Motor problemer med Havetraktor

Jeg har en Wizard 12½ Hk havettraktor, som nu smider olie op gennem ånderøret og ud i luftfilterkassen, den starter ellers fint, hvad er problemet med den motor, det er en 12½ hk IC  briggs og straton motor.

Nogle som ved om den kan eller det kan betale sig at lave den motor..

Her er et par foto af motoren.

 


Hilsen Lynge
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du tjekket olien standen ? hvis den er i orden kan det være toppakningen der er gået så gør de nemlig det at de skyder olien over i ånderøret

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

Det kan ske hvis motoren er overfyldt med olie eller der er meget underkompression på motoren (meget slidt eller har kørt med dårlig olie/lidt olie).

Er det noget den er begyndt med pludselig ???

Hvad siger oliestanden ??? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Oliestanden er ok, og ja det kom lige pludselig, den fik nyt olie før sommerferien, og har kun klippet græs 5-6 gange siden. Det kunne da være jeg skulle åbne op ind til den toppakning og skifte den, det var jo nok en billig løsning.

Hilsen Lynge
Skrevet af sindalsen på 14-09-2014 14:02
Oliestanden er ok, og ja det kom lige pludselig, den fik nyt olie før sommerferien, og har kun klippet græs 5-6 gange siden. Det kunne da være jeg skulle åbne op ind til den toppakning og skifte den, det var jo nok en billig løsning.

Ja gid det var så vel. Men din motor er sideventilet, derfor hjælper det ikke at forsøge og skifte toppakning, der er nemlig ingen olie den vej op. 

Vildt skud der før har hjulpet på et overdrevent olieforbrug.  B&S gør meget ud af at deres motore bør køre på gammeldags 30 olie. Hvis du har påfyldt moderne tynd olie kunne det måske hjælpe og skifte til en bedaget 30 olie.

Hjælper det ikke ville jeg personlig kører med det indtil der sker noget værre, og der kan gå rigtig lang tid bare du passer oliepinden inden du starter op med kold motor. Er resten af "traktoren" i god stand (især klippebordet) til den tid kunne du overveje at finde en brugt/ny tilsvarende motor.  Men ellers køb en ny traktor, de koster ikke så meget i dag. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Den køre på SAE 30 olie, og jeg kan ikke køre på den som den er, da det er som et springvand bare med olie, det vælter op af den med olie... 

 


Hilsen Lynge
Annonce

Det lyder mystisk. Normalt plejer det kun og forekomme, når der er alt alt for meget olie på motoren. 

Så melder jeg pas. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
nitter er du helt sikker på at den er side ventilet ?. Jeg kan ikke rigitg se det men jeg ved at nogle af dem er topventilet og de kan godt finde på at æde toppakningen

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Skrevet af golf1985 på 14-09-2014 16:15
nitter er du helt sikker på at den er side ventilet ?. Jeg kan ikke rigitg se det men jeg ved at nogle af dem er topventilet og de kan godt finde på at æde toppakningen

Yeps, de topventilede ser helt anderledes ud. Kan du i øvrigt se noget ventildæksel på motoren ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
er ved pc nu og kan godt se at den ikke er topventilet det var lidt utydeligt på tlf

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Skrevet af golf1985 på 14-09-2014 16:39
er ved pc nu og kan godt se at den ikke er topventilet det var lidt utydeligt på tlf

Det er godt. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis