Medlem af fagforening

Jeg går og overvejer min situation. Jeg er uddannet tømrer og har fast arbejde, men har svært ved at se hvad jeg egentlig får ud af at være medlem af fagforening?
Jeg er selvfølgelig medlem af A-kassen, hvilket jeg ikke vil af med.
Men er det virkelig 5-6000 kr værd om året at være medlem af fagforening (mit tilfælde 3F)?

Jeg arbejder aldrig akkord, da jeg kører meget spjældarbejde.

Er i medlem af fagforening, og hvad er jeres tanker herom?

Mvh. Christian M
 

Jeg går og overvejer min situation. Jeg er... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Christian M på 14-09-2014 22:04
Har nu fulgt godt med i jeres synspunkter og holdninger til mit spørgsmål, og kan godt se der virkelig er for og imod i denne debat.

Jeg er kun 26 år gammel, så måske mangler jeg at have været med i "de gode gamle dage", hvor fagforeningen kæmpede for at indføre nogle af de ting, som vi har glæde af i dag. Så måske det er blevet en "selvfølgelighed" med de gode vi har i dag, at jeg ikke rigtig kan se ideen i at smide de penge efter fagforeningen, da jeg ikke har oplevet at de skaber mirakler i min tid, om så sige.

Men følger spændt med i jeres synspunkter og holdninger

 

Men det er hele humlen i mine indlæg: "De gode gamle dage" er jo også i dag ! 

Dine børn (også selvom du ikke har fået dem endnu) skulle gerne have det bedre end dig, og derfor skal du kæmpe (i mangel af bedre ord) for at de ikke for et ringere arbejdsmarked end det du har fået af dine forældre.

Nej fagforeningen skaber ikke mirakler i vores tid, alene fordi der ikke er noget sammenhold på diverse arbejdspladser mere, fordi folk har nok i sig selv og er medlem af "egoistisk folkeparti" og fagbevægelsen er jo ikke stærkere end det svageste led i kæden.

Fagbevægelsen oplever at de bliver udsat for diverse beskyldninger, nogle af dem er sande, og de ansvarlige skal selvfølgelig sparkes ud! ingen tvivl om det! 

Men omvendt så må man erkende at hvis ikke man står sammen som gruppe, ja så er man splittet, om gruppen så skal være så stor som fagbevægelsen har vokset sig, kan man jo altid diskutere. 

Se nu hvordan det gik med lukkeloven: Vi finder ud af at det skal være mere liberalt så vi danskere kan handle hvornår vi vil. Fint nok i første omgang, ja ja, de ansatte i Netto skal så på arbejde når vi andre holder fri, og det da gør jo ikke noget (for jeg har jo fri).

Men så begynder bolden at rulle, for vi bliver nød til at lave dagistitutioner/skoler der har åbent i week-ender (og her skal så lige sparkes ind om vi er villige til at betale mere i skat for det). DSB kan ikke længere køre efter søn-og-helligdags plan. Jeg skal da kunne få en tømrer ud og bygge min carport en søndag.

Lige pludselig er overarbejde ikke længere en ting der eksisterer, og du kan ikke få eksra i lønnings posen hvis du arbejder uden for normal arbejdstid, for den normale arbejdstid er jo lige pludselig hele tiden 

Det er så gået hen og blevet en generel forringelse, som vi alle kan være rigtig stolte af... eller ???  

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

På mit tidligere arbejde, nåede jeg lige at fejre 25 års jubilæum, med frokost og fin tale af direktøren, nogle få måneder efter blev jeg fyret, i forbindelse med medskæringer pga. autsorsing til østlandene.

Min fagforening skaffede mig en fin erstatning på 50000 kr, samt jeg blev fritstilet det sidste ½ år af opsigelses perioden, med fuld løn.

Så jeg forbliver medlem af en "rigtig" fagforening.

Je__ns

Tllykke med det Jens

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
25 år - tillykke..
Men jeg har det lidt med fagforeninger, som med "laura" i Matador... ja, sikkert og godt.. men man kunne også gøre som "Agnes" - men det er "for egen regning".. Der hvor problemet opstår er, når man vil have "Agnes" - men vil arbejde som "Laura"
- og inden diverse arbejdstider m.v. kommer ind i det - så er det princippet, jeg henviser til..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, hvor ville alt blive godt og lykkeligt, hvis man tog og slog alle de modbydelige arbejdsgivere ihjel, hellere i dag end i morgen.
Sikke man kunne boltre sig i lyst og velstand!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 15-09-2014 21:49
Ja, hvor ville alt blive godt og lykkeligt, hvis man tog og slog alle de modbydelige arbejdsgivere ihjel, hellere i dag end i morgen.
Sikke man kunne boltre sig i lyst og velstand!!

Der må jeg nu være uenig med dig ktm (vi er ellers enige i mange ting). Vi kan sikkert blive enige om, at vi ikke kan undvære hverken arbejdsgivere eller arbejdstagere, vi er jo i den grad afhængige af hinanden. Men der findes både blandt arbejdsgivere og arbejdstagere nogle, som ikke kan finde ud af, hvordan reglerne er. Så derfor er det udmærket, at nogle på begge sider til at tage vare på reglerne.

 

 

 


fase

Fuldstændig enig heri S. Fabrin.

Det er & må være en symbiose, ingen af parterne kan udværes.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

For mange år siden var der en vittghedstegning i El forbundets fagblad, hvor en stolt fabrikant viser sin nye maskine frem til en ansat, med ordene: Se denne pragtmaskine, den arbejder 24-7 holder aldrig ferie, skal ikke på barsel og beder ikke om mere i løn.

Hvortil medarbejderen siger: Ja og hvis du så kan få den til at købe alle de varer den laver, så ville det hele gå op.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En anden historie lyder som følger: der var en mand som aldrig havde været medlem af en fagforening, så gik han en dag hen og døde, kollegaerne der var i fagforening henvendte sig til enken, og spurgte om de skulle bære båren ved begravelsen. Jo sagde enken det må i da gerne, men hvorfor vil i det, han har jo aldrig villet have noget med fagforeningen at gøre, nej sagde de, men nu har vi båret på ham hele livet, så kan vi ligeså godt bære ham det sidste stykke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også