HJÆLP har trukket en 4 leder kabel men skulle bruge 5.

Hej

Er ved at trække kabel til en varmvandsbeholder og kan nu se da jeg er færdig at det kun er en 4leder
Kan jeg trække en jord fra en anden dåse der ikke kommer Fra samme tavle?

 Hilsen

Henrik

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er en jord i det firelede kabel, må du helt sikkert ikke, for jordledninger må kun bruged til jord. 

Om du må trække ne jord fra en anden tavle ved jeg ikke, men jeg tvivler.

 

Men hvorfor ikke trække et nuy 5 ledet label ???

en vandvarmer SKAL kun bruge 2 faser og evt nul og jord en firleder er al riglig !

måske du skulle holde fingrene væk fra noget du ikke har forstand på, et forkert monterings forsøg og du kan forvente den brænder af !!

der findes faktisk nogle billige vandvarmere som er lavet til 3 faser,men disse kan du bare koble om til 2 faser og nul

elektrikeren

Hej

Jeg skal bare trække kabel så kommer trikkeren og tilslutter.

Men der er 5 leder på VV
Det er en pannex combi
http://www.vvs-eksperten.dk/index/pannex-combi-832

 Hilsen

Henrik

Annonce
Skrevet af Henrik Sørensen på 07-09-2014 09:30
Hej

Jeg skal bare trække kabel så kommer trikkeren og tilslutter.

Men der er 5 leder på VV
Det er en pannex combi
http://www.vvs-eksperten.dk/index/pannex-combi-832

Så synes jeg du skal tjekke det af med "trikkeren" når han skal tilslutte den, har du brugt 2,5 mm2 kabel, jeg ville nu købe 50 meter 5 x 2.5mm ved Harald Skrald, det koster ikke alverden, den halonfri er noget tyndere ( den er 10 mm og nemmere at trække, men koster vist et par hundrede ekstra...

 

 

det skal kun være 1,5 mm2 den model bruger kun 1 kw pr fase du kan sagtes nøjes med din 4 leder elektrikeren skal bare flytte lidt på klemmerne inden i. har selv gjort det flere gange med netop den model
elektrikeren

og den kan stadig yde 3kw det er kun et spørsmål om montering !!

Skrevet af 0280 på 07-09-2014 20:47
det skal kun være 1,5 mm2 den model bruger kun 1 kw pr fase du kan sagtes nøjes med din 4 leder elektrikeren skal bare flytte lidt på klemmerne inden i. har selv gjort det flere gange med netop den model
elektrikeren

 

Det kommer ikke an på forbruget, men valg at sikringsstørrelse.

Skal det tilsluttes en eksisterende 16 ampere gruppe, dur det jo ikke med et 1.5mm2 kabel !

 

Skrevet af Henrik Sørensen på 06-09-2014 23:30
Hej.

Tak for svar.

Nu havde jeg næsten en hel rulle 4 ledet til at ligge som jeg troede var 5 leddet.
Men trækker nok en mere ved siden af, så den kan bruges til den ene fase.

 

Du kan da ikke i fuld alvor mene, at du bare trækker et kabel mere til den sidste fase? Hvis jeg skulle tilslutte det, ville jeg nægte at lave det. Undersøg hvor store sikringerne foran er, og vælg dimentionen ud fra det, og køb så det rette kabel. Hvis der ikke er en gul/grøn leder i dit fireleder må ingen af de andre ledere bruges som PE leder.

 

 


fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis