Plankebord

Hej Alle 

Jeg er ny herinde, og søger råd og viden, om et nyt projekt jeg skal igang med.

Jeg vil lave mit eget plankebord og dette skal bruges som spisebord.
Det bliver ud af 2 planker af erhvervet kirsebærtræ (220 cm lang, 45 cm brede og 5 cm i tykkelse) En yderside på hver af de 2 planker, vil forblive som naturen skabte træet, så den for noget rustik og charme. 

Træet har i forvejen tørret 1 år, men efter udskæring af plankerne, skal de hver i ser tørre i ca. 1 måned ved stuetemperatur. 

Jeg har en kammerat til, at lave et stel ud af aluminium i form af 2 stks hestesko, da det ser utrolig flot ud og er så heldig, at det er hans fuldtidsbeskæftigelse 

DET VIGTIGE: 

Jeg vil af jer gerne bede om råd og viden til, hvordan man gør det her bedst. Jeg har maskineriet til rådighed, men tænker mere på hvordan træet skal bearbejdes inden med voks. lak mv. 

Dernæst hvordan jeg bedst muligt kan lave sargerne til fastmontering på bordpladen hvor bordbenene så skal fastmonteres på sargerne, så plankerne ikke tager skade ved direkte at blive monteret på med benene så de derved i fremtiden ikke tager skade. 

Håber i kan bærer over med min uvished, og håber i kan hjælpe en ny som mig herinde 

Må i alle have en god dag!

Bedste Hilsner
- Morten

 


Bedste hilsner
Morten Märcher
Hej Alle  Jeg er ny herinde, og søger råd og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du ved jo godt at de unge ved meget mere end sådan et par gamle tosser som os to

Går den så går den, går den ikke Så går den nok aligevel

Hvad mener sådan et par distingverede herrer om svindspor nedenunder for at undgå pladen revner og/eller buler, så det frit kan arbejde på sargen - evt. med langhuller i? Eller er det kun for amatører uden tålmodighed ?

?

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

@ fibersnedker.

For at ta' dit sidste ? først

Nej det' er da for alle interesserede.

Hvad mener du med dingvisterede herre? (er vi det' fordi vi har lært lidt om emnet? )

Kan/vil du præsisere det ?

Da jeg i sin tid lærte om dette lavede man nogle små klodser med en "tap" i siden (skar ca. ½ delen af tykkelsen væk, (således den ku' siddde lidt i spænd) om du forstår princippet, og lavede en not i sargen (indersiden forståes) så bordpladen kan "arbejde" frit om den skulle gi sig en lille smule. (om du kikker på undersiden af et meget Gl. bord kan du sikkert se hvad jeg mener)

Klodsen ku' så skrues på og dermed forbinde sarg & bordblade, (sidde lidt i spænd) de skulle sidde med lidt afstand indbyrdes, som jeg husker det (mange år siden jo) + 40 år siden jo.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Vi driller da ikke Jørgen, gør' vi?

Synes da jer er 100% seriøs.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Lidt dril med alderen måske, men det er også alt - interessen et 100%.

Nu er jeg nok af sidste årgang, hvor man blev sat til at file save på teknisk skole - ihvertfald rammesave, men siden blev jeg sendt ud for at skifte trin på en muret trappe med 40mm asketrin. Godt nok var det limtræ, og det burde jo gøre lidt for stabiliteten... Det gjorde det ikke. De var lige så runde som frugtskåle. Samme mand blev sat til at lave nye trin, og da jeg kiggede nærmere på dem, havde han på begge sæt glemt at endevende hver anden stav, som ellers er min skolelærdom. Nu var gode råd dyre, for de var fix og færdige med kanter og olie, så jeg valgte at fræse 6mm spor midt i hver anden stav i godt 20mm's dybde, og fabrikerede 10x50mm fladstål til at skrue på tværs på undersiden pr. ca. hver halve meter, for at holde trinene i ro, men også så de kunne få luft (jeg lod en spalte af fugen stå åben i hver side af hvert trin, og fugede ellers forkant, og nogle klatter midt under) Det må have virket, for der blev aldrig hørt fra det siden.

Nu står der godt nok både tømrer og snedker i mit brev, men det gør mig absolut ikke til professor udi hverken lagring, bearbejdning eller overfladebehandling af møbeltørt træ - det ved ægte snedkere meget mere om, og især af jeres årgang... Derfor jeg prikkede lidt til jer om tricks. I ville ikke lave langsgående spor i undersiden af sådan en svend?

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis