mekanisk udluftning

Hejsa

Er der nogen regler for om der skal være mekanisk udluftning ved byggeri af villa ?

100% klamp

Hejsa Er der nogen regler for om der skal være... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil dælendulme heller ikke håbe varmen forsvinder nedad.

Så ville det have været spildt at jeg brækkede badeværelsesgulvet op og smed 300 mm flamingo ned - netop for at begrænse varmetabet fra gulvvarmen nedad da jeg lavede nyt badevlærelse

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

altså hvis der er noget varmeledende så kan den vel i terioen gå hvor som helst hen. ligesom varmefordelingsplader. spørgsmålet er vel hvor meget varme der går tabt ift hvor varmeledende materialet er.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af christiannielsen på 21 aug 2014 07:57
Skal vi ikke have dokumentation fra begge sider? Det er en meget interessant teori at tage op...

Nu er der efterhånden så mange sider i denne debat, så du må præciserer, hvem det er du mener skylder dokumentation for sine påstande.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

skylder og skylder, det vil jeg nu ikke sige jeg synes bare det er en sjov naturlov at tage op til debat. Så tag det ikke ilde op.

Den studerende har givet udtryk for at han vil prøve at dokumentere/forklare hvordan at 50% af varmen bevæger sig ned ad.

Du, Chr, mener at varmen vil gå op af, (dog uden at sige noget om hvor meget). Så kunne det da være interessant at finde noget der dokumentere/forklare netop det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Men jeg skal da gerne lægge ud med at underbygge et par af mine egne på påstande:

Jeg har sat en elmåler på mit ventilationsanlæg, så jeg kan se, hvor meget el det bruger. Derfra ved jeg, at det bruger 20 kWh pr måned. 12 måneder pr år og 2,10 pr kWh, giver uden brug af regnemaskine 504 kr pr år.

Luft har en massefylde på 0,0012 kg/m3
Luft har en varmekapacitet på 1020 kJ/kg.
Anlægget har en standardluftmængde på 216 kubikmeter pr time.
Anlægget løfter temperaturen i indblæsningsluften med ca 18ºC

Fra den støvede termodynamik har vi formelen:
E = M * C * Delta-T.

E= (0,012 * 216) * 1020 * 18 = 4759 kJ.
Det kan vi omsætte til kWh ved at dividere med 3600, og så får vi 1,32 kWh pr time, svarende til en effekt på 1320 Watt.
Jeg overdrev ikke, da jeg sagde at den indvinder ca 1000 W varmeeffekt.

Med hensyn til, at halvdelen af varmen forsvinder nedad i gulvvarme, så tager vi lidt simpel logik:
Em masse, der udsættes for en tilførsel af varmeenergienergi vil stige i temperatur, hvis ikke en tilsvarende mængde varmeenergi fjernes. Hvis halvdelen af energien går nedad i gulvvarmen, så vil temperaturen i underlaget stige, og det vil den blive ved med så længe der tilføres varmeenergi. Jeg har ikke hørt om huse, som efter mange år med gulvvarme har en meget høj temperatur i sandpuden under huset.... Huse med dårlig isolering -og dermed stort varmeforbrug- vil jo sende kolossale mængder energi nedad, og til sidst vil isoleringen smelte. Men det sker ikke.

Man har set og hørt om huse, hvor gulvet ikke er isoleret tilstrækkeligt ud mod fundamenter og nedadtil. Det kan man bl.a. se ved at sneen smelter langs huset. Det er en meget dyr måde at rydde sne på, men det har ikke at gøre med gulvvarmen, men at gulvet og fundamentet ikke er konstrueret rigtigt.

Og nu vil jeg meget gerne se en beregning der viser at et ventilationsanlæg er velegnet som opvarmningsanlæg, og at halvdelen af energien i gulvvarme forsvinder nedad.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af christiannielsen på 21 aug 2014 18:58
skylder og skylder, det vil jeg nu ikke sige jeg synes bare det er en sjov naturlov at tage op til debat. Så tag det ikke ilde op.

Den studerende har givet udtryk for at han vil prøve at dokumentere/forklare hvordan at 50% af varmen bevæger sig ned ad.

Du, Chr, mener at varmen vil gå op af, (dog uden at sige noget om hvor meget). Så kunne det da være interessant at finde noget der dokumentere/forklare netop det.


Nej, jeg siger ikke at varmen går opad.
Varmeenergi kan udbredes på tre måder:
Advektion (udstråling),
Konvektion (strømning)
Transmission (ledning).
I et betongulv vil der være tale om varmeledning.
Når varmen forlader gulvet opad skyldes det, at den ikke kan komme nedad eller til siderne, da der her er isolering, som har en meget dårligere varmeledningsevne end den cirkulerende luft over gulvet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej.
Jeg husker noget om reflektiv isolering, som blev voldsomt nedgjort, men I kan da bare prøve
at måle overfladetemperaturen på et varmerør,og så vikle alufolie omkring, og så måle
temperaturen igen.
I kan mærke forskellen med hånden, og jeg ville lægge sådant et lag under varmerørene.


mvh

 varmetossen

@Klaus Lundstedt:
Jeg vil ikke spamme denne tråd yderligere, men bare bemærke, at jeg ikke fornægter reflektiv isolerings virkning i enhver henseende, men kun som isolering i huse.
Maler man en mørk flade hvid vil den være mindre modtagelig for sollys, og dermed isolere mod varmeindtrængen. Og ja, det virker. Fordi vi har med strålevarme at gøre. Tilsvarende det blanke varmeskjold bag en turbolader, som reflekterer strålevarmen.
men varmen forlader ikke et hus i form af strålevarne, men som ved transmission -ledning gennem stoffet- og så hjælper reflektiv isolering ikke. Huset mister jo heller ikke mindre varme fordi det har hvidmalede vægge i stedet for sorte. Princippet er det samme.

Og så vil jeg ikke sige mere om reflektiv isolering i denne tråd.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 19 aug 2014 23:21
Jamen så må jeg da lige prøve at konfrontere vores energi ingeniør med det du siger, her på mandag, med det han fortalte os i går
Altid godt med nogen godartet konflikter.

Er han energi-ingeniøren taget på ferie, eller....???

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også