Formning at krydsfinér til bukkeformet stol

Hej derude,

Jeg har fået en lille opgave, der lyder på, at jeg skal se, om jeg kan lave en bukkeformet stol med buet sæde og ryglæn.

Jeg har ledt på nettet - her i blandt her på siden - efter en løsning på, hvordan man former sædet og ryglænet, der skal laves i en eller anden form for krydsfinér. Jeg har overvejet idéen, der hedder, at man kan laves krydsfinéren selv vha. nogle tynde stykker finér, der så kan lægges i formen og limes lag på lag, hvorefter der så lægges tryk på. Derudover har jeg tænkt på idéen, der hedder, at man kan "svede" træet (12mm. krydsfinéren) i en svedekasse, hvorefter man kan lægge det i formen/skabelonen og lægge tryk på med det samme.

Jeg er dog i tvivl om, hvilken af de to løsninger, der er bedst? Hvis jeg vælger den første, så skal finéren jo skæres til, efter den er limet, og det er jo alt anden lige nemmere at skære formen, inden den bues i skabelonen. Den skal bues begge veje; både det store svej på tværs og et lille skarpt svej på forkanten. Jeg hælder derfor lidt til løsningen med svedekassen, men da jeg aldrig har prøvet det før, så er jeg, som nævnt, lidt i tvivl om, hvordan og hvorledes det skal gribes an.

Det er på sin vis lidt ligemeget, hvilken træsort krydsfinéren er i, da den højst sandsynligt skal males, men det er vist ikke helt ligemeget, hvorvidt træet er ovntørret eller ej? Der er noget med nogen procenter, som man kan gå udfra, men jeg er igen lidt i tvivl om, hvilken slags krydsfinér, der kan anvendes til dette projekt?

Lad mig gerne høre om, hvordan dette kan laves, da jeg er lidt spændt på det...

Stolen skal ikke være en nøjagtig kopi af denne, men den kommer nok til at ligne lidt:

http://www.lauritz.com/en/auction/bernt-pedersen-f-1937-saet-paa-seks-bukkestole-i-oregon-pi/i2220477/

På forhånd mange tak for hjælpen

Hilsner fra

Torben

Hej derude, Jeg har fået en lille opgave, der... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skal du arbejde i plastplader, kan du købe dem hos OTV plast. De har mange slags og stor ekspertise. Jeg har arbejdet lidt med PC polycarbonat. Der fik jeg bobler på overflade, når jeg varmede det op.

Et andet problem er at plast skal være blød for at formes, (ved opvarmning) men så er overfladen også blød, og vil tage form af ujævnheder i form.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej ev elmand,

Jeg har forsøgt at studere emnet lidt, men der er helt sikkert meget, som jeg ikke ved endnu

Jeg tror, at det er meget vigtigt, at man ikke "overopheder" akrylpladen. Jeg har læst, at den skal være ca. 150 grader varm, førend den er til at forme. Jeg tænker, at jeg vil stille den ovn, som jeg bruger (en karamikovn) til 150 grader, hvorefter jeg vil vente til pladen er blød nok til at forme. Præcist hvor lang tid, det tager, det ved jeg ikke..?

Ja, det er rigtigt med formens ujævnheder. Det har jeg også tænkt på. Jeg så et eksempel på Youtube, som så meget vellykket ud, hvor de brugte noget filt, som de lagde i mellem formen og pladen, for at den ikke skulle blive ridset. Jeg tænker, at denne filt også vil tage de små ujævnheder, der er i formen. Der skal jo ikke som sådan pres på, ligesom der skulle med finéren.

Jeg vil tro, at det er det mest overskuelige, hvis vi holder emnet omkring akrylpladerne ovre i den anden tråd. Jeg ville dog lige svare dig her, ev elmand

Torben

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej igen,

Det nu lidt tid siden, at jeg spurgte om hjælp herinde til at lave stolen.

Jeg er nu blevet færdig med den, så derfor vil jeg da endnu engang sige mange tak til alle jer, der har været med til at komme med idéer til, hvordan jeg kunne gribe projektet an

Her: http://www.torco.dk/bukkestolen-fra-ide-til-realitet-indlaeg-6-faerdig-stol/ - kan det ses, hvordan stolen er kommet til at se ud.

Der er, som jeg har beskrevet på bloggen, plads til nogle små ændringer, men sådan er det jo med "prototyper". Ta´ et kig på bloggen - og ja, kom gerne med en kommentar til projektet derinde

Takker!

Torben

Det ser vældig fint ud, dog ville jeg afrunde de stykker der går fra sædet og op til ryglænet. Det vil føles ubehageligt med de skarpe kanter at sidde på stolen, det behøver kun være en ganske lille rundning af den del der vender ind mod ryglænet men både på over og under siden.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også