Bænk ved vinduet

 

Hej alle,

 

Jeg har tænkt mig at lave en bænk ved vinduet i en kvist. Planen er at sætte en eller anden form for lægte op i begge kanter (til højre og ventre), og så på den side hvor vinduet sidder. Så alt i alt skal den altså sidde fast på 3 lægter. Herefter vil jeg give motagelim og skrue den fast i lægterne. 

Jeg har overvejet at købe en køkkenbordplade til formålet, men hvor tyk skal sådan en være? Jeg regner ikke med at 26 mm er nok, men er 38 mm så? Kan jeg evt. lime en masonitplade fast på undersiden af bordpladen for at give stabilitet, og så montere dem sammen? Pladen bliver 170x50 cm.

Jeg håber at spørgsmålene er forstået, og at nogen kan hjælpe :-)

 

Hej alle,   Jeg har tænkt mig at lave en bænk... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK. Jeg er med. Det skal nok kunne lade sig gøre.

Men hvad så med min plan om at samle to 26mm plader? Det et en ren og skær økonomisk overvejelse, for jeg tror jeg vil kunne gøre det billigere hvis jeg bruger to af de lidt tyndere plader. Vil det stadig kunne bære, eller bliver den svagere i konstruktionen?
Skrevet af CTH på 13-10-2014 23:28
OK. Jeg er med. Det skal nok kunne lade sig gøre.

Men hvad så med min plan om at samle to 26mm plader? Det et en ren og skær økonomisk overvejelse, for jeg tror jeg vil kunne gøre det billigere hvis jeg bruger to af de lidt tyndere plader. Vil det stadig kunne bære, eller bliver den svagere i konstruktionen?

 

Jo du kan sagtens lime og skrue to 26mm plader sammen og få tilstrækkelig stabilitet til at der ikke er behov for stivere. Men før du giver dig i kast med det projekt, så prøv lige at kontrollere eks. Ikea og Bauhaus udvalg af bordplader en ekstra gang og se om ikke du kan finde en >35mm plade til en pris, der er så rimelig, at dit "sandwich" projekt ikke er umagen værd.

 

køb en bordplade i IKEA 38 m/m de er ikke så kostbare de fåes i2m længde og er en meget bedre og pænere løsning end to plader der er limet og skruet sammen, disse vil også kræv e en pæn forkant limet på derudover vil der heller ikke være den samme stivhed i dem.

LBL
Det går lidt langsomt her, men projektet er stadig i planlægning! Tak for jeres input indtil videre.

Jeg tror vi køber en 38 mm plade i valnød som Leif foreslår, og ser om jeg kan skære en god stump af. Hvad vil I foreslå af værktøj til dette? Jeg har en god fukssvans, og så har jeg en Fein Multimaster - men ellers har jeg ikke noget godt saveværktøj. Er en rundsav uundværlig her?
Leif,

Jeg var i IKEA her til aften, og de har ikke længere massive 38 mm bordplader i mørkt træ. De har dog en i ask, men den skal så bestilles på mål, og her ville prisen så blive 3600 kr :-/
Annonce

Er du nu sikker på at det kan holde, tænk f.eks. en' person på måske 100 kg.

Ville nok bruge nogle vinkler, som er gjort god fast i væggen med nogle karmdyvler/ekspansions bolte, for at være på den sikre side.

Om jeg har forstået dig ret?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af CTH på 31-10-2014 21:19
Leif,

Jeg var i IKEA her til aften, og de har ikke længere massive 38 mm bordplader i mørkt træ. De har dog en i ask, men den skal så bestilles på mål, og her ville prisen så blive 3600 kr :-/

 

Hej.

De har den jo i 28 mm til 900 kr

Hvis jeg skulle lave en ombygning skulle den se sådan her ud:

Og som maskinsnedkeren siger. nogle ordenlig skruer der kan holde

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Hej alle,

Tak for de fine forslag og tegninger - jeg har nu fået indkøbt det hele, inkl. en fin 38 mm bordplade fra Silvan. Jeg skal dog bruge jeres hjælp endnu en gang. Jeg forsøgte at sætte lægterne op her til morgen - desværre uden succes. Hvis vi tager udgangspunkt i de fine tegninger (som jeg har tilføjet lidt bogstaver til):

Jeg har boret mig ind i både A og B, og de virker som helt hule kasser. Det samme gælder C, den virker måske ikke tom, men jeg kan ikke komme ind og fange noget som helst, til trods for at jeg bruger karmskruer der er 12 cm lange.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre her. Skal jeg finde nogle længere karmskruer til C-fladen, og så sætte A og B-lægterne op med alm. lange skruer og gips-rawplugs?

 

Du må finde noget bagved du kan gøre fast i, indlysende.

Ved ikke så meget herom, men synes jeg har hørt rigel-detektor for at finde bagved liggende rør og lægter ol. men ved som sagt ikke om det er et ( REKLAME STUNT )

Synes at erindre at F.eks. Bilthema har en sådan, mon ikke den også kan fås' andre steder??

Ellers alternativt at lave hul i din fine væg for at se " måske fotografere" så du undgår et meget stort hul, du selv kan få hovedet igennem.

Er der tale om en gibsvæg? kan der skæres med en stanlye kniv og stimpen kan sættes på igen til sidste, læg nogle lister ind bagved og fæsten dem til eks. væg, så har du noget at skrue din gips plade (fra hullet) på igen osv.

Kan godt forstå du gerne vil undgå dette, men forslaget var også ment som alternativ.

Du er vel ikke kirurg? de kan se gennem små huller og lave de mest fantasstiske ting, gennem bare et lille hul. (nej ikke seriøst)

Men det kunne da være smart med sådan et lille kamara ikke?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej.

Aldi har lige haft de kameraer til ikke så mange hundredekroner

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også