Slibning af skejern!

Goddag folkens

Har ledt som vanvigtigt på nettet, men kan simpelthen ikke finde nogle slibesten til skejern.

Hvis de ikke fås mere, er der så nogle der har nogle gode ideër til hvordan man sliber sådan en? 

På fårhånd tak

Mvh

Jonas Marslev


Mars
Goddag folkens Har ledt som vanvigtigt på nettet... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kære KSC, jeg kunne aldrig drømme om at komme i nærheden af et stykke træ der har være søm eller skruer i med mit fine skærende værktøj, alle høvle bortset fra en stor skrub rugbang er af Stanley. Alle stemmejern er den gamle type trappe jern fra Bahco og jeg har samtlige størelser. Jeg har også fem forskellige bugt høvle fra Stanley, selv min gamle fucksvans er en stanley som jeg omstændigt har passet i gennem 40 år. Det eneste stykke værktøj jeg har måttet skifte på, er min skarøkse der måtte have nyt skaft da det gamle brækkede.Og jo jeg har da haft et hak i et stemme jern, men det blev filet ned og der efter slebet.

Der er forhåbenligt ikke nogle, som forsøger at høvle i et søm - dog er det ofte sket for mig, at der har siddet et hagl eller en gammel klokke indgroet i en planke.
Det var nu heller ikke det mit indlæg handlede om, men at man sagtens kan slibe værktøj på en bænksliber uden at ødelægge det.

Iøvrigt er en rugbak og en skrubhøvl to forskellige ting:-)

/K

Så lad mig sige det på denne måde, jeg har en rugbak til det grove og en til det fine, ligesom du har en puds  og skrub høvl.

En rugbak til det "grove" bliver nu aldrig en skrubhøvl - med mindre du har filet gabet større samt hulet jernet.


/K

Det ville være godt, for kommende generationer af snedkere - at man brugte "tilnærmelsesvis" de korrekte ord..:
Det hedder ikke en rugbak - men en rubank... og så fremdeles..

http://da.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8vl

Og lad nu være med at komme med "offerkortet" at "håndværkere" ikke kan stave.. jo - det kan de godt.. men ikke hvis man har set et ord stavet på 117 forskellige måder.. (de fleste håndværkere ser "billeder" - også ord.. hvis ordet staves forskelligt hver gang, så går det galt... ) så gør dog en tjeneste - stav korrekt.. brug lidt tid på at gøre indlægget ok..

Og inden nogen bliver sure... så tænk på - hvis i var blevet hjulpet da i var lærlinge.. ville det ikke have været dejligt??

og - ja - jeg er håndværker.. Maskinarbejder af guds nåde..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Beklager, at jeg ikke kontrolerede min stavemåde - omend du sagtens forstod, hvad en rugbak er.
Nå du nu har belært mig om, hvordan man staver - så kunne du efterse din egen grammatik.

Man skal ikke kaste med æbler, når man selv er en skrog:-)

/K

Skrevet af KSC på 03-11-2014 21:58
En rugbak til det "grove" bliver nu aldrig en skrubhøvl - med mindre du har filet gabet større samt hulet jernet.
 

Se lige som en pudshøvl er sleber med en svag rundning af skæret så er skrub høvlen slebet helt vinkel ret, det samme har jeg gjort med mine rugbanks, det var min gamle lære mester der lærte mig det så jeg går stærk ud fra at sådan gør alle bådebyggere.

 

Og lad nu være med at skyde efter hinanden i to, Garden Girl og KSC.

 

 

 

@KSC - Touché - men det hedder så Et skrog... ikke en..

Og det er jo ikke det vi skal diskutere her - - det er jo - udover det håndværk, vi elsker at udføre - hvordan vi får unge mennesker i gang.. og der er det min pointe lander... dårlige skolelærere (og manglende lyst, til at inddrage gode håndværkere i undervisning) = manglende lærelyst = osv....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for det Lars ON, lige hvad jeg havde brug for

Mars

skejern. er en "maskine" med vibekniv med håndtag til at lave hulning i grydeskeer.!

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis