Plankebord

Hej Alle 

Jeg er ny herinde, og søger råd og viden, om et nyt projekt jeg skal igang med.

Jeg vil lave mit eget plankebord og dette skal bruges som spisebord.
Det bliver ud af 2 planker af erhvervet kirsebærtræ (220 cm lang, 45 cm brede og 5 cm i tykkelse) En yderside på hver af de 2 planker, vil forblive som naturen skabte træet, så den for noget rustik og charme. 

Træet har i forvejen tørret 1 år, men efter udskæring af plankerne, skal de hver i ser tørre i ca. 1 måned ved stuetemperatur. 

Jeg har en kammerat til, at lave et stel ud af aluminium i form af 2 stks hestesko, da det ser utrolig flot ud og er så heldig, at det er hans fuldtidsbeskæftigelse 

DET VIGTIGE: 

Jeg vil af jer gerne bede om råd og viden til, hvordan man gør det her bedst. Jeg har maskineriet til rådighed, men tænker mere på hvordan træet skal bearbejdes inden med voks. lak mv. 

Dernæst hvordan jeg bedst muligt kan lave sargerne til fastmontering på bordpladen hvor bordbenene så skal fastmonteres på sargerne, så plankerne ikke tager skade ved direkte at blive monteret på med benene så de derved i fremtiden ikke tager skade. 

Håber i kan bærer over med min uvished, og håber i kan hjælpe en ny som mig herinde 

Må i alle have en god dag!

Bedste Hilsner
- Morten

 


Bedste hilsner
Morten Märcher
Hej Alle  Jeg er ny herinde, og søger råd og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis en sådan planke bliver tørret efter de gamle forskrifter flækker den ikke, og så er der ingen grund til at ødelægge den med at skære spor i under siden. Så er det jo heller ikke et planke bord længere med en gang pindebrænde. Og jeg har kun en to årig voksen lærlinge uddandelse som bådebygger, men interessen for faget kan jo gøre en en del dygtigere. det var i halvfjerserne.

Jeg ved der kan være store, ja nærmest uanede kræfter/spændinger i planker af den størrelse & endnu større planker (har set det' gentagende gange at en planke lige-frem kan "springe" langt ind og det stykke planke så ikke kunne brugs til det til tænkte formål, om det ikke er/var tørret rigtigt. (tørre ovne bruges i vid udstrækning i Bla. møbelindustrien)

Og møbel-tørt må det absolut være, om trådstarter tar' sit bord i brug nu.

Nu har jeg af gode grunde (naturigvis) ikke haft materialet i mine hænder, & kan ikke vide hvor tørt det er.

Holder hans' bord mon til det?

Er det jo "bare" super så lad os håbe på det.

Lad os endelig se det færdige resultat. Evt, på gallariet med kommentare til.

Og ja marv mod marv og splint mod splint når det gælder limning af F.eks. fyrretræ for at undgå at det "kaster" sig.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej Alle

Tusind tak for jeres svar, og specielt dig Joergen! (Beklager manglende danske vokaler, da jeg opholder mig paa Tenerife uden dansk tastatur)  

Jeg har skam ikke glemt min annonce, og har suget alt hvad der er blevet skrevet til mig! - Savvaerket har jeg skrevet til, og efterspurgt fugtprocenten, men mangler stadig svar.

Det kan godt vaere, jeg igen vil skrive et oplaeg, naar jeg har faaet kontakt til savvaerket, og faaet de noedvaedige oplysninger!

Held og lykke med stormen torsdag/fredag!!

Bedste hilsner
Morten


Bedste hilsner
Morten Märcher

Hej Moren.

Hvad for en storm, DMI lover op til 16 sekm. Fredag det er da kun kuling, vi skal op over 24 sekm. for at tale om en storm

Hej Morten,

Jeg ville bare lige advare dig imod at gå i gang med noget som helst inden træet er helt tørt. Jeg fik selv lavet mig et bord for et år eller to siden hvor jeg ikke tænkte over om det var tørt nok, så jeg gik bare i gang. Det resulterede så i at bordet ret hurtigt efter begyndte at få sprækker og alt muligt som simpelthen gjorde at bordet blev upraktisk og bare generelt irriterende.

Denne fejl afskrækkede mig meget fra at prøve på ny, men da lillemor var fast besluttet på at have et plankebord så måtte jeg æde min stolthed og gå ud og finde nogle professionelle til at lave det. Prisen er selvfølgelig en anden end hvis man gør det selv, men konen blev glad og jeg fik fred, så det var det hele værd. (Hvis det har nogen interesse så var det Stefan fra ask-design der lavede mit)

Og du havde nu ikke behøvet flygte ud af landet bare pga lidt storm, det var skam bare en lille vind

Annonce
Følger spændt med.
Hvordan er det gået med bordet af kirsebærtræ?
Har selv mulighed for at få fældet et kirsebærtræ. Har forstået at det skal tørre langsoommmt.... :-)
Efter at have rodet en del rundt på nettet - især oversøisk - har jeg fundet ud af at der er forbavsende enighed om tørretid (...dermed ikke sagt til hvilken fugtigheds-%), som i manges øjne ligger på 1"/år, hvilket vil sige at hvis du vælger at anvende 3" blokvarer som udgangspunkt i dit projekt, så skal det lagre 3 år inden påbegyndelse. Om det så muligvis skal mellemlagres efter grov opskæring for at slippe af med resterende spændinger kan jo godt være. Den bold vil jeg lade trille over til Jan

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Morten 0412.

Hvordan gik det med dit bord?

Efterhånden længe siden du startede din tråd.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis