Maling af jolle som aldrig ligger i vandet ? bundmalin/topcoat

Hej drenge

JEg ved godt det har været oppe mange gang og jeg har læst alle emnerne uden held

Jeg har en 15 fods jolle som ligger på en trailer, jeg ved ikke hvad den er malet med før, men den har samme farve over alt og er umildbart ikke bundmalet. Jeg har lige konstateret at et par steder på "kølen" er der slået maling af helt ind til glasgiberen eller gelcoat (jeg er usikker på hvordan jeg ser forskel)

Har et par sprøgsmål

1. Må jeg sejle resten af sæsonen uden at lave de små skader ?
2. Når de skal reppes er det så nemmere/bedre at male hele bunden når jeg er igang ?
3. Da jeg ikke ved hvilken  malin der er på båden, må jeg så kun bruge 1 komponent ?
4. Hvis jeg bruger 1 komponemt skal den gamle maling så bare materes med exsendersliber, rensen og males ?
5. En båd der ikke skal bundmales, hvad er den malet med ? topcoat
6. Kan jeg købe en maling så kaan bruges på hele båden ? både fribord og under vandlinjen ?

Håber I kan hjælpe :-)

 Mvh. Nikolai 

Hej drenge JEg ved godt det har været oppe... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 08-09-2014 09:25

Vent du bare til sæsonnen er ovre, især hvis du kan komme inden døre med den, du skal tænke på at glasfiber hærder bedst ved en temperatur på 21-23 + grader.

Hmm . .. jeg tror sku ikke jeg kan få den op i garagen. . .

Dumt sprøgsmål:

Når den skal rundt på taget, er det nemmeste så at ligge nogle bildæk, sætte traileren på bilen og kører frem mens båven kører ned og ligges på kølen på dækkene ? også vende den rundt på nogle andre dæk ?

 

 


 Mvh. Nikolai 

Ja men det er da ikke et dumt spørgsmål.

Du kan sagtens lade båden glide ned på nogen dæk, og så "rulle"-vende den bagefter. Smart nok.

Må jeg komme med en kommentar - mest fordi jeg er lidt gammeldags, og mener at det skaber forvirring med ligge / lægge som bruges underligt.
Når noget LIGGER - så er det noget som ikke bevæger sig - altså dine dæk ligger stille nede på jorden.

Når noget LÆGGES - så er der bevægelse i det - altså du LÆGGER 5 dæk på jorden og så lægger du båden ned på dækkene.

Bagefter ligger båden ovenpå dækkene. Og dækkene ligger på jorden.

Ja - undskyld lidt grammatik-pedanteri - læste en ande forleden om en dame, i nabo-sommerhuset som skrev en seddel: "Må jeg gerne ligge lidt i jeres skraldesæk" - ja hvis hun gerne vil hygge sig nede i skraldeposen, og kan få plads, så er det da helt OK.

>>>>

Jeg kan godt forstå hvad du mener, men jeg synes at det er blevet mere og mere almindeligt at skrive det "forkert" - det lyder underligt i mine ører.
Men det er jo et sidespor - Pøj pøj med Jollen. mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Glimrende forklaring !

Kan du en, som man kan bruge til dem, der ikke kan kende forskel på renovering og renovation ?


Finnband

Et hurtigt skud fra hoften:

Hvis du beder et renoveringsfirma om at ordne dit gamle skæve bindingsværkshus, så har du et fint hus bagefter.

Hvis du beder et renovationsfirma om at ordne dit gamle skæve bindingsværkshus, så har du ikke noget hus bagefter.

mvh A
 


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også