Konstruktions styrke - Fundablokke vs in-situ støbning?

Jeg skal lave en nogle konstruktioner i stil med den på billedet. Det er til en del af en kystsikringsombygning. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor stor styrkeforskellen er mellem de 2 konstruktionsmetoder. Jeg vil lettest kunne lave fundablok opbygningen, men er bange for den ikke har sammenlignelig styrke med in-situ versionen og at armeringens korrosion lettere vil forekomme. Det er en 33cm blok jeg arbejder med. Der skal bruges 10m3 aggressiv beton til at fylde funda modellen op, og tilsvarende mere for in-situ versionen.

 


:
Jeg skal lave en nogle konstruktioner i stil med... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan jo også blive så spændende / risikabel at man kommer til skade. Enten fysisk eller på bankkontoen. Det sidste bekymrer mig nu ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fra waterfronts indlæg, har jeg fået den opfattelse at han gennem research vil opnå det bedste match mellem kvalitet og udseende - det vil han næppe opnå med siloelementer. Dels fordi de i givet fald skal være støbt i kystsikringsbeton, dels fordi det vil være meget vanskeligt at opbygge en sammenhængende konstruktion af den ønskede størrelse, der er stærk nok til at vedblive med at være sammenhængende og dels fordi siloelementer på trods af deres funktionalitet ikke er specielt smukke.

Jeg har noget erfaring fra kystsikring ved Sjællands nordkyst og konklusionen er, at du har alt hvad der kan gå galt imod dig. Det er så store kræfter der er i spil, at konstruktioner af en hver art bare går til efter få år. Og det er ikke kun din indsats der er afgørende. Dine naboers kystsikringsaktiviteter- eller mangel på samme- kan spolere din. Derfor er det vigtigt at have en fælles linie, så man ikke kommer til at ødelægge det for hinanden.
 

Fartilfire:
Du har helt ret og kommer med spændende pointer.
Ang. mine naboers kystsikring så kan man sige at vi har en delvis fælles linie da vi alle har sten ø80-100cm som yderste barriere, bag ved disse sten er der et gammelt-sten glacis som er over 100år gammelt (top i kote 2.0 ca), dette er flere steder i dårlig stand. Da hidsige Bodil kiggede forbi i december sidste år fik vi kræfterne at mærke.
Hos naboen til den ene side gik der hul på sten-glaciet og næsten hele forhaven blev skyllet ud i havet og havet begyndte at æde ind under min grund fra siden. Naboen til den anden side fik også haven skyllet i havet da de ikke har nogen beskyttelse over kote 2.0, kun jord og beplantning.
Hos mig skete der ikke det store noget ud over udgravningen fra siden. Min grund har allerede er en betonkonstruktion som er udstøbt bag glaciet og op til kote 4.5. Denne konstruktion har det dog ikke så godt (blev lavet som noget hastværk) og jeg ønsker at lave en ny og bedre version med samme principper. En mangel er at konstruktionen ikke tager højde for naboernes manglende beskyttelse. Jeg har åbenbart et højere ambitionsniveau og vil så vidt muligt prøve at sikre mig selv maksimalt. Så den fælles linie der burde være der kommer aldrig til at finde sted desværre.
Det lyder spændende at du har erfaring med kystsikring allerede, jeg hører gerne mere om dette.

:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis