Alternativ til kronmuffer

Jeg har fundet to forgreningsdåser fordelt på to vægge, som skræmmer mig lidt. I begge går der 5 kabler ind, og inde i forgreningsdåsen er de alle forbundet. Det er gjort med kronmuffer.

Dvs. der er taget ét led fra en kronmuffe, så er der stoppet 2 ledninger ind i den ene side, og 3 i den anden. Så en gang isoleringstape omkring. På den måde er alle 5 fase-ledninger samlet i én stor klump, og alle nul-ledninger er samlet i én stor klump. 9 af ledningerne er fleksible (stranded), 1 af dem er stiv (solid core).

Jeg synes det er ret besværligt at stoppe to fleksible ledninger i den samme side, men jeg opnår da et pænere/sikrere resultat end jeg ser her.

Så mit spørgsmål er: Er det virkelig måden at gøre det på? Findes der ikke et produkt som er beregnet til at lave sådanne "knudepunkter"? Jeg har været rundt i Harald Nyborg og Biltema og lede, uden held.

Jeg købte nogle samlemuffer i Biltema, men dem kunne jeg ikke få til at fungere pålideligt. Først nu hvor jeg fandt linket frem ser jeg at de er til stive kabler, det stod der da vist ikke noget om på emballagen.
Jeg har fundet to forgreningsdåser fordelt på to... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej en lampe er vel ikke fast installation
I min optik, samler man kun bløde og stive ledninger, med kronmuffer, i gamle "lampeudtag", uden udtag.

Det lyder som om du har en delvis installationer, i blød ledning, det dur ikke.
Få sat stikkontakter op, og forsæt derfra med stikdåser, og brug stikpropper, i stedet for at samle det med muffer.

Allerførst kunne du ikke vise nogle billeder af den installation, du beskriver.
At der er fem ledninger i en kronemuffe er vel OK, hvordan ville du ellers samle dem, medmindre du havde brugt et indlæg i den plastikæske du omtaler. Plastikæsken er en normal dåse til forgrening. Flertrådede ledninger skal afsluttes  i dertil beregnede tyller, som monteres på ledningen med et dertil beregnet værktøj f.eks. en håndtang. Ledningerne vil dernæst let kunne monteres i en tilpas stor kronemuffe, dobbelt samlemuffe eller den nævnte muffe fra biltema.
Den beskrivelse, du giver i dit første indlæg, tyder godt nok på en alternativ installation, men et par billeder ville som sagt hjælpe meget på forståelsen.
Jeg skal så forbigå din omtale og rådgivningen af elektrikeren i stilhed .

fase
Hvis vi siger at det er fem væg lamper der er samlet i en enkel lampe udtag. så ville jeg samle det med de der dobbelt muffer der bliver linket til længer oppe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis