Slibning af skejern!

Goddag folkens

Har ledt som vanvigtigt på nettet, men kan simpelthen ikke finde nogle slibesten til skejern.

Hvis de ikke fås mere, er der så nogle der har nogle gode ideër til hvordan man sliber sådan en? 

På fårhånd tak

Mvh

Jonas Marslev


Mars
Goddag folkens Har ledt som vanvigtigt på nettet... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jo tak jeg kende godt Axmister oa. der sælger div. godter, man skal passe på der ikke kommer "mundvand" i tastaturet, og ikke mindst mulvarpeskindet.

Dit link vil jeg nærstudere, så tak for det.

Ved godt at Tomek er meget rost, dette kunne jo være et reklame stunt, der er jo andre vådslibere også. (mon ikke der er lidt "religion" i dette, nogen kan bedste lide osv.)

Er der noget om at man ikke skal/bør tømme skålen for vand når slibe-maskinen ikke er i brug.

Det kommer vel også an på slibestenens sammensætning og bindemiddel, kornstørrelse.

Men det gælder vel alle vandslibemaskiner?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 03-11-2014 13:03

je__ns.

Du skriver om en vandkølet diamant slibe skive.

Har du navn osv. på dette?

Da jeg er interesseret, som du ser.

Det er en Tyrolit ø 150mm kopskive, Tyrolit er et ret dyrt mærke, men god kvalitet.

Jeg har haft min i mange år, så om det hjælper med nummeret på den er ikke sikkert, men her er det. Tyrolit 6a2 150 15 3 6 SDM170 R50 B52 902497 1/1

Jeg køre 2800 o/m med den (den må helst ikke køre langsomere), og har ikke vandkøling, det kræver en god afskærmning, hvis ikke det hele skal svines til.

Men har brugt en noget lignende med vandkøling, med en lille pumpe, der sender en tynd stråle ind på stenen.

Den er god til HM også.....

På ebay, og Engelske værktøjsfirmaer, kan du finde andre fabrikater væsentligt billigere.

 

 

 


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/18936' class='af-profile-link'>maskinsnedker</a> på 03-11-2014 16:00
<p>Jo tak jeg kende godt Axmister oa. der sælger div. godter, man skal passe på der ikke kommer "mundvand" i tastaturet, og ikke mindst mulvarpeskindet.</p>

<p>Dit link vil jeg nærstudere, så tak for det.</p>

<p>Ved godt at Tomek er meget rost, dette kunne jo være <strong>et reklame stunt</strong>, der er jo andre vådslibere også. (mon ikke der er <strong>lidt "religion" i dette</strong>, nogen kan bedste lide osv.)</p>

<p>Er der noget om at man ikke skal/bør tømme skålen for vand når slibe-maskinen ikke er i brug.</p>

<p>Det kommer vel også an på slibestenens sammensætning og bindemiddel, kornstørrelse.</p>

<p>Men det gælder vel alle vandslibemaskiner?</p>

Der er vist noget med at harald-nyborg våd sliberen sherpa er klonet af en tormek , så der er nogle der køber sherpaen og putter tomek sten på og bruger div slibeanlæg fra tomek da de passer på , selve maskinen fra harald sku være ok men slibeanlægene der følger med er vist vanlig sherpa kvalitet

Den tomek jeg bruger afogtil er inrettet så stenen kører ned i et trug med vand , når den ikke er i brug sænkes truget et hak ned så stenen er fri af vandet ,, angiveligt bliver stenen skæv af at være delvist nedsænket i vand ..


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Tak for hurtigt respons.

Det mærke kender jeg særdeles godt, har selv en Tyrolit slibeskive siliciumcarbid skive (hvid) den holder fantastisk længe til mine formål, & den afgir' ikke så meget varme.

Kopskiver " siger" mig lille bitte smule om hvad den indeholder, & der-med pris også.

Vil man ha' en' magen til er det bare at give de oplysninger du her har givet så får man en ligesådan.

Har prøvet at tyde den lange kode, med hjælp fra min Maskinsnedker-fagbog, den er fra 1967 så en æld-gammel sag.

Er noget af et dedektiv-arbejde at finde ud af. (er nok noget nørdet med sådanne ting, måske fordi det interesserer mig, og vil så gerne lære mere)

Det er den større videnskab at finde ud af, noget med struktur/finhed/kersmisk binding/ikke keramisk binding hårhed (som har noget med hvor meget varme den vil afgive til emnet man sliber osv)

Ved godt at Tyrolit er et godt og dyrt mærke.

De slibemaskiner der sælges til hobbyfolket har nogle mørke og hårde slibeskiver, det ligesom siger sig selv at det ikke kan være verdens bedste til slibning til F.eks. stemmejern eller høvlestål. (set med mine øjne) 

Sådan en' er i mine tanker næste gang jeg skal ønske mig noget til slibning, takker for det.

Synes bare mærker Tomek er rasende dyrt til mit hobbybrug. (pris kontra kvalitet)

Ps.

Har aldrig prøvet en vådslibe maskine, det har jeg tilgode, men der er ingen tvivl i mit sind om at det vil være godt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 03-11-2014 16:52

Ja du ska tømme for vand lige så snart du ikke bruger den, jeg har da også sådan en vådsliber, men er måske for gamel dags, så her slibes og files stadig pr. håndkraft.

Det er skam heller ikke at kimse ad, at holde på de gamle metoder og traditioner Jørgen.

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
JSkrevet af Håndværkeren på 03-11-2014 09:36

Kære Jens, man bruger ALDRIG hurtigt roterende sten på skærende værktøj ! Hvis du vil have at dine stemme jern eller høvl jern skal være skarpe kommer du aldrig i nærhede af hurtigt roterende slibe værktøj. Det slibes i hånden eks. et stemme jern, der først slibes på en kaborundum sten der næst på en Belgisk brok og skal et være extra fint af sluttes på en skiffer sten, husk at brække skægget af på en stump læder. For dem der ikke kan holde jernet i den samme vinkel, findes er en slibe lære som jernet spændes fast i. På undersiden af slibe læren er der et lille hjul så du kan køre hen over stenen.

 

 

 

 

Hvis man ikke må bruge hurtigt roterende værktøj? Så længe det bliver gjrot med omhu, så er det ingen skade til. Hvis man regelmessigt køler imens man sliber, så sker der ikke noget. Hvis man rammer et søm eller ligende med et stemmejern, høvl osv, kan der ryge ret store flager af, som jeg gerne vil se dig fjerne i hånden.

Selv bruger jeg det kun til grovslibning, hvorefter jeg en håndsten til at lave en sekunddær vinkel til skæret, som er nem at vileigeholde imens man arbejder.

 

 

 


/K

Vi har en Tomek, og er superglade for den ... måske er den dyr?? Ja, men gå aldrig ned på udstyr ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af maskinsnedker på 03-11-2014 17:57

Tak for hurtigt respons.

Det mærke kender jeg særdeles godt, har selv en Tyrolit slibeskive siliciumcarbid skive (hvid) den holder fantastisk længe til mine formål, & den afgir' ikke så meget varme.

Kopskiver " siger" mig lille bitte smule om hvad den indeholder, & der-med pris også.

Vil man ha' en' magen til er det bare at give de oplysninger du her har givet så får man en ligesådan.

Har prøvet at tyde den lange kode, med hjælp fra min Maskinsnedker-fagbog, den er fra 1967 så en æld-gammel sag.

Er noget af et dedektiv-arbejde at finde ud af. (er nok noget nørdet med sådanne ting, måske fordi det interesserer mig, og vil gerne lære mere)

Det er den større videnskab at finde ud af, noget med struktur/finhed/kersmisk binding/ikke keramisk binding hårhed (som har noget med hvor meget varme den vil afgive til emnet man sliber osv)

Ved godt at Tyrolit er et godt og dyrt mærke.

De slibemaskiner der sælges til hobbyfolket har nogle mørke og hårde slibeskiver, det ligesom siger sig selv at det ikke kan være verdens bedste til slibning til F.eks. stemmejern eller høvlestål. (set med mine øjne) 

Sådan en' er i mine tanker næste gang jeg skal ønske mig noget til slibning, takker for det.

 

Jeg kan godt knække lidt af koden. 150 er diameteren 15 bredden af slibeflade 3 er tykkelsen af diamant laget, alle mål i mm

Men skal du slibe savklinger skal du nok have en anden fasong, for at kunne komme til.

Svenske Slibnaxos laver forøvrigt også nogle fantastiske slibeskiver...

 

Undskylder meget tråden har taget en helt anden drejning.

Det er jo ikke det trådstarter begyndte med!

Undskyld meget for dette.

Dask til mig for det, hvis det ellers ka' gøre det.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis