Medlem af fagforening

Jeg går og overvejer min situation. Jeg er uddannet tømrer og har fast arbejde, men har svært ved at se hvad jeg egentlig får ud af at være medlem af fagforening?
Jeg er selvfølgelig medlem af A-kassen, hvilket jeg ikke vil af med.
Men er det virkelig 5-6000 kr værd om året at være medlem af fagforening (mit tilfælde 3F)?

Jeg arbejder aldrig akkord, da jeg kører meget spjældarbejde.

Er i medlem af fagforening, og hvad er jeres tanker herom?

Mvh. Christian M
 

Jeg går og overvejer min situation. Jeg er... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er medlem af fagforening, jeg er dog ikke håndværker mere, så skal ikke kunne sige hvordan det er for jer, men idag arbejder jeg som lokomotivfører, og for os er vores fagforening meget synlig. det betyder ikke alting går vores vej, på ingen måde, i tider som i øjeblikket er vi godt presset, og vores sidste overenskomster har givet mindre end inflationen, men det er vi nok ikke de eneste der har oplevet.
jeg synes i grunden det er fint folk ikke er medlem af fagforening, så længe de ikke brokker sig når folk tramper på deres rettigheder, i disse tider med den "polske" invasion er fagforeningerne de eneste der prøver både aktivt og politisk at sørge for lige forhold for alle (sådan så arbejdsgiverne ikke får mer ud af at hyrer polakker frem for danskere) det er ikke lykkes, men de prøver i det mindste, der er ingen politikkere som vil den almindelige dansker noget godt, i deres øjne er alle i håndværkere overbetalt hvis i tjener mere end 60 kr i timen.
Så når alle håndværkere har meldt sig ud og alle de "rigtige" fagforeninger er væk, så er alle i håndværkere erstattet er polakker, men til den tid behøver i jo heller ikke en fagforening mere
Nu har jeg så oplevet et par gange at firmaer jeg var ansat gik konkurs.

De kolegaer der altid hylede op over at fagforeningen var for dyr m.m. lærte så på den dyre måde hvad en advokat (eller en af de slemme) gule fagforeninger kunne hjælpe med. -Hvis de overhovedet fik nogen hjælp.

Havde sådan en tur i 2010 hvor 15 tømrere troede at de kunne gå på vandet uden fagforening m.m. Firmaet blev overtaget af et firma der fjernede alle dokumenter m.m. inden de lukkede firmaet på en time.

Vi, der var de "dumme", fik vores løntilgodehavende, feriepenge m.m. Med stor hjælp fra 3F og Metal.-De kloge fik en lang næse -ingen kontanthjælp o. .lign. Og en enkelt en ordentlig regning fra en advokat, men ikke en krone fra konkursboet.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
fagforening eller ej tja, måske skal der lige rises op at i danmark findes der ingen lovgivet mindsteløn, (chauffører undtaget dette står på bagsiden af de grønne tilladelser)

her er lige et eksembel:
Hans og Kurt har samme arbejds funktion, Hans er medlem af en fagforening, Kurt er medlem af a-kassen.
Hans får 100 kr. i timen, Kurt Får 50 kr. i timen.
Dette er fuldt lovligt, da Kurt ikke er omfattet af overenskomsten (han er jo ikke medlem)
i princippet kunne arbejdsgiveren give Kurt 5 kr. i timen hvis han vil komme på arbejdet for de penge.

det vi skal arbejde for i dk, en lovgivet mindste løn, desværre modarbejder fagforeningerne dette.

/ Peter
Selvfølgelig gør de det. For hvis der er lovgivet mindsteløn vil det blot være endnu den grund til at fravælge fagforening, og det går jo ikke for de store bosser der skummer fløden ;-)
Skrevet af Tomder på 13-09-2014 20:33

Lad mig gætte.. Du er over 55 og har været medlem af 3F eller lignende hele livet, og tilsyneladende enormt svært ved at acceptere at samfundet ikke er helt som da du var ung.

Din negative attitude synes jeg ikke gavner noget i en debat som denne. Få dog øjnene op for at tiden ændrer sig. Du har da fuldstændigt ret i det meste af det du skriver. Men jeg synes måske du burde tage den lidt med ro. 

Debatten er jo fin nok at tage. Også i en god tone.

Jeg er ikke i den tro af hele verden handler om mig. Jeg vil bare have lov til at vælge til og fra.

 

 

 

 

Nej jeg er på vej til de 50   og har været medlem af Dansk el-forbund og HK. Men er ikke længere medlem da jeg ikke arbejder (har valgt at leve som en fri person). 

Jeg syntes selv at det er en fin tone jeg holder, og du forholder dig ikke til det jeg skriver, andet end du giver mig ret (så var det da godt at jeg skrev det).

Ja det handler om at vælge til og fra, men min pointe er bare at det at være med i en interesseorganisation er mere end bare penge (og om hvad jeg som individ kan spare).

Hvis der er så mange der er utilfredse med fagbevægelsen, så kunne de jo med lethed lave den om, da der mig bekendt stadig afholdes afstemninger og de store ting, så som bestyrelse, faglige aftaler mm. 

Det er ligesom dem der brokker sig over regeringen, men som ikke gider at stemme, de har efter min mening, sat sig selv uden for indflydelse.

Som Shortcut skriver, så er de første til at brokke sig, dem der kører på frihjul, når sparekniven kommer.

Jeg har også prøvet at arbejde i et firma der blev overtaget af et svensk firma, da så besluttede at alle os der sad på kontoret enten blev fyret eller kunne få jobbet i sverige... hele lager og logistikken blev bare fyret fra den ene dag til den anden, uden så meget som et klap på skulderen eller tak. 

Så står man der, men da fagforeningen kom på banen, blev det dog til at de almindelige opsigelses varsler var de tvunget til at overholde (hvilket de åbenbart ikke var klar over eksisterede i danmark), så der var flere folk der var glade for fagforeningen, selvom de ikke var medlem... 

 

Men ja lad os endelig få en god debat om for og imod, men indtil videre har jeg kun læst den egoistiske forklaring der handler om hvor mange penge det koster, og det mener jeg er et meget spinkelt grundlag at debatere ud fra, og derfor prøvede jeg at komme med nogle argumenter der taler for en fagforening.  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Som 18 årig meldte jeg mig ind i det der hed SID dengang det var i min læretid hos Henningsen, efter militæret hvor jeg ikke betalte til fagforeningen, var fritaget. Kom jeg på igen som 22 årig og havde forskellige jobs, det var dengang hvor man ikke behøvede at finde sig i noget fra arbejds giveren, så hvis der var noget sagde jeg bare op og gik over til naboen og fik arbejde. På et tidspunkt fik jeg arbejde hos min grandfætter der sammen med faderen havde Børge Thomsens snedkeri og tømre virksomhed. Det stoppede da jeg opdagede at en ufaglært maler fik det dobbelte i timen i forhold til hvad jeg fik, da jeg gik til fagforeningen var der ingen hjælp at få, og Manne som ledede virksomheden mente at når vi nu var i familie, behøvede jeg ikke så meget i løn. Så jeg fortalte ham hvad jeg mente om hans løn politik pakkede mine ting og skred.

Der efter var jeg arbejds fri i en del år, og tog så certifikat til kraner, der var kommet en ny lov om at for at måtte betjene sådan en maskine, skulle der være certifikat på det. Jeg fik ret hurtigt der efter arbejde på Svendborg værft som kranfører, desværre viste det sig at formanden for kran og truks også var formand for sikkerhed på værftet. Så efter et stykke tid røg vi uklar over nogle sikkerheds ting som jeg på skolen havde lært at man ikke måtte. Fagforeningen var ikke til nogen hjælp der, det måtte jeg selv finde ud af, så jeg blev fyret. Så kørte jeg på diverse bygge pladser i en årrække. Ind til værftet pludselig fik brug for kranfører og havde fået en ny formand for kraner o.s.v. Den gamle var røget ud da hans lige gyldighed blev lidt for åbenlys.

Men den var gal med timelønnen, vi fik det samme som arbejds mændene, og nu var jeg blevet vant til at få det dobbelte på bygge pladser.  Jeg fik sat noget røre i andedammen og vi hendvendte os til fagforeningen for at få hjælp til vores egen tillids mand, vi havde arbejds mændenes, men da vi var 14 kran og trukfører havde vi ret til vores egen tillids mand. Efter et møde på fagforeningen, fik vi at vide at der var ingen hjælp at få fra den side. Det viste sig så at formanden for fagforeningen sad i lommen på værftets ledelse dampede mærker o.s.v. Jo SID kunne sandelig være til hjælp !

Der har været flere episoder hvor fagforeningen viste deres store indsats  hvor jeg vidste fra lovgivningen at jeg havde retten på min side og de valgte at springe over hvor gærdet var lavest. Sidst de gjorde det var da jeg søgte et arbejde som skrædder, hvor arbejds giveren forlangte at jeg skulle melde mig ind i Kristeligt forbund ( se elendig løn ) jeg var medlem af skrædder forbundet der havde en mindste løn på det dobbelte af hvad de fik i det firma. Jeg havde fået papir på at skulle starte, men da jeg ikke ville skifte fagforbund blev det ikke til noget, og hvor var min fagforening da henne ?

Så jo meld jer endelig ind i en fagforeninge og bliv klogere.

Tja Jørgen. Nu er det sådan at der er aftaleret i Danmark mlm. arbejdsgivere og arbejdstagere.

Denne er i princippet ikke rettet efter Sepemberforliget i 1899. "Hovedaftalen mlm. arbejdgivere og arbejdstagere i Danmark."

Hvordan de enkelte oplevelser er med de enkelte fagforeninger er kommer helt an på en selv.

De gange jeg har været tillidsvalgt ha jeg flere gange oplevet at de der ikke vil være med, dog gerne vil have alle goder på lige fod.
-Den seneste aftale jeg lavede, blev med den passus at den kun gjaldt for de medlemmer jeg kunne repræsentere. -Det blev der nogen ballade over, men jeg bad de implicerede om at de kunne få deres faglige organisation til at kontakte mig angående deres medlemmers løn og arbejdsforhold.

-Sjovt nok hørte jeg aldrig noget......

Og så lige for at slå det H E L T fast :

Løn og arbejdsforhold er aftalestof.
Arbejdsmiljø er lovgivning.



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Har nu fulgt godt med i jeres synspunkter og holdninger til mit spørgsmål, og kan godt se der virkelig er for og imod i denne debat.

Jeg er kun 26 år gammel, så måske mangler jeg at have været med i "de gode gamle dage", hvor fagforeningen kæmpede for at indføre nogle af de ting, som vi har glæde af i dag. Så måske det er blevet en "selvfølgelighed" med de gode vi har i dag, at jeg ikke rigtig kan se ideen i at smide de penge efter fagforeningen, da jeg ikke har oplevet at de skaber mirakler i min tid, om så sige.

Men følger spændt med i jeres synspunkter og holdninger

Mvh. Christian M
 

Christian M.

Der er jo ingen der har lovet at det ikke kan blive ringere eller bare status quo, når der skal forhandles overenskomst osv igen, blir' der jo ingen til det om alle medlder sig ud af div. fagforbund og hvad så?

Kan vi så bare lade stå til?

Som at spiller roulette med velfærden, er vi mon klar til det, selv om vi nu er lidt forkælede sammenlignet med f.eks. andre der ikke har de forhold som os her i lille Danmark.

Der er mange der gerne ville ha' del i de forhold vi har her i landet, vær vis på det.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.


ok - man glemmer nok bare at se det fra begge sider.. det er meget "fra den store fæle arbejdsgiver" - til den lille ansatte"...
Prøv at se det fra den lille arbejdsgiver, til den "store organisation"...
Jeg har stået med diskussionen - hvor en ansats kone, ville argumentere for - at hendes Mand (i Metal fagforening) - altså SKULLE have mere, en den ufaglærte (i ingen fagforening), der varetog (fordi han GAD) et mere komplekst job.. NOT.. hvis man ikke vil/kan tage ansvar - så skal fagforeningen ikke pådutte (mig) nogen, at give mere til nogen, med partibog...!  Man skal have løn  efter hvad man kan (og gider) - ikke efter hvad mærke af fagforening, man har syet på sit tøj!

Og tænk på det - som lille selvstændig - hvis du går konkurs (hvilket jeg IKKE gjorde) så kan du ikke få hjælp af nogen, inden du har afhændet ALT.. (altså = konkursauktion måske + 2 år efter)

Og som det er nu - hvor jeg ikke har egen virksomhed længere.. kan jeg ikke få hjælp af nogen - hverken fagforening eller a-kasse.. fordi jeg er gift / samboende med hovedaktionæren.. selvom det er et A/S, og han ikke har det sidste at skulle have sagt.. så både fagforening og samfundet har blacklistet en..

Men diskussionen her, lyder til at være mellem "DONG" og "elektriker Svendsen" - og det er (i min optik) ikke rimeligt overfor den lille arbejdsgiver..

En af mine bekendte (tillidsmand på Sjælland i træbranchen) fik tilbud om at komme på en "inspirations/udviklingstur - uden fagligt indhold" - hvortil Carsten svarede.. "hvor er indbydelsen til de ansattte"?? ... Svaret var... øøh, nej de er jo ikke inviterede.. det er kun for valgte...
Carsten svarede - Godt så, så skal jeg da ikke ed, men jeg hænger seddel og svar op på virksomheden...  (gæt selv, hvem der ikke er tillisdmand mere - og det er IKKE medarbejdernes valg..)



 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også