Kloak, hvem ejer hvad

Har gennem den seneste tid haft problemer med vores afløb. Når der skylles ud i toilettet, stiger vandmængden højt op og det klukker fra diverse afløb. Fik besøg af en slamsuger og fik renset spulebrønden og spulet rent. Den efterfølgende tid gik det fint - alt virkede perfekt, men nu er det ved at været galt igen.

Jeg har endnu ikke kigget ned i spulebrønden, idet den ligger under nogle fliser og skal fritgraves først.

Sidst stod der vand i spulebrønden, så problemet synes at være fra spulebrønden mod det offentlige kloaksystem. Men hven ejer egentlig hvad - hvor går grænsen? Ved spulebrønden eller ved skelgrænsen (har ca 2-3 meter fra spulebrønd til skel)?

mvh Erik

Har gennem den seneste tid haft problemer med... Vis hele indlægget
70 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for svar. Fliseklæber plejer jo også at kunne klæbe på alt.

Inden beton er hærdet plejer det at gå ret lang tid, så jeg overvejer at flække et kloakrør og ligge på blanketten efter den er støbt - altså for at undgå denne påvirkes af spildvand. Dette tilpassede kloakrør er selvfølgelig kun tænkt som en midlertidig foranstaltning for at give beton mulighed for at hærde op. Har også påtænk om jeg kan dække blanketten med et lag dampspærrer indtil det er afhærdet.

Hvor lang tid skal man påregne inden den nye beton er afhærdet?

mvh Erik

Det er en opgave for en kloakmand. I den dybde er der stor fare for et der er kulilte. Hvis du ikke ha det rigtige udstyr m.m. risikere du simpelthen at det er dig der blive en prop i systemet.

Forstod du pointen.......

Eller skal du have den én gang mere............

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Ja når brønden er så dyb, vil jeg ikke anbefale dig selv at gå der ned.

Der findes forskellige tilsætnings midler, så betongen hærder hurtigt, samt specialprimer, så det binder.

Det har jeg set en kloakmester bruge, et par timers hærdetid er rigeligt, kloakmesteren sætter nok en afspæringsbold i tilløbet, så der ikke kommer vand i hærdetiden.

 

Jeg er helt klar over at brønden er dyb og at kulilte er tungere end ilt, altså at kulilten vil ligge sig fra bunden og krybe op.

Jeg vil selvfølgelig sikre det ved at have en person til at stå ved nedgangen til brønden, som kan ringe efter hjælp hvis det går galt. For at undgå at der skal ringes efter hjælp vil jeg have en kompressor til at pumpe ilt ned i bunden af brønden hvor der skal arbejdes, samt sikre at brønden ventileres godt i gennem inden arbejdes start og mellem de processer hvor hvor der er ventetid.

Jeg ser forløbet som følger:

A) Dækslet åbnes og bunden spules med vandslange fra toppen, for at fjerne diverse urenheder.

B) Dårlig beton hugges løs og fjernes og der fejes med en stive kost - men kompressoren pumper ilt til bunden af brønden.

C) Bunden skylles med rent vand fra toppen og der fejes endnu engang så evt stående vand fjernes.

D) Der blandes en svumming af fliseklæb (tynd grød), som påsmørres de betonflader den nye beton skal vedhæfte.

E) Der blandes brøndbeton eller Cement:Sand i forhold 1:3 (vil foretrække brøndbeton idet den er fiber forstærket, men kende ikke leveringstiden fra Stark/XL endnu)

F) Mens svumming-massen stadig er våd udstøbes bunden med den nye beton og med en vinflaske reetableres blankettens form - alt imens kompressoren stadig pumper luft ned til bunden af brønden.

G) Dækslet til brønden lukkes til og jeg tager afsted på weekend, så den nye beton ikke påvirkes af vand i ca. 48 timer.

 

Hvad mener I om ovenstående metode?

mvh Erik

 

Annonce

Jeg synes bestemt det er en dårlig ide, at du går ned i brønden, uden sikkerhedsudstyr.

Men det er jo dit valg....

Ja, det er selvfølgelig ikke ufarligt - men har endnu et forbedringsforslag for at mindske risikoen. Istedet for at have en kompressor til at tilføre ilt burde det være væsentlig bedre at have en gammel støvsuger til at suge kulilten væk fra brønden - altså ½ meter over bunden af brønden. Output fra støvsugeren skal selvfølgelig være lidt væk fra brønden så kulilten ikke falder ned i brønden igen.

mvh Erik

 

 

En kompressor er et dårligt valg i forhold til en 20-25cm kanalventilator på en fleksibel slange. Kompressoren giver lidt luft under højt tryk hvor i mod kanalventilatoren giver meget luft under lavt tryk.

Hvis du endelig ikke vil tage imod fornuft, så er her et råd de brugte i de Engelske miner :

Køb en kanariefugl og hejs ned i brønden først. Dør den, sker det samme for dig.....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Når der nu er tæring i beton'en, kunne det skyldes at der er svovlbrinte i kloaken, det æder betongen.

Og er der svovlbrinte i kloaken, skal du ikke gå der ned...

Korrekt procedure

Sæt en kanalblæser med en slange der når bunden, og lad den køre ½ times tid.

Hejs en gas/iltmåler ned, for at sikre der er ilt, og ingen gasser.

Du skal have en sikkerhedssele på med et tov, eller faldsikring, og der skal være et treben med hejseværk, så du kan hives op, hvis du besvimer, to mand ovenfor.

Det er jo lang tid at ligge i et hul og vente på redningstjenesten.

 

 

Der er yderligere 50 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis