Gulvplade problematik

Hej alle!

Jeg har nogle spørgsmål jeg gerne vil have lidt hjælp til at få afklaret. Det drejer sig om, at jeg er ved at total renovere vores 1. sal. Jeg har revet den helt ned indvendigt således der er bare bjælker og ingen isolering overhovedet. Nu skal genopbygning igang.

Egentligt ville jeg oprette bjælkelaget også ligge 22 mm gulvspånplader med spor til gulvvarme på som det første så jeg har noget at gå på, men fabrikanterne af disse plader skriver de skal afklimatiseres i opvarmede rum og med fugtighed svarende dertil for at undgå at pladerne giver sig.

1. Vil det være bedst at isolerere taget først og så lægge gulvpladerne efterfølgende?! Og så bruge nogle midlertidige plader til at gå på?!

2. Alternativt kunne jeg jo udlægge gulvpladerne uden at skrue dem fast, således jeg har noget at gå på. Så når jeg har varme på og pladerne er afklimatiseret kan jeg jo bare lime og skrue dem fast?

3. Til opretningen af bjækerne bruger jeg 1"x4" som skrues på siden af bjælken med 5x100mm spånpladeskruer, og har tænkt mig til have 15 - 20 cm i mellem hver skrue. Hvad siger I til størrelsen og typen af skruerne samt afstanden? - Er det tilstrækkeligt?

Nogen som vil dele deres erfaringer?

/Søren

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren

Jeg har ikke erfaring med de plader, med et eller andet sted er det sjovt at man mener spånplader arbejder så meget. Anyways, så er det for novopan f.eks. kun 1 uge. Er det ikke til at overse?

Vedr. opretning. Så ville jeg vælge 2x5 eller 2x6 spærtræ. Har selv brugt 2x4 reglar, men det var besværligt fordi de ikke er helt så rette som spærtræ. I næste omgang bruger jeg derfor spærtræ - og prisforskellen tjener du hurtigt "ind" i tidsbesparelse.

100x5 el 100x6 er fint som du skriver.

Du skriver ikke din c/c på bjælkerne, men overvej at smide på begge sider af bjælkerne.
Takker for svarene, det er super fedt at I gider hjælpe mig. Min bekymring var at hvis jeg lægger pladerne nu selv efter en uges opbevaring på 1. salen, så ville pladerne give sig når engang jeg får isolering på loft/tag og varme på. Vil så gerne gøre det rigtigt og få et resultat uden det knirker eller buer.

Måske jeg er lidt pernitten, det har jeg hørt før :-)

Kan kun være enig med Vatnissen angår brug af spærtræ.
Jeg også brugt reglar til at hjælpespær og opretning. Og var til tiden lidt noget bøvl da de slår sig en del. jeg er ca 2/3 med renovering af vores 1.sal og resten bliver helt sikkert lavet med spærtræ
Har faktisk indkøbt 2"x4" spærtræ til formålet og er ved at skrue dem på. Bliver rigtigt fint. Dog er mine bjælker ikke fantastisk rette på siden så de vinkler sig en anelse, en synes det er indenfor det acceptable.
Annonce
Har faktisk indkøbt 2"x4" spærtræ til formålet og er ved at skrue dem på. Bliver rigtigt fint. Dog er mine bjælker ikke fantastisk rette på siden så de vinkler sig en anelse, en synes det er indenfor det acceptable.
Har faktisk indkøbt 2"x4" spærtræ til formålet og er ved at skrue dem på. Bliver rigtigt fint. Dog er mine bjælker ikke fantastisk rette på siden så de vinkler sig en anelse, en synes det er indenfor det acceptable.
Har faktisk indkøbt 2"x4" spærtræ til formålet og er ved at skrue dem på. Bliver rigtigt fint. Dog er mine bjælker ikke fantastisk rette på siden så de vinkler sig en anelse, en synes det er indenfor det acceptable.
Har faktisk indkøbt 2"x4" spærtræ til formålet og er ved at skrue dem på. Bliver rigtigt fint. Dog er mine bjælker ikke fantastisk rette på siden så de vinkler sig en anelse, en synes det er indenfor det acceptable.
Har faktisk indkøbt 2"x4" spærtræ til formålet og er ved at skrue dem på. Bliver rigtigt fint. Dog er mine bjælker ikke fantastisk rette på siden så de vinkler sig en anelse, en synes det er indenfor det acceptable.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis