Bordrundsav brugt - hvad skal man være obs på?

Hejsa

Som helt nybegynder inden for hobbybrug har jeg kig på en brugt bordrundsav så jeg lige kan lave det mest basale, lege med de muligheder en sådan sav giver mig m.m.

Jeg har ingen intentioner om at drive det til ombygningen af en etage eller totalrenovering af et sommerhus, men mindre projekter har jo også ret. 

Da det er til at lære det at kende - "entry-level" - vil jeg ikke ud og investere stort, flot og fantastisk. 

Jeg ser derfor på brugte bordrundsave som jeg kan komme i gang med.

Men hvad skal jeg holde øje med? Hvad skal jeg holde mig fra?

Hvad er de typiske "svage punkter" som jeg bør kigge efter når jeg skal ud og se på en?

Hvordan tjekker jeg de svage punkter?

På forhånd mange tak

Hejsa Som helt nybegynder inden for hobbybrug... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så må du hellere fra starten få sat en nummer automat op, så fruen kan trække et nummer

Mht. listen håber jeg at hvis den bliver lang nok, følger der bevillinger til nyt udstyr med.... man kan i det mindste håbe. 

Matthias Wandell har jeg fulgt det sidste halve års tid - fantastisk hvad han kan bygge. Jeg tror dog jeg ville hoppe over hvor gærdet er lavest og købe nogen af de ting han bygger, hvis man virkelig har brug for det. 

Tak for hjælpen til overvejelserne. Nu er det bare at finde en brugt bordsav og komme i gang. 

Jeg har en i kikkerten til meget rimelige penge - nu skal jeg lige mærke den efter og så melder jeg tilbage.

/T

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Så kom der en rundsav til hjemmet for den nette sum af 400,-

Det er en 1500w med stort bord, et land som skal ses efter, virker ellers stabil og kører godt.

Driving Force er mærket - det er nok ½ skridt væk fra en Aldi model, men den kører fint og pt. virker den til at dække mine behov for nu.

I weekenden blev det til et par bestikskuffer og holdere til tablets og mobiltelefoner. 

Tak for input fra alle sider - der kommer nok et par spm. til udarbejdning af et nyt land på et tidspunkt.

/T

Skrevet af Thmz på 22-09-2014 10:20

Så kom der en rundsav til hjemmet for den nette sum af 400,-

Det er en 1500w med stort bord, et land som skal ses efter, virker ellers stabil og kører godt.

Driving Force er mærket - det er nok ½ skridt væk fra en Aldi model, men den kører fint og pt. virker den til at dække mine behov for nu.

I weekenden blev det til et par bestikskuffer og holdere til tablets og mobiltelefoner. 

Tak for input fra alle sider - der kommer nok et par spm. til udarbejdning af et nyt land på et tidspunkt.

/T

 

Tillykke med den lille ny..

Vi vil se billeder, både af afkommet og saven 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du har jo lagt et mega pres med de billeder du lagde op af Onkel Harald - saven...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Overhovedt ikke, hvad der godt for den ene behøve ikke nødvendigvis være godt for andre.

Og hvis du er glad for din sav(og ikke mindst hvad du kan lave med den) så del gerne med os andre, der er jo ingen der er eksperter. Jeg vil da gerne se andres måder at takle et problem på (også selv om jeg ikke ville løse det ligeså), men nogle gange kan man jo få øjnene op for noget som man ikke havde set komme.

AHA oplevelser er guld værd og det er jo det der er styrken ved sådanne forums som dette 

 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Min udfordring pt. er at skinnerne ikke er helt parallelle ift. bladet på saven, så jeg får et skævt snit hvis jeg ikke korrigerer (og det skal man ikke). 

Weekenden står derfor på følgende runde med den nytilkomne:

  1. Afmontering af plade for justering til parallel setup.
  2. Smøring og stramning af skruer etc.
  3. Bygning af fod til korrekt højde (så den flugter mit arbejdsbord)
  4. Tværsnit-skinne
  5. Nyt land - skitser og mål (hvis jeg kan nå at samle også, tager jeg det med).

Jeg så en anden nævne woodgears Jeg købte en Kombisav, Dewalt 742 for et års tid siden og byggede selv et land til den med en miter slider og miter channel som jeg fandt hos Woodgears. http://www.woodcraft.com/Product/145710/incra-48-miter-channel.aspx og http://www.woodcraft.com/Product/149882/18-GlideLOCK-Steel-Miter-Slider-SE.aspx

Jeg borede 2 huller til hver miter channel i metalpladen og drejede gevind direkte i pladen sådan at jeg kan afmontere dem og stadig anvende saven som originalt. Det krævede voldsomt meget præcision at bore og måle, da de jo skal sidde 100% i vinkel med klingen... det lykkedes sådan da , men men... pga. savens tåbelige konstruktion med at hæve og sænke for at justere savdybden ved at skrue på hjulet der bagpå, så viser det sig at hvis jeg skruer den for stramt op.. altså hvis jeg skal save med max dybde så kommer klingen ud af vinkel og så er det hele jo ligemeget.

 

Jeg har vedhæftet 2 dårlige billeder af det lille projekt, men de viser da lidt

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også