Maling af jolle som aldrig ligger i vandet ? bundmalin/topcoat

Hej drenge

JEg ved godt det har været oppe mange gang og jeg har læst alle emnerne uden held

Jeg har en 15 fods jolle som ligger på en trailer, jeg ved ikke hvad den er malet med før, men den har samme farve over alt og er umildbart ikke bundmalet. Jeg har lige konstateret at et par steder på "kølen" er der slået maling af helt ind til glasgiberen eller gelcoat (jeg er usikker på hvordan jeg ser forskel)

Har et par sprøgsmål

1. Må jeg sejle resten af sæsonen uden at lave de små skader ?
2. Når de skal reppes er det så nemmere/bedre at male hele bunden når jeg er igang ?
3. Da jeg ikke ved hvilken  malin der er på båden, må jeg så kun bruge 1 komponent ?
4. Hvis jeg bruger 1 komponemt skal den gamle maling så bare materes med exsendersliber, rensen og males ?
5. En båd der ikke skal bundmales, hvad er den malet med ? topcoat
6. Kan jeg købe en maling så kaan bruges på hele båden ? både fribord og under vandlinjen ?

Håber I kan hjælpe :-)

 Mvh. Nikolai 

Hej drenge JEg ved godt det har været oppe... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nem at se om den er malet, men den ser da ganske fin ud, så hvorfor male den, du reparere da bare de små skader den har.
Hvorfor ikke forklare spørgeren at der er stor forskel på Gelcoat / Topcoat kontra maling ! Og at det ikke hjælper at være doven ved bare at smørre et nyt lag maling på. Skal det holde er forarbejdet en ret vigtig del af processen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Håndværkeren på 02 sep 2014 09:31
Hvorfor ikke forklare spørgeren at der er stor forskel på Gelcoat / Topcoat kontra maling ! Og at det ikke hjælper at være doven ved bare at smørre et nyt lag maling på. Skal det holde er forarbejdet en ret vigtig del af processen.
Det må du meget gerne forklarer :-)

Jeg søger som sådan heller ikke den nemme løsning, tænker bare at det er meget at male en bund om der ikke fejler noget når der bare er et par huller på 5 cm ind til glasfiberen. .

' Er det en dårlig løsning at smører noget gelcoat spartel på og slibe det pænt ?

 Mvh. Nikolai 

Hvis der er hul ind  til glasfiberlaget (det kan du se, fordi det er hvidgråd med lidt tråde indeni, så
kan du sagtens reparere det med gelcoat-spartel (det kunne også være plastic padding, som også er samme type materiale)
Det er faktisk et godt materiale til det.
Hvis du finder en gelcoat spartel i samme blå farve, er det jo nemt.
Kan du spartel det glat på, så behøver du kun at finpudse lidt måske.
Kan du ikke finde blå spartel, så må du jo pletmale med en vejrbestandig blå maling.

Hvis der er hul ind, og du kan se at der også er hul dybere ind i glasfiberen (slid / slag) så skal der lidt
glasfiber-masse på først. Du kan bruge plastic padding med glas-tråde i-blandet.

>>>
Du kan se om gelcoat-laget er blåt eller en anden farve:
Der hvor der er slidt hul igennem overfladen, kan du se de forskellige farvelag.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Nu er det jo nok en brugt båd du har købt, for en båd der aldrig ligger i vandet, løber faktisk lettere igennem vandet end en båd der har fået bundmaling. Men jeg vil så modsat elida ikke anbefale plastik padding, da denne er porøs i over fladen det er en polyester spartel ikke.   Der er ingen grund til at give bundmaling, da det er sådan med bundmaling at det skal i vandet senest en uge efter påføring, ellers mister det sin giftige virkning, og det duer slet ikke på en båd der står på land det meste af tiden. Men det ville da være forfærdeligt hvis du skulle smørre hvert år kan jeg forstå på dig. De fleste af dem der har deres båd i vandet hele sæsonen bundmaler hvert forår.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Så er der billeder. . Jeg ved ikke om I kan vurderer det på billederne, men jeg vil umildbart mene det kun er maling der er faldet af .. De flager jeg kan kradse af er vel ca. en negls tykkelse. .

 

 


 Mvh. Nikolai 

Hej Niko

Det ser ud til at der sider et tykt lag maling.

Det ligner flere lag, som er lagt på gennem længere tid - det inderste er måske hvidt, og så sidst det blå lag.

Det eneste fornuftige vil være at fjerne alt som overhovedet er lidt løst. Med spartel og med en skarp skraber.
Desuden skal du slibe så alle rurene er slebet væk.
Så kan du bedømme om der evt er hulle i glasfiberen som skal lappes først. Spevielt ved kølen kan der sagtens være noget der er slidt af - så kan du med fordel lægge en strimmel glasfiber hen under hele køl-kanten. (når den ligger på hovedet ovenpå kølen naturligvis)

SÅ kan du spartle/slibe bunden helt glat - og beslutte:

Gelcoat - eller

Efter min mening - nemmere og stærkt - at male 1 - 2 lag 2 komponent PolyUretan lak på, så den ser pæn ud, og så overfladen er forseglet (=glat) og ikke tager så nemt mod skidt.

Du kan sikkert med fordel, slibe hele båden udvendigt - helt op til lønningen, og så male den i den samme farve - det er flot og nemt. Vælg en "brækket hvid" - altså hvid med lidt farvetoning, så skriger det ikke så meget i solskin.

Så kan du få en båd der ser rigtig fin ud, og som er nem at vaske ren. En fin lille hygge-opgave.

Hvis du er i tvivl om der er fler huller i glasfiberen når du renser af, så send et par billeder ind igen.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Er du sikker på det er en glasfiberbåd, jeg synes det kunne ligne en træbåd, er det tilfældel skal der nok gribes anderledes an. 

Nej Jens, det er en glasfiber båd, men den er nok hjemme støbt uden topcoat i formen først. I det her tilfælde skal al den gamle bundmaling fjernes først så skal tilbage sidende gelcoat fjernes. Hele skroget skal slibes let så over fladen bliver lidt ru, nu kan der så lægges et nyt lag topcoat på. ( dog skal eventuelle revner rives op og have et nyt lag glasmåtte  med polyester, der så også skal slibes let )

Prøv at se det øverste billede, det ligner træ, med et ormehul, og man kan se samling ved bundbrættet.

 

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også