Puch Maxi Firkantet karb.

Hej hej
jeg har en gammel Puch Maxi med firkantet karburator som jeg ikke kan finde ud af
at indstille, jeg har også læst diverse steder at den er svær at indstille.

Så mit spørgsmål er, kan jeg købe en ny rund karburator og sætte den på istedet?

Skulle måske sige hvad problemet er, den går kun med fuld choker og den dør når
jeg har behov for fuld gas

mvh 
Otto
Hej hej jeg har en gammel Puch Maxi med firkantet... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ps. havde jeg vist at det ville skabe flere problemer med en større karb, ville jeg ALDRIG have købt den.
Skulle have spurgt her først :-(
Jeg tænkte kun at så ville den uden tvivl komme til at køre godt :-)
Skrevet af Otto Andreasen på 08-10-2014 21:10
Hej igen
Nu er jeg på færøerne, så jeg vil bestille nogle dyser inden jeg går i krig igen :-)
Har lige kontaktet Maxishoppen og fået at vide at der sidder str. 70 i den karb jeg har købt.
er det så nok at jeg bestille en str. 68 og en str 72??
vh
Otto

Tja og e. Mener og kunne erindre at der skal sidde en strålespids st. 52 i en orginal firkantet karburator.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Otto Andreasen på 08-10-2014 21:12
ps. havde jeg vist at det ville skabe flere problemer med en større karb, ville jeg ALDRIG have købt den.
Skulle have spurgt her først :-(
Jeg tænkte kun at så ville den uden tvivl komme til at køre godt :-)

Ja, kan nærmest kun give dig ret.  

Kender du i øvrigt dette link  www.puchvenner.dk/ ???  Der ligger der næsten alle de oplysninger og tegninger du kan ønske dig om din Puch. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vil du så tro at jeg skal helt ned til en st 52?

Kender ikke den hjemmeside, men vil helt vist udforske den lidt :-) tak
Skrevet af Otto Andreasen på 08-10-2014 23:29
Vil du så tro at jeg skal helt ned til en st 52?

Kender ikke den hjemmeside, men vil helt vist udforske den lidt :-) tak

Tja, hukommelsen er vist ikke helt hvad den har været, indrømmet, men efter www.puchmaxiklubfaxe.dk/25298234 skal det være en 54 eller 56. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Ja og nu er knallerten så ulovlig med den 15 mm karburator.

Er ked af at meddele dig, du får endnu sværer ved og få motoren til at gå ordentelig med den nye karburator grundet det mindre sug du har i den. Højst sansynligt vil det også medføre du skal have en strålespids med et større hul (nummer) end du vil forvente på en orginal karburator. Men du må prøve dig frem. Firtakter den, skal strålespidsen være mindre. Og går den for magert skal strålespidsen være større.

Fra luftfilteret sidder der en slange der går ind i stellet hvor på der er monteret en forsnævring ude i enden, de ting skal være monteret korrekt inden du begynder og justere.

Nålen på gasspjældet skal sidde i nr. to hak fra oven på en orginal karburator.

Og så er det f...... som jeg brokker mig. Men det er ment på den gode måde.

--------------------------------------------------------------------------------------

Nu har jeg rodet lide igen med knallerten,

Du siger at jeg har for lidt sug i den med den nye karburator? hvad vil det sige for en uerfaren? :-)

Du skriver at jeg vil få det svært med at få den til at køre godt, men det lyder bare som en fin udfordring. Og gør mig endnu mere ivrig efter at få den til at køre godt :-)

Jeg kender ikke forskellen mellem at den "firtakter" eller "går for magert.?

Den starter meget godt og går rigtigd pænt i tomgang. Men den kører ikke særligt hurtigt og den "hidser" sig ikke op med fuld gas.
At begynde med lød det som om den var i færd med at dø ved fuld gas. Det er ikke tilfældet længere.

Her er en opsummering på hvad der er lavet.

Taget kompression 8,5 bar
Skiftet bensinslange og bensinfilter
skiftet tændrør
skiftet karburator Rund Bing 15MM (har fået at vide at dysen er str 70)
Skiftet luftfilter
skiftet olie
skillet udstødningen ad og brænt af med bensin
stillet tænding (skal den stå anderledes med den 15mm karburator?)
Stillet platiner

Det eneste der mangler er at få den til at hidse sig op, og køre godt :-)

Vh
Otto Andreasen

At der er for lidt sug i kaburatoren skyldes at diameteren er større i gennem gangen end på den originale. Det kommer af at dit kubik mål er omkring de 50, med en større kaburator skal der også en større cylinder volumen til. Det vil sige at du skulle hen og sætte en mindst 70 kubik cylinder, stempel og topstykke på. Så vil den så også være så ulovlig at bliver du taget af politiet, tager de sikkert hele knallerten og så har du ingen ting at køre på, plus du skal betale en stor bøde. Det bedste du kan fortage dig nu, er at skaffe den originale kaburator og få den monteret. Så har du måttet betale dyre lære penge og må tage det som en oplevelse.

Skrevet af Håndværkeren på 04-11-2014 09:50

At der er for lidt sug i kaburatoren skyldes at diameteren er større i gennem gangen end på den originale. Det kommer af at dit kubik mål er omkring de 50, med en større kaburator skal der også en større cylinder volumen til. Det vil sige at du skulle hen og sætte en mindst 70 kubik cylinder, stempel og topstykke på. 

Nej Jørgen, det er langt fra rigtig. Man skal bare skal hæve motorens omdregninger, så de passer i forhold til arealet af karburatorens lysning. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ak ja, havde ellers skrevet en større afhandling. Men den forsvandt pist da jeg kom til at indsætte et

Kan ikke finde tid til at svare på det hele, men har i stedet konsentreret mig om det der betyder noget for du kan få motoren til og gå godt. 

Citat: Jeg kender ikke forskellen mellem at den "firtakter" eller "går for magert.? Citat slut. 

Ja det er faktisk utroligt vigtigt du kender de to begreber, når du "roder" i/med karburator på en totaktsmotor. 

Når motoren går magert vil det sige at der er for lidt benzin i forhold til luften (ilt) i den blanding karburatoren leverer i cylinderen.

Symtom: Motorens max trækkraft ligger før karburatorens spjæld er helt åbent. Åbnes spjældet mere end max vil det føles som om motoren "stritter i mod at ville bestille noget". Åbnes gasspjældet helt, kan man alligevel få motoren til at trække max ved at lukke en smule for chokerspjældet.

Symtombehandling: Vil være og sætte en strålespids med et større hul (nummer) i karburatoren.

Når en totaktsmotor køres på, en for mager blanding, vil den være tilbøjelig til og varme cylinder/stempel unødigt op, hvilket skader begge ting, eller i grelle tilfælde ligefrem gør at stemplet sætter sig mekanisk fast i cylinderen.

Modsat når en totaktsmotor firtakter, indeholder blandingen fra karburatoren mere benzin, end der er luft (ilt) i blandingen til at alt brændstoffet kan blive afbrændt.

Symtom:  Når motoren når et vist antal omdregninger skifter lyden fra udstødningen med fuldt åbent gasspjæld karakter hvor det lyder som om den kun tænder ved hver anden omdregning. Samtidig vil motoren ikke tage alle de omdregninger, som den burde kunne ved en korrekt blanding. Det er nemmest og høre når motoren er ubelastet.

Det er ikke fordi motoren kun tænder hver anden gang, men at brændstoffet bliver afbrændt ude i udstødningen.

Symtombehandling: Der isættes en strålespids i karburatoren med et mindre hul (nummer) end den monterede.

Motoren tager som så ingen varig skade af for fed en blanding.

Inden der rodes med blandingen, bør man sørge for at nålespidsen på gasspjældet er monteret i det hak fabrikanten af motoren foreskriver.

Du har forhåbentelig stillet platinernes åbning først, inden du justerede tændingstidspunktet på tændingens ankerplade ??? 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for nyttig info :-)

Jeg har stillet nålespidsen på hak nr 2 fra oven.
jeg har også stillet platinerne før jeg stillede tændingen

jeg tror at blandingen er for mager ud fra de symptomer du skriver.

Da jeg har den 15mm karburator (som jeg åbenbart ikke skulle have købt :-) ) den har nr 70 dyse
skal jeg så prøve med større f.eks 72 og 76

Slutresultatet ville jeg ønske, var at den kunne køre ca 50 når projektet er slut.
Trækkraften er dog vigtigere end tophastighed.
pga. alle bakkerne vi har på Færøerne

Hvis det kan opnås med den gamle firkantede karburator så har jeg stadig den, den skal sikkert bare renses.


Den skal dog både se og lyde så lovlig som det kan lade sig gøre, da min datter skal køre på den :-)

vh
Otto
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis