beregning af mur vægt

er der en møde at finde ud af hvilken vægt er på en hus væg som skal understobes og dermed finde ud af hvilken dybte man skal grave ned og eventuelt brug af jern i stobning? 

på forhånd tak for jeres tid!!!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Undskyld jeg svarer på noget helt andet end det du spørger om.
Når man understøber bør man grave ned til "fast bund" og mindst til frostfri dybde. Og ikke tage så meget hensyn til vægten, hvis det er et almindeligt hus der er tale om.
Men man kan ikke grave ned i hele husets længde eller bredde på en gang, så træder en af de ældste love i gang, nemlig tyngdeloven og huset slår revner eller falder helt sammen.
Jeg har med rigtig godt resultat understøbt vores kælder (ca 15 m2 i et  2 etagers hus). Der har jeg gravet ned i korrekt dybde PÅ 1 METER i bredden, på hver væg. Sætte sokkelsten, lidt i forbandt og fylde dem med beton til ca. 2 cm under muren. Nogle dage efter har jeg fuget, op under muren, med element fuge, (materiale der ikke svinder). Når det var klar kunne jeg grave ud 1 m. på hver side af de piller der nu støttede muren og støbe det op efter samme procedure. Det var ikke let, men det har ikke slået en eneste revne nogen steder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak for din svar ev elmand

det vil (nøgenlund) være min fremgangs møde også men med støbt søjler
jeg klar over den 90cm regel i dybden men jeg skal ha lidt mere viden om vægt og armering og påvirkning af tyngden i understøbning
Vægten er nok dit mindste problem. Jordbundsforholdene er fuldstændig afgørende for, hvordan opgaven kan/skal løses.
Jeg er ked af at sige det, men i dette tilfælde ville jeg uden tvivl ringe til en ingeniør.
jenshøj tak for svaret...

huset har stået der siden 1926 og har ingen revner kun en enkelt vertikalt ved tilbygning derfor jeg ønske at finde ud af hvor meget jern skal jeg armere med og at det skal ned til 1½ meter dybde
Dit spørgsmål er: Hvad vejer et hus??

Det er jo væsentligt mere kompliceret end som så, da denne last er varierende afhængigt af belastning - brug, sne, vind!
Det er en alm. ingeniørdisciplin men det kræver jo et kendskab til bygningens statik samt en vis faglighed - så det er fuldstændigt umuligt at komme med konstruktiv feed back ift. dit spørgsmål!

Hvor meget jern skal der i? Jamen det kommer jo an på hvilken funktion du mener jernet skal udføre!

Understøbning er i min optik IKKE GDS arbejde!

 Certificeret Statiker

Annonce
tak for svaret Ingenioeren

jeg deller lig din svar i 3 del så jeg ikke blive forvirrede.

belasting
selvfølgelig er varierende men.....alligevel indenfor en vis minimum så kan man justere lidt i plus skalaen

bygningens statik
Husen er på en skråning med 2 meter fald i husets længde dvs. facaden er 2 etage plus smalle kældervinduer (30cm H) og bagsiden som skal understøbes næsten 3 etage minus 3 trappe trin til existerende kælder niveau

funktion af jernet
det skulle gerne 2 funktioner
1 forstærkning af existerende fundament
2 forhindre skred af jord under gulv i selve kælderen

IKKE GDS arbejde
hvad er det?

tak for eventuelt svar!!!
GDS arbejde = Gør Det Selv arbejde.

Jeg forstår ikke hvad du mener med at varierer plus i skalaen?
Med statik er det ikke nok alene at betragte terrænet! Hvis du skal vurdere den last som din væg leverer til fundamentet, så kommer det jo an på om væggen understøtter etager, tagkonstruktion mv. Det er også relevant at undersøge om vægfeltet har stabiliserende effekt (vandret last).

Ift. funktion af jernet - du kan selvfølgelig sikre en god sammenhæng mellem eksisterende og nyt fundament som især sikre at vandrette kræfter overføres - hvis det er nødvendigt. Jeg kan ikke helt se hvordan det skal forhindre jorden i at bevæge sig.
De typiske formål er at sikre spændingsfordelingen, sikre mod svind- og krybningsrevner samt beskytte undersiden mod ujævnheder i underlaget

 Certificeret Statiker

tak for svar Ingenioeren

måske jeg skal bare lave en "overkill" i form af forbrug af jern og tykkelsen og dybde af den støbt fundament .

1,5m dybde + 30cm forankring i føden af støbning med Ø14 hver 20cm horisontal jern med Ø18 hver 20cm vertikalt og en total tykkelse på over 50cm tror ikke på at noget som helst vil røre på sig i den fundament...

Jeg prøver stadig og forstå hvad det er du vil understøbe??. Er det hele vejen rundt eller er det bare en væg og hvor stor er den sætnings skade du vil udbedre lige???

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

hej Fiahgt

undskyld for den send svar men jeg har ikke din indlæg

det er kun bagside af huset og det er ikke nogen sætnings skader..endnu.... derfor for at garderer mig vil gerne danne en ide af hvordan jeg kan gribe den an...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis