Hvad skal jeg gøre med den skakt? og lugt?

Jeg bor i en dejlig andelslejlighed på 4.sal, der dog har én ulempe:

Jeg kan lugte underboernes sure cigaretrøg ud gennem den fælles ventilationsskakt i køkkenet.

Min første idé var at sætte en emhætte op, som jeg så kunne tænde, når lugten blev slem, men det må jeg nok ikke?

Men hvad gør jeg så? Må jeg lukke ventilationshullet i køkkenet? eller kan jeg sætte et filter på? 

Håber nogen kan hjælpe "En RØG-irriteret pige" 

 

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jg ville lukke den , for hvis et filter skal fjerne lugten så skal du ud o noget med aktiv kul og det er ikke ligefrem billig og det har en begrænset levetid,
Jeg fandt følgende på Københavns kommunes hjemmeside:
"Ved udvidelse af køkkenet kan du beholde den eksisterende ventilation, der ofte er en fælles naturlig ventilationskanal uden ventilator. Du må ikke tilslutte en emhætte til denne kanal, da det vil medføre gener for de øvrige lejligheder."

Det stod under "lejlighed", men mon ikke det også gælder andel?

Hvis jeg skal lukke den, hvordan gør jeg det så bedst?
Man kan bare skrue en plade over, med et lag skumgummi til tætning ind imod væggen.
Men en langt bedre løsning ville være om du kunne bruge den når du laver mad. Så må du lave en pæn kasse over den, med en luge i undersiden. Den skal også være tæt når den er lukket, men skal så kunne åbnes når du laver mad. Ellers får du lejligheden fyldt med stegeos i stedet for cigarret os. Og så er du næsten lige vidt.
Hvis ikke du kan se det for dig, må du tage et billede, af området omkring hullet, så skal jeg tegne et forslag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for den gode løsning ev elmand! God idé med en kasse.
Vil meget gerne se dit forslag.

Her er et billede (beklager kvaliteten)

Mit komfur står lige under.
 

 

Annonce
Vil det sige at du slet ingen emhætte har? Er der så ik vildt meget røg i køkkenet / mados ved madlavning?

Mvh. Christian M
 

Jo, der er røg i køkkenet! Men jeg laver mad med åbent vindue og ifører mig en varm trøje
Man kan også se at madosen (og cigaret osen) rammer loftet ...
Ok jeg vil prøve til i morgen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lyder ik rart! Har du overvejet at lukke lortet til, og montere en slangeløs emhætte? Dvs en som ikke behøver udtræk

Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis