Bænk ved vinduet

 

Hej alle,

 

Jeg har tænkt mig at lave en bænk ved vinduet i en kvist. Planen er at sætte en eller anden form for lægte op i begge kanter (til højre og ventre), og så på den side hvor vinduet sidder. Så alt i alt skal den altså sidde fast på 3 lægter. Herefter vil jeg give motagelim og skrue den fast i lægterne. 

Jeg har overvejet at købe en køkkenbordplade til formålet, men hvor tyk skal sådan en være? Jeg regner ikke med at 26 mm er nok, men er 38 mm så? Kan jeg evt. lime en masonitplade fast på undersiden af bordpladen for at give stabilitet, og så montere dem sammen? Pladen bliver 170x50 cm.

Jeg håber at spørgsmålene er forstået, og at nogen kan hjælpe :-)

 

Hej alle,   Jeg har tænkt mig at lave en bænk... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ok nå det vidste jeg ikke, men det ville da være smart også i trådstarters situation.

Så han var fri for at lave et større hul han så kunne få hovedet ind for at se hvor han kunne få "bid" til sine skruer.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Til trådstarter: Nu er det jo ikke atomvidenskab det her projekt. Du kan ikke se noget med kameraer, da det forhåbentlig er fyldt med isolering.

Nogen gange kan man mærke regler, ved at trykke med sin knyttede hånd ind imod væggen. Der hvor det er mest fast er der regler, der hvor det er lidt blødere er midt i mellem

ELLERS

Du tager en syl eller en tynd søm og stikker/ slår den igennem gipspladen for hver 2-3  cm i en vandret linie . Det skal gøres helt i hjørnet på C væggen, indtil du finder en regler som gipsvæggen sidder fast på. Mærk op. Dernæst leder du ca 30 cm henne, på samme måde. Når du har fundet 2 regler kender du afstand og de sidste er lettere at finde. Det samme gælder A og B. Der er helt sikkert noget bagved i hjørner Både A   A-C   C-B og B

Søgehuller skal naturligvis laves der nede hvor de bliver skjult af din plade eller opspænding.

Når du har fundet noget stabilt, så i med nogle ordentlige skruer f.eks 5 mm træskruer. Og gerne mere end 1 i hvert sted.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen,

Ja, inspektionskamera har jeg ikke noget af, men jeg forsøger tricket med at slå nogle søm i i morgen - godt trick! Efter at have tænkt mig om er jeg lidt ærgerlig over at jeg blev solgt den her ide med at bruge karmskruer, i og med at jeg jo nok godt kunne regne ud at der ikke var nogen mursten inde bag gipspladerne som man kunne ramme. Jeg må se om jeg kan ramme noget træ.

Ellers kunne jeg godt finde på at lave bagstolper. Kun inde i hjørnerne hvor de ikke kan ses så meget. Det burde vel give noget stabilitet?
Ellers kan plugs/rossetter og lim også bruges - så slipper du for at perforere dine gipsplader.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 

Bænken er færdig, og I skal ikke snydes for den endelige løsning inkl. billeder (beklager at de er drejet 90 grader)

Jeg sømmede rundt i et stort mønster på de tre flader og fandt noget træ jeg kunne skrue ind i, herefter lagde jeg en lægte på de to endestykker, og endte faktisk med at stable to lægter ovenpå hinanden på længderetningen, da jeg ikke kunne finde noget at bore i i den rigtige højde ellers.

Herefter savede jeg 10 cm af bordpladen og monterede den med beslag på fronten. Det giver faktisk en del stabilitet, og der er ingen lyd i bænken overhovedet. Jeg er selv godt tilfreds med løsningen - tak for hjælpen

 

Annonce

Både for resultatet og for din tilbagemelding, som desværre ofte i andre tråde udebliver.

Flot arbejde :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har da ellers høret at sådan en kirug er i stand til at male hele entreen gennem brevsprækken

Det ser rigtig godt ud. du har sikkert testet holdbarheden. Men lige et spørgsmål, hvordan går det med varmen der skulle op igennem ved væggen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det problem løste jeg simpelthen ved at sætte bænken så højt, at varmen må gå udenom. Der er en 35 cm fra radiatoren og op, og selvom der er en kant på føles rummet ikke koldere.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også