Kloak, hvem ejer hvad

Har gennem den seneste tid haft problemer med vores afløb. Når der skylles ud i toilettet, stiger vandmængden højt op og det klukker fra diverse afløb. Fik besøg af en slamsuger og fik renset spulebrønden og spulet rent. Den efterfølgende tid gik det fint - alt virkede perfekt, men nu er det ved at været galt igen.

Jeg har endnu ikke kigget ned i spulebrønden, idet den ligger under nogle fliser og skal fritgraves først.

Sidst stod der vand i spulebrønden, så problemet synes at være fra spulebrønden mod det offentlige kloaksystem. Men hven ejer egentlig hvad - hvor går grænsen? Ved spulebrønden eller ved skelgrænsen (har ca 2-3 meter fra spulebrønd til skel)?

mvh Erik

Har gennem den seneste tid haft problemer med... Vis hele indlægget
70 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er vel ikke urealistisk at sige at støvsuger flytter 50 m3/timen Brønden er vel 1,5 m3, så det giver en luftudskiftning på ca. 1/2 gang i minuttet. Ok Godt at starte tøvsuger 1/2 time før, og hjælp ovenfor. Jeg ville ikke tøve med at lave det selv, med de gode råd han har fået her. Om støvsuger skal stå lidt væk er nu ligegyldig. Det skal være meget meget vindstille, hvis opblanding med ilt skal undgås.
Tidligere servicerede jeg bl.a. private vandværksmotorer der ofte sad nede i brønde og tørbrønde, jeg har aldrig oplevet ubehag eller andre symptomer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Yeps, det er præcis min tanke - støvsugeren burde sagtens kunne klare det. Jeg har desuden tænkt mig at proppe alle rør med oppustede kondomer, således støvsugeren kun kan trække luft fra brøndens bund og ikke suger ilt fra afgangs eller tilgangsrørene (to stk).

Så til planen skal anvendes: Tre kondomer, en støvsuger, en kompressor, en elhammer, fliseklæb, ny beton, en stige.... hmm, lyder snart som Olsenbanden men er overbevist om det fungerer godt :-)

mvh Erik

 

Skrevet af ev elmand på 02-11-2014 16:01

Det er vel ikke urealistisk at sige at støvsuger flytter 50 m3/timen Brønden er vel 1,5 m3, så det giver en luftudskiftning på ca. 1/2 gang i minuttet. Ok Godt at starte tøvsuger 1/2 time før, og hjælp ovenfor. Jeg ville ikke tøve med at lave det selv, med de gode råd han har fået her. Om støvsuger skal stå lidt væk er nu ligegyldig. Det skal være meget meget vindstille, hvis opblanding med ilt skal undgås.
Tidligere servicerede jeg bl.a. private vandværksmotorer der ofte sad nede i brønde og tørbrønde, jeg har aldrig oplevet ubehag eller andre symptomer.

Det dur ikke at prøve at suge, så trækker du gasser mv. fra hovedkloaken.

Og du skal jo der ned for at sætte afspærings kondomer i.

Badebolde er forøvrigt meget bedre, som gør det selv spære.

Du skal have en blæser, og en slange der går ned i bunden, så laves der lidt overtryk, så der ikke kommer gasser ind fra hovedkloaken, og der blæses gasser ovenud.

 

 

Skrevet af lyngholm69 på 02-11-2014 18:54

Yeps, det er præcis min tanke - støvsugeren burde sagtens kunne klare det. Jeg har desuden tænkt mig at proppe alle rør med oppustede kondomer, således støvsugeren kun kan trække luft fra brøndens bund og ikke suger ilt fra afgangs eller tilgangsrørene (to stk).

Så til planen skal anvendes: Tre kondomer, en støvsuger, en kompressor, en elhammer, fliseklæb, ny beton, en stige.... hmm, lyder snart som Olsenbanden men er overbevist om det fungerer godt :-)

mvh Erik

 

Som Je_ns skriver, skal støvsugeren blæse luft ned i brønden og ikke suge op fra den. Når du blæser luft ned i brønden, behøver du ikke at afspærre til- og afgang.

Når du nu skal lave et nyt løb i din banket, hvorfor så ikke bruge et halvt plastrør (flækket på langs), så er du klar til at bruge brønden efter kort tid. Du kan blande en forholdsvis tynd sand og cement blanding til at lægge det flækkede kloakrør ned i. Desuden skal du huske, at siderne i banketten skal være skrå i en vinkel på 45 grd.

Man kan på ingen måde sammenlige nedgang i drikkevandsbrønde med nedgang i kloakbrønde.

Skal det være helt efter reglerne, skal du have en vagtmand og et treben med hejs, så du iført dit sikkerhedsgrej kan bliver hejst op, hvis du skulle blive ude af stand til selv at komme op. Inden nedstigning i brønden er der naturligvis taget målinger af giftige gasarter og målt iltniveau. Det er naturligvis kun hvis det være after reglerne.

 

 

 

 

 


fase

den var god


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af fartilfire på 02-11-2014 22:11
Bør man ikke have et lyssværd med ned, hvis der er orker i hovedkloakken ??? ;-)

Jo da. Det troede jeg bare, at en klog mand som dig var klar over . Nu beskrev jeg bare reglerne, som de gælder for professionelle, de gælder naturligvis ikke for gør det selv folk.

 

 

 


fase
Hmm, så må jeg hellere få fat i et lyssværd også :-).... måske et enkelt jedi-trick var bedre.
Anyway - tak for de gode hint. Nu er der vist bare at komme igang.

mvh Erik
Tog tidlig fri fra arbejde i dag for at komme i gang med projektet. Åbnede dækslet, tændte støvsugeren (den pustede luft ned), skyllede med haveslangen fra brønddækslet, kravlede ned i dybet med kæresten stående ved toppen... pustede tre kondomer op med kompressor og fik lukket in/output til brønden. Ved hjælp en min gamle elhammer slog jeg dårlig og løs beton fri - og det virkede faktisk som om der ikke var cement i den gamle beton i blanketten. Men jeg fjerne den gamle beton og andet.... glædede mig over mine gummihandsker. Fik blandet en go' gang fliseklæb og smurt siderne og bunden godt ind. Som en af jer skønne GDS'er foreslog - så flækkede jeg et kloakrør og tilpassede det til brønden (så det går ca 20 cm ind i afgangsrøret). Fik blandet en stærk beton og støbe mit flækkede kloakrør fast og sluttelig renset min nye blanket :-)

Jeg mødte hverken orkere, rotter eller andre væsner i dybet og heldigvis kom jeg godt igennem dette arbejde.

Tak for alle jeres råd - nu må tiden vise hvor god en løsning jeg har fået lavet... burde formentlig at få afgangsrøret suget ren - det ser ud til at der ligger en del sand/grus inde i denne.

mvh Erik

Hos min søn havde vi under anlæg af have, ved et uheld skubbet dækslet lidt væk med en maskine, så der var kommet ret meget jord ned i brønden. Det blev gravet op så godt vi kunne. Til sidst tog vi en god lille lærredspose fyldt med sand og en god snor i . Satte den i udgangshullet, Så blev alle vandhaner åbnet, 15-20 minutter så brønden kunne løbe lidt fuld. Trak så posen op, og fik skyllet alt løs snavs videre ud i systemet. Det skal du ikke gøre før din beton er vel hærdet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis