Gulvplade problematik

Hej alle!

Jeg har nogle spørgsmål jeg gerne vil have lidt hjælp til at få afklaret. Det drejer sig om, at jeg er ved at total renovere vores 1. sal. Jeg har revet den helt ned indvendigt således der er bare bjælker og ingen isolering overhovedet. Nu skal genopbygning igang.

Egentligt ville jeg oprette bjælkelaget også ligge 22 mm gulvspånplader med spor til gulvvarme på som det første så jeg har noget at gå på, men fabrikanterne af disse plader skriver de skal afklimatiseres i opvarmede rum og med fugtighed svarende dertil for at undgå at pladerne giver sig.

1. Vil det være bedst at isolerere taget først og så lægge gulvpladerne efterfølgende?! Og så bruge nogle midlertidige plader til at gå på?!

2. Alternativt kunne jeg jo udlægge gulvpladerne uden at skrue dem fast, således jeg har noget at gå på. Så når jeg har varme på og pladerne er afklimatiseret kan jeg jo bare lime og skrue dem fast?

3. Til opretningen af bjækerne bruger jeg 1"x4" som skrues på siden af bjælken med 5x100mm spånpladeskruer, og har tænkt mig til have 15 - 20 cm i mellem hver skrue. Hvad siger I til størrelsen og typen af skruerne samt afstanden? - Er det tilstrækkeligt?

Nogen som vil dele deres erfaringer?

/Søren

Hej alle! Jeg har nogle spørgsmål jeg gerne vil... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad gik der lige galt der.. !!??
Hej sgk1986

Fik du tjekket c/c afstanden mellem de bjælker som du opretter?
Pas på afstanden mellem bjælkerne ikke er for stor.
Ellers kan der være behov for at sætte en hjælpe bjælke ind.

Iøvrigt, så var det sgu tidligt, at falde i søvn på tastaturet :-)

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
C/c afstanden er ca 90 cm, min planen er at sætte spærtræ på begge sider af bjælkerne det giver så en spænd på ca 75 cm (ny max c/c målt på det påskruede spærtræ). Yderligere vil jeg sætte 2"x4" i vinkelret på de oprette bjælker med bjælkesko. Dog er jeg lidt i tvivl om hvor mange vinkelrette "hjælpe" spær jeg bør sætte på. Umiddelbart var planen at have en for hver anden gulvplader således den lange feder not sammes over en hjælpe spær på hver anden plade.

Hvad tænker I
Du skal ned under 60 cm c/c mål til almindelige gulvspånplader.
Jeg har lagt hjælpe bjælkerne så det passer med isoleringen det er 45 cm i bredden. Samlingerne i fer og not behøver ikke være ovenpå en bjælke, bare de er forskudt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis