Fugtmåler

Hej alle LDS'ere!

Jeg står og mangler noget viden til et skole relateret projekt der går ud på at skulle lave en fugtmåler.
Jeg går på gymnasiet, HTX på andet år og står og er stucked i teknologi-faget. Jeg aner intet
om hvordan en fugtmåler virker, men jeg bliver nødt til at lave en! Så jeg tænkte på om ikke 
der var en herinde der kunne fortælle mig hvad de ved?

M.V.H.

Desperat Gymnasieelev
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En fugtighedsmåler er jo i virkeligheden bare et ohmmeter. Udfordringer er kalibreringen, altså at lave en skala til måleren, der omsætter modstand til fugtighedsprocent. Hvis ikke der er en lineær sammenhæg mellem de to, så vil kalibreringsarbejdet være ret omfattende, med mindre man snyder lidt, og bruger en kalibreret fugtighedsmåler på emnet og derefter ohmmeteret.
Skrevet af youn0054 på 25 aug 2014 22:25
Klog, det skal du ikke tro jeg er. 
Hvad skal du måle fugtighed i? Du kunne måske bruge Wheatstones målebro. Jeg går ud fra at du kender princippet i den målebro. Fortæl lidt mere om projektet.



fase
Lav fugtighedsprocent = stor modstand, høj fugtighedsprocent = mindre modstand. 

Hvis du tager polerne på et ohmmeter og fikserer i en afstand på en til to cm fra hinanden og stikker dem i et glas vand får du mdtanden ved 100% fugtighed. Hvis fugtighedsmåleren er tænkt anvendt til træ kan ~0 procent fugtighed findes ved at lægge et stykke tørt træ i ovnen et par timer på lav temperatur, hvorefter modtanden kan måles når træet er afkølet. 
Hvis sammenhængen mellem modstand og fugtighed er lineær kan du jo med de to målinger i et koordinatsystem tegne en linie mellem de to koordinater og derved aflæse sammenhængen mellem modstand og fugtighedsprocent.

Men, jeg ved ikke om der er en lineær sammenhæng mellem modstand og fugtighedsprocent i træ. Men det gør din lærer måske heller ikke, og så er det bare et spørgsmål om at virke overbevisende 
Lars, det lyder mere end bare overbevisende for mig bare at du skriver det. Tak for hjælpen!
Har du eventuelt nogle links man kunne kigge efter?? Det er meget nemt at læse det du skriver,
men så rent faktisk at gøre det bliver det næste. (:
Google er din ven: http://www.ehow.com/how_7503288_diy-hygrometer.html eller http://embedded-lab.com/blog/?p=6582
Og der er sikkert mange andre muligheder

Tip: Soeg paa DIY Hygrometer

 

Du er manden!

Tak Tak
Hej Gymnasie-elev

Det absolut simpleste hygrometer kan laves af to termometre og et stykke vat. Vattet gøres vådt og vikles om det ene termometer. Herefter lader man den fugt, som man ønsker at bestemme fugtindholdet for, blæse hen over de to termometre. Man vil nu kunne aflæse en temperaturforskel på de to termometre, og denne temperaturforskel kan omsættes til relativ fugt i et såkalt IX-diagram. Utrolig enkelt, og det involverer ikke noget elektronik - og det virker altid.

Denne type fugtmåler kaldes også et psykrometer.

God arbejdslyst.

mvh Janus
Skrevet af Lyngbye på 10-09-2014 17:21
Hej Gymnasie-elev

Det absolut simpleste hygrometer kan laves af to termometre og et stykke vat. Vattet gøres vådt og vikles om det ene termometer. Herefter lader man den fugt, som man ønsker at bestemme fugtindholdet for, blæse hen over de to termometre. Man vil nu kunne aflæse en temperaturforskel på de to termometre, og denne temperaturforskel kan omsættes til relativ fugt i et såkalt IX-diagram. Utrolig enkelt, og det involverer ikke noget elektronik - og det virker altid.

Denne type fugtmåler kaldes også et psykrometer.

God arbejdslyst.

mvh Janus

 

Utrolig enkelt ja, men også lidt bøvlet hvis det er fugtigheden i et stykke træ vi taler om.

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis