Periodisk støj fra Grundfos pumpe

Hej alle sammen

Har nu over en længere periode oplevet en del støj fra min 1½ gamle cirkulationspumpe. Det er en Grundfos UP-15-14 BA PM.

Har læst tråden her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/116234# og vil se frem til, at afprøve det samme med min.

For, at komme lidt i forkøbet, vil jeg gerne spørge om tilfælde med luft kan være periodiske? Der kan snilt gå 3-4 dage hvor der ikke kommer støj. Jeg kan gå i værkstedet og høre den køre fint og næsten lydløs. Men så, som i nat for eksempel, startede den med sin støjende adfærd i en times tid..! Det undre mig også at den finder på at starte midt om natten?! Jeg er overbeist om, at der ikke er nogen som "snigbader" i mit hjem

Det er sådan en klaprende lyd den laver hver 20-30 sekund i den periode den arbejder. Jeg fornemmer, at perioderne er 30-60 min lange.

mvh

Lasse Jacobsen

 


Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Hej alle sammen Har nu over en længere periode... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Lief

Der gik sku lige børnefødsesdag i den, så er kommet lid bagud. 

Her tror jeg billederne som du har bedt om er. (denne gang skulle de gerne vedne rigtigt) 


Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Men jeg berette, at efter jeg har haft den til, at køre 100% i 24 timer, drejet frem og tilbage nogle gange for den ventil som sidder lige over den, så har den ikke sagt en lyd!?

Den sagde sådan en lyd, som kunne minde om lyden når man åbner en sodavandsflaske, da jeg drejede på ventilen første gang. Så måske der har været lidt luft der i?! Jeg erfare også, at jeg skal tømme mine filter i vandhanerne ca. en gang om året for småsten og skidt. Måske noget af det også kan sidde i pumpen engang i mellem.

Mvh
Lasse

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)

Ja ok Lasse. De to luftpotter sidder på henholdsvis fremløb og retur til fjernvarmeværket. At der er en på returen undre mig men de har sikkert erfaret der er problemer der også.

Det er rigtig din rørføring ser lidt sjov (spredt) ud. Det var nu rørføringen ompring selve pumpen jeg havde interesse i. Men pyt. Efterhånden er jeg blevet overbevist om pumpen bruges til og pumpe det varme brugsvand rundt i en sløjfe så du har varmt vand i hanen lige efter du åbner. Har dog også før set den type pumper brugt til en gulvvarmesløjfe. Men prøv lige og slukke pumpen i nat og åben den varme hane der er længst væk fra varmvandsbeholderen i morgen tidelig. Hvis der går et lille stykketid inden vandet bliver rigtig varmt sidder den på det varme vand fra VVB.

Den der lyd som du betegner som "suset" når man åbner en rystet flaske sodavand, stammer fra luft i pumpen når det forlader denne. Hvis pumpen sidder der hvor jeg tror den gør, burde pumpen dog ikke kunne opsamle luft, da det gerne skulle gå ud gennem hanen med vandet. Men måske er der et forhold jeg ikke lige kan gennemskue uden at have haft fat i anlæget. 

Mangler alligevel et nærbillede af pumpen incl. den nære rørføring, det kunne jo være der er lavet noget mærkeligt lige der. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif

Jeg nåede ikke i kælderen her til morgen for, at tage nogle billeder. Men så jeg syntes ikke der er noget mærkeligt dér... Men man ved jo aldrig! Jeg tager nogle når jeg kommer hjem igen.

Stilheden fra pumpen varede indtil i morges kl. 05.00. Der var længere i mellem lydene, og de kom kun to gange.

Jeg har uploaded en video til Youtube som du kan se her: https://www.youtube.com/watch?v=fbPa0KMS2_w

Sådan her lyder den, og det er med denne frekvens.

I øvrigt ved jeg heller ikke om det er normalt, at den skal køre i sådan nogle små intervaller?!


Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Skrevet af LasseJ på 04-11-2014 07:57

Hej Leif

Jeg nåede ikke i kælderen her til morgen for, at tage nogle billeder. Men så jeg syntes ikke der er noget mærkeligt dér... Men man ved jo aldrig! Jeg tager nogle når jeg kommer hjem igen.

Stilheden fra pumpen varede indtil i morges kl. 05.00. Der var længere i mellem lydene, og de kom kun to gange.

Jeg har uploaded en video til Youtube som du kan se her: https://www.youtube.com/watch?v=fbPa0KMS2_w

Sådan her lyder den, og det er med denne frekvens.

I øvrigt ved jeg heller ikke om det er normalt, at den skal køre i sådan nogle små intervaller?!

De lyde, der er på videoen lyder i mine øre ikke til at stamme fra luft. Det lyder faktisk som om der ligger et fremmedlegme i pumpen og rasler rundt. Men har før oplevet at lyde kan lyde helt anderledes på en optagelse end de gør i virkeligheden. Men der kan da lukkes for vandet og pumpen adskilles for inspektion.

Ja, pumpen skulle vist være ret intilligent og selv kunne finde ud af kun at køre i intervaller når der normalt tappes vand i huset. Men om den funktion er øg ved jeg selvf. ikke, når den så kan finde på og køre midt nat.   Prøv lige og læs her: dk.grundfos.com/content/dam...%20web.pdf  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

HMMMMM. Nu forsvandt der vist pludselig et af Lasses indlæg da jeg sendte mit.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Jeg ved ikke om der er noget som er forsvundet af det som jeg har skrevet!? Kan ikke huske om jeg skrev andet i går, end det som jeg skrev om morgenen.

Lyden er nøjagtig den samme i virkeligheden som på filmen

En kollegas mand har sagt, at det kunne være et leje, men som jeg kan forstå det, ud fra det du har sendt vi linket, så er der ingen lejre deri.

Hvis man lejer med idéen om, at det er et fremmedlegeme, så burde det vel kunne skylles ud, eftersom det må forlade pumpen engang i mellem, mislyden kun er periodisk. Det kunne selvfølgelig også gemme sig i pumpen et sted, og så tilfældigt svømme der ind hvor det gør skade.

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)

Her er to billeder af monteringen af pumpen

 


Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Skrevet af LasseJ på 05-11-2014 10:03
Hej Leif

Jeg ved ikke om der er noget som er forsvundet af det som jeg har skrevet!? Kan ikke huske om jeg skrev andet i går, end det som jeg skrev om morgenen.

Lyden er nøjagtig den samme i virkeligheden som på filmen

En kollegas mand har sagt, at det kunne være et leje, men som jeg kan forstå det, ud fra det du har sendt vi linket, så er der ingen lejre deri.

Hvis man lejer med idéen om, at det er et fremmedlegeme, så burde det vel kunne skylles ud, eftersom det må forlade pumpen engang i mellem, mislyden kun er periodisk. Det kunne selvfølgelig også gemme sig i pumpen et sted, og så tilfældigt svømme der ind hvor det gør skade.

Ok Lasse, så er det mig der har set/husker syner. 

Ok med lyden. Som sagt lyder det bestemt ikke som når der er luft i pumpe, det plejer og lyde som når man ryster en flaske med sodavand og letter forsigtigt på proppen så kulsyren slipper langsomt ud. Det giver normalt en fisende hul lyd. Det er den nærmeste sammenligning jeg kan give på skrift.

Nu har jeg aldrig haft en sådanne dævl skilt af så hvordan den er opbygget ved jeg ikke. Men der ikke skulle være en form for leje i selve motoren tvivler jeg stærkt på. 

Fremmedlegme: Hvis pumpen, pumper vandet op mod VVB, kan et fremmedlegme have problemer med og forlade pumpen. Hvis pumperetningen er modsat, burde det forsvinde hurtigt. Prøv lige og kontrollere i hvad retning pilen på pumpen peger ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Monteringen på billederne syntes der ikke og være noget mærkeligt ved.

Overførslen af motorens kræfter til selve pumpen sker med nogle magneter gennem en plade i rustfrit stål. Sad og fik den tanke der måske ligger et fremmedlegme, der er magnetisk og dermed "klistre" til "magnetoverførslsmekanikken". Det kunne meget vel være en spån fra gevindskærringen af rørene i tidernes morgen ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis