isolering med 50 mm

Hejsa

Hvis man skal isolere et kolonihavehus med 50mm, skal man så også bruge dampspær. Jeg mener der var en herinde der skrev på et tidspunkt, at det var ikke nødvendigt? 

Sådan som huset er nu, er det faktisk bare træ og så et meget tyndt tapet indvendigt. Hvis man nu skal isolere så tænker jeg følgende:

Bygge et skelet op, sætte 50 mm isoleringsbats ind. Udenpå skelettet sættes der 2 lag gipsplader. Er dette rigtigt, eller skal der dampspær på mellem isoleringsbats og gipspladerne?

mvh Mads

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mads.

Forskellen ligger i om hytten skal opvarmes, for så skal der dampspærre på.

Skrevet af McDuck4 på 23-11-2014 12:22
hejsa
Mange tak for svaret. Der står et par gasovne i huset, men det er egentligt kun det. Ville dampspær behøves til det?

mvh Mads

Så ville jeg nok montere dampspærre - gasovne øger luftfugtigheden betragteligt.

Afbrændig af 11 kg. gas giver  ca. 16 liter vand.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er mere hvor meget det benyttes om vinteren. Hvis i tænder en gasovn på de kølige aftener f.eks. Så er der ikke behov for dampspærre. Hvis det nærmer sig helårsbeboelse så skal der både dampspærre og meget bedre isolering.
Jeg ville nøjes med 1 lag gips det er brugt mange steder uden problemer.

Jeg tænkte ikke på de uheldige egenskabeer gas har i den forbindelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis i vil opholde jer i hytten om vinteren, vil jeg anbefale at i investere i en varme pumpe, luft til luft model. Den vil give et væsentligt bedre og sundere inde klima. Problemet ved opvarmning med åben ild er at det afgiver meget fugt det bruger meget ilt og det soder.

Annonce
Ok jeg tror jeg er kommet til en konklusion så.

Jeg isolerer med 50 mm, sætter et dampspær op og et enkelt lag gips. Gasvarmen er kun til en sen sommeraften, hvor isoleringen ikke kan holde kulden ude. Det vil ikke blive brugt om vinteren, undtagen en hyggetur en enkelt måse i løbet af vinteren.

Mange tak for hjælpen :-)
Hilsen Mads

Der var en i en tidligere tråd omkring 1 eller 2 lag gips, der nævnte at 1 lag var ok, med mindre du kastede med svigermor så hendes hoved røg igennem væggen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Et lags gips plade kan ellers holde en del !

Min gamle ven som jeg har kendt siden jeg stjal hans sut, kom på et tidspunkt sammen med et meget kolerisk dame meneske.  Historien er at han lige havde isoleret deres køkken og kun brugt et lag gips plader der blev malet. En aften hvor damen var igang med at stege frikadeller, kom han til at sige noget der ikke passede damen, hun hev stegepanden med frikadeller efter ham. Han dukkede sig og der sad stege panden så i væggen incl. dellerne.

Både gips pladen og damen blev udskiftet efter den episode.

Hvad skete der med frikadellerne?

Elektronikteknikeren
haha :-)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også