isolering med 50 mm

Hejsa

Hvis man skal isolere et kolonihavehus med 50mm, skal man så også bruge dampspær. Jeg mener der var en herinde der skrev på et tidspunkt, at det var ikke nødvendigt? 

Sådan som huset er nu, er det faktisk bare træ og så et meget tyndt tapet indvendigt. Hvis man nu skal isolere så tænker jeg følgende:

Bygge et skelet op, sætte 50 mm isoleringsbats ind. Udenpå skelettet sættes der 2 lag gipsplader. Er dette rigtigt, eller skal der dampspær på mellem isoleringsbats og gipspladerne?

mvh Mads

Hejsa Hvis man skal isolere et kolonihavehus med... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Troede egentligt bare at et ekstra lag gips isolerede en lille smule. Men hvis det ikke gør det, eller næsten ingenting, så er der jo ikke nogen grund til at bruge penge på det.

Der er vist lige et par ting du ikke er klar over Mads, du kan ikke anbringe isoleringen op ad den gamle trævæg, der skal kunne komme luft til træet også på bagsiden. Selvom der lige nu er tapet på, kan træet stadig ånde igennem papiret.

Hvis der kun er et lag træ, kan træet "ånde ude fra".

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Huset er lavet på denne måde:



Indeunder dette træ er der blot et tyndt lag tapet. Jeg kan ikke ligge rockwool direkte op af dette træ måske?

mvh Mads

Det mener jeg godt du kan. træet ånder jo også udefra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Uha da da, se du hellere at få udskiftet noget af det udvendig træ ned ved jorden, det ser sandelig ikke sundt ud.

Hvis man skærer væggen over og kigger oppefra og ned i væggen.

Vil den så se sådan ud nu?


 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

En gipsplade isolerer ikke nævneværdigt - så hellere 70mm isolering og en enkelt gipsplade.

Til info har jeg et 40 år gammelt sommerhus med kun et enkelt lag gips indvendigt. - har da holdt i de 40 år . ( Nu smider vi heller ikke med stegepander og frikadeller - ret tit )

Ydervæggene er trykimprægneret træ udvendigt med vindpap mellem isoleringen og træbeklædningen - ingen afstandslister ( undtaget den gavl jeg har skiftet ) - så jeg vil mene at vindpap er nok - der er delte meninger om afstand mellem træbeklædning og isolering - det strides de lærde en del om .

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også