Ak ja, havde ellers skrevet en større afhandling. Men den forsvandt pist da jeg kom til at indsætte et
Kan ikke finde tid til at svare på det hele, men har i stedet konsentreret mig om det der betyder noget for du kan få motoren til og gå godt.
Citat: Jeg kender ikke forskellen mellem at den "firtakter" eller "går for magert.? Citat slut.
Ja det er faktisk utroligt vigtigt du kender de to begreber, når du "roder" i/med karburator på en totaktsmotor.
Når motoren går magert vil det sige at der er for lidt benzin i forhold til luften (ilt) i den blanding karburatoren leverer i cylinderen.
Symtom: Motorens max trækkraft ligger før karburatorens spjæld er helt åbent. Åbnes spjældet mere end max vil det føles som om motoren "stritter i mod at ville bestille noget". Åbnes gasspjældet helt, kan man alligevel få motoren til at trække max ved at lukke en smule for chokerspjældet.
Symtombehandling: Vil være og sætte en strålespids med et større hul (nummer) i karburatoren.
Når en totaktsmotor køres på, en for mager blanding, vil den være tilbøjelig til og varme cylinder/stempel unødigt op, hvilket skader begge ting, eller i grelle tilfælde ligefrem gør at stemplet sætter sig mekanisk fast i cylinderen.
Modsat når en totaktsmotor firtakter, indeholder blandingen fra karburatoren mere benzin, end der er luft (ilt) i blandingen til at alt brændstoffet kan blive afbrændt.
Symtom: Når motoren når et vist antal omdregninger skifter lyden fra udstødningen med fuldt åbent gasspjæld karakter hvor det lyder som om den kun tænder ved hver anden omdregning. Samtidig vil motoren ikke tage alle de omdregninger, som den burde kunne ved en korrekt blanding. Det er nemmest og høre når motoren er ubelastet.
Det er ikke fordi motoren kun tænder hver anden gang, men at brændstoffet bliver afbrændt ude i udstødningen.
Symtombehandling: Der isættes en strålespids i karburatoren med et mindre hul (nummer) end den monterede.
Motoren tager som så ingen varig skade af for fed en blanding.
Inden der rodes med blandingen, bør man sørge for at nålespidsen på gasspjældet er monteret i det hak fabrikanten af motoren foreskriver.
Du har forhåbentelig stillet platinernes åbning først, inden du justerede tændingstidspunktet på tændingens ankerplade ???