Maling af jolle som aldrig ligger i vandet ? bundmalin/topcoat

Hej drenge

JEg ved godt det har været oppe mange gang og jeg har læst alle emnerne uden held

Jeg har en 15 fods jolle som ligger på en trailer, jeg ved ikke hvad den er malet med før, men den har samme farve over alt og er umildbart ikke bundmalet. Jeg har lige konstateret at et par steder på "kølen" er der slået maling af helt ind til glasgiberen eller gelcoat (jeg er usikker på hvordan jeg ser forskel)

Har et par sprøgsmål

1. Må jeg sejle resten af sæsonen uden at lave de små skader ?
2. Når de skal reppes er det så nemmere/bedre at male hele bunden når jeg er igang ?
3. Da jeg ikke ved hvilken  malin der er på båden, må jeg så kun bruge 1 komponent ?
4. Hvis jeg bruger 1 komponemt skal den gamle maling så bare materes med exsendersliber, rensen og males ?
5. En båd der ikke skal bundmales, hvad er den malet med ? topcoat
6. Kan jeg købe en maling så kaan bruges på hele båden ? både fribord og under vandlinjen ?

Håber I kan hjælpe :-)

 Mvh. Nikolai 

Hej drenge JEg ved godt det har været oppe... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af je__ns på 07-09-2014 19:14

Jeg kunne godt frygte lidt, at den ikke er glasfiberbelagt, men blot har fået en gang topcoate, glasfiber burde ikke skalle af på den måde.

 

Se det er straks værere. . . Men når jeg kigger på selve båden indvendig er det tydelidt at der er lagt glasfiber uden på træ, iværdfald de stivere og bænke der er. . For der kan man se knap så pæne afslutninger hvor fiberen ikke dækker træet helt. . Men det er helt sikkert en selvbyg. .  

 

 


 Mvh. Nikolai 

Skrevet af Håndværkeren på 07-09-2014 19:25

 Var for sjov lige inde og kigge på joller i glasfiber på G&G skrev max. 4000,00 kr. der er temlig mange til den pris også i nærheden af hvor du bor  Så det er nok ret begrænset hvormeget det kan betale sig at gøre ud af den du har.

 

Hmmm. . .ja det kan jeg godt se. . .Puha. . nu er jeg i syv sind :-(

 


 Mvh. Nikolai 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Lad hellere vær med det så bliver du jo helt rundforviret i hoet

Starter lige med at sige det er pisse fedt I gider hjælpe. . 

 

Så har jeg været ned at skrabe i malingen med en spartel. .Jeg har prøvet at ridse med den skarpe side af spratlen og materialet inden under malingen er helt hård og lyder ikke som træ ..

Her ses en af træ stiverne som I også kan se på nederste billede, der ligesom er støbt ind i båden. .
Den samme grønne maling fra overste billede går igen inde i båden. . 
Dette er taget op under relingen, der bil jeg også vurderer det er glasfiber
HEr kan I se stiverne inde i båden
Måske dette kan hjælpe :-)

 


 Mvh. Nikolai 

Ja - måske kunne glasfiberarbejdet være udført bedre, efter billederne at dømme..

Ang andre Joller:

Jeg annoncerer en glasfiberbelagt jolle for min ven i Rudkøbing - solid - 3000 kr - klar til en påhængsmotor. Det er en lidt kraftig jolle - meget godt og solidt glasfiberarbejde.:

Kig her: http://www.dba.dk/jolle-klinkbygget-m/id-1002134158/

Tofterne er af mahogny eller teaktræ - så det kan komme til at se ret godt ud, hvis det behandles rigtigt.

>>>

Ikke for at snige noget ind fra sidelinien, men det er en mulighed.

mvh A.

 


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Ellida på 07-09-2014 20:47

Ja - måske kunne glasfiberarbejdet være udført bedre, efter billederne at dømme..

Ang andre Joller:

Jeg annoncerer en glasfiberbelagt jolle for min ven i Rudkøbing - solid - 3000 kr - klar til en påhængsmotor. Det er en lidt kraftig jolle - meget godt og solidt glasfiberarbejde.:

Kig her: http://www.dba.dk/jolle-klinkbygget-m/id-1002134158/

Tofterne er af mahogny eller teaktræ - så det kan komme til at se ret godt ud, hvis det behandles rigtigt.

>>>

Ikke for at snige noget ind fra sidelinien, men det er en mulighed.

mvh A.

 

Hehe

Det er helt ok .. Hvis jeg skal skifte bliver det til "ren" glasfiber. . .

 

 


 Mvh. Nikolai 

Nu er du jo endt op med den båd, så kan du jo lige sågodt få det bedste ud af den, og få den lavet lidt, for er du tilfreds med båden, er der da ingen grund til at skifte den ud.

Og laver du kun de skader der er, så kan der gøres for få kroner.

Men er det en "ren" glasfiberbåd kan du jo slibe en i bund, og give den et nyt lag topcoate. (giver du flere lag så brug gelcoate, og slut med topcoate)

Enig med Jens - Det er en fornuftig måde at se det på.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af je__ns på 07-09-2014 21:29

Nu er du jo endt op med den båd, så kan du jo lige sågodt få det bedste ud af den, og få den lavet lidt, for er du tilfreds med båden, er der da ingen grund til at skifte den ud.

Og laver du kun de skader der er, så kan der gøres for få kroner.

Men er det en "ren" glasfiberbåd kan du jo slibe en i bund, og give den et nyt lag topcoate. (giver du flere lag så brug gelcoate, og slut med topcoate)

Ja det giver faktisk mening. .  Jeg er nemlig ok glad for den. . Jeg købte den af en kammerat med en 4 hk, 4 takt motor som kun har sejlet 1 sæson, med trailer står den mig i 10.500 kr som jeg tænker er en fin pris. . Jeg er glad for båden, selvom den kun er 485 så er den 195 cm bred. Så der er masser af plads og den ligger rigtig fint i vandet. .

 

* Nå men jeg tænker at det vi bliver enige om er at det bedste jeg kan gøre er at vende den på hovedet og slibe den helt ned til der hverken er farve, gelcoat eller noget ? Også vende tilbage så kan vi snakke om hvis der er nogen skader ?

* Når båden er en trailer båd, må jeg så bruge den indtil sæsonen slutter ? eller skal det laves med det samme ?

 

 


 Mvh. Nikolai 

Vent du bare til sæsonnen er ovre, især hvis du kan komme inden døre med den, du skal tænke på at glasfiber hærder bedst ved en temperatur på 21-23 + grader.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også