vi måtte gå 2 mil, hver vej på bare fødder i 25 graders kulde, sommer og vinter. Den meste tid gik med at skolelæreren tævede løs på os med en knortekæp. Mad fik vi kun hver anden dag, og så kun en lille håndfuld byggryn og en sjat skimlet vand til. Til jul fik vi en skive grønsaltet soflæsk som julemad og en vadmelskofte at varme os i.
Ja, det var sandelig tider i de gode, gamle dage.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis