Udtag i loft - må man fjerne "boksen"?

Hej
Jeg står i den situation at jeg skal have hængt en lampe op præcis der hvor udtaget i loftet sidder( intet at rafle om der, min bedre halvdel har talt). Størrelsen af lampens ophæng samt placeringen af indmad, gør at det ikke er muligt at fæstne den det ønskede sted. Jeg vil meget gerne beholde det sorte ophæng, ønsker ikke at have en ledning ud af det nuværende plastic-stuff som vist på billedet.
Nu kender jeg ikke lige termerne, men spørgsmålet lyder på om det er muligt/tilladt at fjerne udtagets "boks/rosette?" dvs alt det grå/hvide og så bruge ledningerne som de så (formoder jeg) stikker direkte ud af loftet?
Alle forslag er velkomne.

 


Dette er en signatur.
Hej Jeg står i den situation at jeg skal have... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er næsten helt sikker på at du (eller en elektriker) ikke må fjerne et lampeudtag og forbinde de stive ledere direkte i lampens "fod".

Det er rigtigt at man gør det på udendørs lamper, men den hænger jo heller ikke i en blød ledning, som en pendel gør det.

Men i dette tilfælde er baldakinen jo fastmonteret, og lampens ledning er fastgjort til den. Den bløde ledning er lige så fastgjort, som hvis man havde skruet en stump lampeledning ind i kronmuffen og ført denne til rosetten.

Grunden til at jeg graver lidt i dette er, at jeg har flere lamper monteret på denne måde, men hvis det ikke er tilladt, skal det naturligvis laves om.

Nu er det jo umulig at gennemgå Stærkstrømsbekendgørelsen i et svar her. Men der står følgende om det der her bliver diskuteret. Så hvis de lamper bliver skruet op og hænger på deres bøjle, må de jo være fastmonterede. Og så skal der IKKE findes fast anbragte klemmer. Eller er der andre steder der står noget andet ? 

DEFINITIONER og ORDFORKLARING

217.7 fastmonteret materiel

Materiel, som er fastgjort til et underlag eller på anden måde fastholdt på et bestemt sted..  

BOLIGER

801.526 Elektriske forbindelser

Ved tilslutningssteder for ikke fastmonterede belysningsarmaturer skal der findes fast anbragte klemmer, så tilslutning kan foretages uden indgreb i den faste instalation.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hr Henrik. Jeg synes lige du skal læse det igennem igen

Jeg skrev faktisk:

Ved godt jeg ikke har beskrevet dette i det oprindelige indlæg, men spørgsmålet lød også mere på hvad der var tilladt.


hvorefter du siger:

Se du skriver intet om 2 lamper i dit første indlæg.


Det skal nu ikke skille os. Men jo løsningen med ledning fra baldakin til baldakin er desværre det jeg er nødt til at benytte mig af. Bruger en hvid plast ledning på et træloft. Håber den sorte kontrast tager fokus. Det har ihvertfald virket i stuen. Men er igen en smagssag. Har ikke i sinde at betale mig fra flere udtag pt. Der er nok udgifter ved lige at være flyttet i hus

Dette er en signatur.

Godt ord igen Lampehatten 

Men det jeg svarede på var jo dit første indlæg, hvor du intet nævner noget om 2 lamper, så forklare jeg dig hvordan jeg ville lave det i det 7'ende indlæg fra toppen, og du skriver så først i nr 10 indlæg at der er tale om flere lamper...

 

Men never mind, du spurgte jo rent faktisk om fjernelse af lampeudtaget, og det har du jo fået svar på.  Så hvordan du hænger dine lamper op, kan jeg jo være græsk katolsk ligeglad med... det er jo dig (og fruen) der skal være glade for dem 

PS: Hvis loftet er træ-farvet, kunne du måske bruge klar ledning, som ikke synes så meget som hvid ledning.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det var selvfølgelig en mulighed med klar ledning. Men da køkken og stue hænger sammen her, hvilket jeg ikke har skrevet noget om tidligere så vælger jeg at holde stilen brugt i stuen. (læs mellem linjerne at jeg ikke orker at pille ned igen, det med at hænge lamper op giver hovedpine.)

Men nu vi taler om klar ledning. De lamper jeg er ved at hænge op har netop klar ledning altså under stofledningen. Dvs begge faser (hedder det vel?) er omgivet af klar plast. Umiddelbart kan jeg ikke kende forskel havde jo håbet på noget blå og brun. Har kun blottet den øverste del af ledningen. Eneste forskel på de to faser er tekst på ydersiden af plasten på den ene. Men ved ikke om der også ville være tekst på den anden længere nede.

Hvordan kender man lige forskel?

PS: jeg er klar over det ville være ligemeget hvis jeg kun skulle tilslutte en lampe, men skal tilslutte to. Forestiller mig bare at løbe ind i et problem hvis jeg to gange skal gætte.


Dette er en signatur.
Annonce
Hov... ved nærmere eftertanke er lamperne jo ligeglade... Bare jeg holder styr på faserne fra udtaget

Dette er en signatur.
Skrevet af Lampehatten på 07-11-2014 12:00
Hov... ved nærmere eftertanke er lamperne jo ligeglade... Bare jeg holder styr på faserne fra udtaget

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det med at vende ledninger skal du ikke spøge med. MÅSKE lyser de med SORT lys, og kommer til,  at kaste skygger ud fra vinduet. Og er det for store pærer kan du lægge hele byen i mørke selv midt på dagen. Lidt ligesom hvis du vender stikproppen forkert til køleskab, så det bliver til en ovn. Hvis det sker bliver en lampehat nok til en klaphat !!!

Der havde vi meget morskab af at køre helt ud i det ekstreme da jeg var lærling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ha ha, min læresvend sagde altid når der var gået en pære, at jeg/vi lærlinge skulle løbe ned til fotohandleren med pæren, for han kunne bruge dem i mørkekammeret

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det med at vende ledninger skal du ikke spøge med.


Blev lige nervøs et øjeblik, så læste jeg resten

Den er god med jer. Jeg fortsætter bravt ophæng.

Dette er en signatur.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis